کد خبر: ۲۵۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴ 23 June 2016
با توجه به حرکت و فعالیت استان برای تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه استان خراسان رضوی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و اهمیت موضوع ، مطالبی به شرح ذیل می تواند در انجام موثر این تلاش ، مورد اهتمام و توجه مسئولان و متولیان مربوطه قرار گیرد .    
 
1)  در فرآیند توسعه استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی می بایست جایگاه پایتخت معنوی ایران اسلامی ، و شاخصه دینی و فرهنگ رضوی ، مد نظر بوده و برجسته باشد .
2)  توجه و جاری شدن سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي (تعریف شده توسط سوی مقام معظم رهبری) ، در برنامه توسعه بسیار مهم است .  
3)  حرکت بر طبق نقشه راه جامع دانش بنیان با رویکرد اقتصاد مقاومتی با برنامه های هدفمند و اعمال نظارت و ارزیابی مستمر و پرهیز از شتاب زدگی و رفع تکلیف و سطحی نگری .  
4)  با عنایت به ظرفیت حوزه زیارت استان ، توجه و توسعه این حوزه می تواند در روند توسعه بویژه در حوزه اشتغال و جذب سرمایه به استان موثر باشد. مجموعه توانمند آستان قدس رضوی می تواند نقش مهمی در این راستا ایفا نماید .  
5)  با در نظر داشتن موقعیت استان و مشهد مقدس ، و نگاه سرمایه گذاران داخلی و خارجی به آن ، باید زمینه و شرایط جذب هر چه بیشتر سرمایه های خارجی و داخلی ، برای استان تسهیل و مهیا شود .   
6)  خوداتکایی استان در منابع و موارد مختلف و توجه ، اعتماد و بهره برداری از توانمندی ها و ظرفیت های استان اعم از نیروی انسانی ، معادن و صنایع ، بسترهای ترانزیت و حمل و نقل کشوری و استانی ، کریدور بین المللی ترانزیت و دروازه ارتباطی با کشورهای آسیای مرکزی ، سرمایه گذاری ، گردشگری و زیارت ، وجود مرز مشترک  و  . . .   
7)  در مسیر توسعه استان اهتمام و بهره گیری حداکثری از نخبگان استانی داخل و یا خارج از استان بویژه بهره مندی از رهنمودهای مقام معظم رهبری مهم می باشد .
8)  تقویت شاخص بهره وری و به عبارتی افزایش کارآیی در منابع و تجهیزات و اثربخشی در اهداف تعیین شده در بخش ها و حوزه های مختلف کمک شایانی به توسعه استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی می نماید .
9)  ایجاد و ارتقا انگیزه و اغنا شدن مسئولین و دست اندرکاران استانی در همه سطوح کاری برای توسعه استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی و شاخصه فرهنگ جهادی اولویت دارد .
10)  صرفه جویی در هزینه های عمومی و اجرایی ، پرهیز از تشریفات ، حذف موازی کاری ها ، و هم افزایی و همکاری فعالیت ها    
11)  حرکت و مشارکت مردم و ایجاد تحول توسط متن جامعه به عنوان یکی از اصول رسیدن به توسعه پایدار مهم می باشد که می بایست از طریق دستگاه های فرهنگی و رسانه ها مورد توجه باشد. در این چرخه داشتن تفکر رسانه ای در متولیان و از طرفی حمایت ، تقویت و ایجاد بسترهای مورد نیاز فرهنگی و رسانه ای با پرهیز از نگاه غیر کارشناسی و بعضا خاص ، ضروری است .
12)  در فرآیند توسعه ، نقش حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی بر کسی پوشیده نیست . توجه به مسائل فرهنگی و دستگاههای فعال و مرتبط با این حوزه ، در تسریع روند اجرایی و کسب نتایج مطلوب و پایدار در فرآیند توسعه استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی موثر خواهد بود .  
13)  با توجه به اهمیت موضوع و ارتباط توسعه با مسائل فرهنگی ، داشتن پیوست فرهنگی برای بخش های مختلف توسعه استان و برنامه های پیش بینی شده ، ضروری است .
14)  در ادامه با توجه به اهمیت و اثربخشی رسانه در روند توسعه و جهت دهی و عمق بخشی به آن ، برخی همکاری ها در حوزه فرهنگ و رسانه برای کمک به توسعه استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی ارائه می شود: 

-  توجه و پرداخت ظرفیت های مختلف بومی و محلی  
-   ارائه الگو و نمونه های شاخص موثر در بخش های مختلف توسعه استان و برجسته سازی آنها
-  تقویت بسترهای همگرایی و مشارکت عمومی مردم و مسئولین  
-  تبیین ، نقد سازنده ، رصد و پیگیری برنامه ها و فعالیت دستگاه های مختلف و انعکاس نتایج اقدامات انجام شده  
-  توجه و فرهنگ سازی برای رفتارهای اجتماعی در فرآیند توسعه استان  
-  ارتقا مولفه های سبک زندگی اسلامی ایرانی ، ناظر به شاخصه های دینی و فرهنگی مربوطه
-  هدفگذاری و فعالیت برای ایجاد و تقویت هر چه بیشتر نشاط و امید در جامعه
-  تبیین و حمایت از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و دستورالمل های اجرایی، تشویقی و...  
-  آسیب شناسی نتایج و کارشناسی نقشه راه و مولفه های برنامه ریزی شده برای تقویت نقاط قوت و رفع اشکالات و آسیب های احتمالی    
-  پیگیری نتایج قابل لمس مردمی و تقویت روحیه پاسخگویی مسئولان و متولیان توسعه استان  
-  فعالیت برای افزایش همگرایی هر چه بیشتر مسئولان و دستگاهها در مسیر توسعه استان
-  حمایت از بخش های مختلف موثر در توسعه استان بویژه کارآفرینان ، صنایع کوچک و ...
-  بسترسازی فرهنگی از اصلاح الگوی مصرف ، حمایت از تولید داخلی و رشد کیفی محصولات
 
مطالب ارائه شده فوق می تواند در تدوین برنامه توسعه استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی در شرایط رکود اقتصادی فعلی که از عمده نتایج آن در بخش های اشتغال و همچنین بروز آسیب های اجتماعی می باشد مورد توجه قرار گیرد .
امید که با فعالیت جهادی همه مسئولین ، دست اندرکاران ، دستگاه ها ، نخبگان و  عموم مردم ، شاهد توسعه پایدار و ارتقای مولفه های مختلف زندگی و جامعه در حوزه های مختلف بویژه اقتصادی و البته در شان و جایگاه استان خراسان رضوی و پایتخت معنوی ایران اسلامی باشیم .

 
نوید نظامی - تابناک خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار