رئیس مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی خراسان رضوی گفت: سه عامل کاهش بارندگی، افزایش دما و وزش باد از علل بروز ریزگردها در جنوب این استان شناخته شده است.
کد خبر: ۲۵۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸ 23 June 2016
به گزارش تابناك رضوي، دکتر سیدجواد رسولی با بيان اين مطلب، گفت: طی چند هفته اخیر ریزگردها در جنوب خراسان رضوی به ویژه در شهرستانهای گناباد و بجستان بروز یافته است.

وی ادامه داد: کانونهای عمده ریزگردها در جنوب خراسان رضوی بیشتر محلی و منطقه ای و شمار کانونهای محلی چهار کانون مورد می باشد که باعث پخش ریزگردها شده است. کانونهای منطقه ای نیز شامل مناطق بیابانی و کویر مرکزی ایران هستند.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی خراسان رضوی گفت: بیشترین بروز ریزگردها در خراسان رضوی متعلق به گناباد به عنوان کم بارشترین شهرستان استان در سال زراعی جاری تاکنون بوده است.
وی افزود: میزان بارش امسال در گناباد نسبت به دوره آماری 48 درصد و نسبت به پارسال گذشته 44 درصد کاهش یافته است.

رسولی به روند کاهش بارندگی در گناباد در طول سه دهه گذشته اشاره و بیان کرد: متوسط بارندگی در گناباد دهه 1370 به میزان 151 میلیمتر بود که در دهه 1380 به 112 میلیمتر و در نیمه نخست دهه 1390 به 102 میلیمتر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بنابراین روند کاهش بارندگیها در گناباد از 25 سال پیش شروع شده و به تدریج در دهه های مختلف افزایش یافته که از پیامدهای آن کاهش پوشش گیاهی می باشد و یکی از دلایل مهم گرد و غبار در این مناطق است.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی خراسان رضوی به افزایش میانگین دما در گناباد نیز اشاره و بیان کرد: متوسط دمای هوا در گناباد از دهه 1370 به بعد روند افزایشی داشته بطوری که میانگین دما طی این مدت تاکنون از 17 به 18.1 درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

وی گفت: افزایش سرعت وزش باد از دیگر عوامل بروز ریزگردها در گناباد است بطوری که متوسط سرعت باد خرداد ماه دوره آماری 26 کیلومتر در ساعت و در خرداد امسال 34 کیلومتر است.

رسولی افزود: این افزایش سرعت باد به همراه کاهش فشار هوا باعث انتشار و پخش ریزگردها در منطقه شده است.

در طول هفته های اخیر وزش باد در مناطق مختلف خراسان رضوی با سرعت نسبتا شدید تا شدید در جریان بوده است. این پدیده در جنوب استان به ویژه شهرستانهای گناباد و بجستان همراه با ریزگردها و گرد و خاک بروز بود.

منبع: ايرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار