معاون ارشاد خراسان رضوی گفت: بازار گلستان در گذشته مکانی تجاری بود و در اختیار بانوان سرپرست خانوار قرار داشت که با توجه به توسعه اماکن و مراکز فرهنگی تبدیل به بازار کتاب گلستان شد.
کد خبر: ۲۵۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵ 25 June 2016
به گزارش تابناك رضوي، یوسف امینی درباره بازار کتاب گلستان مشهد اظهار كرد: بازار گلستان در گذشته مکانی تجاری بود و در اختیار بانوان سرپرست خانوار قرار داشت که با توجه به توسعه اماکن و مراکز فرهنگی تبدیل به بازار کتاب گلستان شد اما آن طور که باید رونق پیدا نکرد و عمدتاً ناشران اظهار گلایه داشتند و با توجه به اینکه در حال حاضر به معاونت فرهنگی شهرداری مشهد واگذار شده امیدواریم این بازار رونق پیدا کند.

وی افزود: امیدواریم این مکان در آینده نزدیک به فرهنگسرای کتاب تبدیل شود؛ خوشبختانه فعالیت‌های نرم افزاری و فرهنگی خوبی در این بازار شاهد هستیم به طوری که برنامه‌ نقد کتاب یکشنبه‌های هر هفته به همراه رونمایی از کتاب برگزار می‌شود.

امینی تصریح کرد: با توجه به رونقی که از نظر فرهنگی در بازار گلستان شکل گرفته خوشبختانه ناشران نیز نسبت به گذشته دلگرم شده‌اند البته باید خود ناشران و کتابفروشان به رونق اقتصادی این بازار و فضای کسب و کار آن کمک کنند.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد خراسان رضوی عنوان کرد: به عنوان مثال کافه کتاب ایده بسیار خوبی است و به دلیل فضای جدیدی که در بحث کتاب شکل گرفته بسیاری از مراسم‌‌های شعرخوانی و نقد و بررسی کتاب در این کافه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان گفت: توسعه صندوق اعتباری هنر نیازمند اعتبارات دولتی است و توسعه فعالیت‌ها و تعداد افراد عضو آن نیز منوط به همین اعتباراتی است که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته می‌شود و ما تمایل داریم تا هنرمندان، نویسندگان و اصحاب رسانه را در قالب این صندوق معرفی و حمایت کنیم اما با توجه به اینکه وزارت ارشاد و تامین اجتماعی در اعتبارات با کمبود بودجه روبه‌رو هستند برای افزایش عضویت و بیمه افراد باید منتظر تقویت بودجه فرهنگی باشیم.

امینی افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگی با کمبود بودجه روبه‌رو هستیم؛ از طرفی امسال برای کمیسون فرهنگی مجلس تنها چهار نماینده استقبال کردند و این تلنگری بود برای مسئولان و دست اندرکاران تا وضعیت فرهنگ جدی‌تر گرفته شود و حمایت مجلس در سطح کلان و اعتبارات فرهنگی با کیفیت بهتری روبه رو شود.

معاون فرهنگی اداره‌کل ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: در سال جاری سعی بر این داشتیم تا برنامه‌های خوبی را برگزار کنیم؛ در همین راستا کنگره ملی شعرخوانی توس تا نیشابور را با حضور اساتید ملی برگزار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 14 تیرماه روز قلم است با همکاری ناشران و فعالان فرهنگی اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد به طوری که کارگاه خوشنویسی اشعار حمید سبزواری پدر شعر انقلاب را با کمک انجمن خوشنویسان و کارگاه کتابت آن را با همکاری انجمن ناشران برگزار می‌کنیم.

امینی تصریح کرد: انجمن بانوان ناشر و اهل قلم نیز جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار می‌کنند و با همکاری انجمن ادبی عماد نیز مراسم رونمایی از اثار نویسنده‌ها و شاعران برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اداره‌کل ارشاد خراسان رضوی با اشاره به چهلمین روز درگذشت استاد حمید سبزواری گفت: مراسم ملی نکوداشت استاد همزمان با چهلمین روز درگذشت وی در سبزوار برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: «تابستانه کتاب» عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های ارشاد خراسان‌رضوی است و از آنجا که فروشنده‌های کتاب ارتباط مستقیمی با مردم دارند به‌منظور پیوند مردم با کتاب و به‌منظور غنی‌سازی اوقات فراغت این طرح اجرا می‌شود و در حال حاضر 40کتاب فروشی اعلام همکاری کرده‌اند و تا 16 تیرماه مهلت دارند تا در این طرح ثبت نام کنند.

امینی با اشاره به حضور گسترده ناشران در خراسان رضوی بیان کرد: متاسفانه با وجود اینکه 800 ناشر مجوزدار در استان داریم اما کمتر از 50 درصد آنها فعال هستند اما نام تمامی آنها در سامانه ناشران استان ثبت شده است.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد خراسان رضوی گفت: سال گذشته 200 میلیون تومان کتاب از ناشران خریداری شده و امسال نیز سعی شده است از ناشران حمایت شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های هنری در شهر مشهد افزود: خوشبختانه رویکرد مردم نسبت به گذشته بسیار بهتر شده به ویژه در بحث تئاتر، در حال حاضر در شهر مشهد سالن هاشمی نژاد و تئاتر شهر فعال هستند ضمن اینکه سالن‌های نمایش بخش خصوصی نیز راه‌اندازی شده‌اند و در اختیار هنرمندان قرار دارد.

منبع: تسنيم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار