رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی از افزایش 25 درصدی تولید پیله تر ابریشم در این استان نسبت به پارسال خبر داد.
کد خبر: ۲۵۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶ 25 June 2016
به گزارش تابناك رضوي، فرید سرجمعی با اعلام اين خبر، گفت: این افزایش در شرایطی صورت گرفت که میزان فروش امسال تخم نوغان به نوغانداران منطقه ، نسبت به سال قبل 13 درصد کاهش یافته بود.

وی افزود: امسال هفت هزار و 403 جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان های سه گانه خراسان توزیع شده که از این میزان پنج هزار و 470 جعبه سهم خراسان رضوی بود و هزار و 504 جعبه آن بین نوغانداران تربت حیدریه توزیع شد.

رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی با بیان اینکه امسال در سطح استان 220 تن پیله تر تولید شد که سهم تربت حیدریه 60 تن بود، گفت: به طور متوسط از هر جعبه تخم نوغان 40 کیلوگرم پیله تر و از هر پنج تا 5.5 کیلوگرم پیله تر، یک کیلو نخ ابریشم به دست می آید.

سرجمعی هر جعبه تخم نوغان را حاوی 23 تا 25 هزار عدد تخم دانست و در خصوص مراحل تولید کرم نوغان و تبدیل آن به شفیره و نخ ابریشم گفت: از لحظه خروج تخم نوغان از سردخانه و توزیع آن بین نوغانداران که معمولا از پنجم فروردین آغاز و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد، تخم ها باید در دمای 15 تا 25 درجه، رطوبت بین 70 تا 85 درجه و 18 ساعت روشنایی و 6 ساعت خاموشی نگهداری تا بعد از 12 الی 13 روز به لارو یا کرم تبدیل شوند.

وی ضمن بیان اینکه کرم ها دارای پنج مرحله سن رشد و چهار دوره خواب هستند، افزود: بیشتر کرم ها پس از هر دو تا سه روز تغذیه، یک روز در خواب به سر برده و پوست اندازی می کنند.

سرجمعی گفت: کرم بین 26 تا 28 روز دوران تغذیه و خواب دارد و بعد از آن هشت روز طول می کشد تا به پیله تبدیل شود و در این مدت کرم های هر جعبه بین 600 تا 700 کیلو برگ خالص و یک تن برگ با شاخه مصرف می کنند.

رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی افزود: کرمها بعد از خواب آخر که 36 تا 48 ساعت طول می کشد و در مرحله پنجم رشد، نزدیک به 470 کیلو برگ می خورند.

منبع: ايرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار