کد خبر: ۲۵۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹ 28 June 2016
جشن بزرگ تیرگان در اول مردادماه سال جاری در آمل برگزار می شود که  بهانه ای پاسداشت آیین های محلی مازندران است.

به گزارش تابناک مازندران، جشن تیرگان به ویژه در مازندران به مناسبت پرتاب تیر آرش از فراز البرز کوه و در پی آن جان دادن آرش در راه آزادی میهن برگزار می‌شود. در حال حاضر "آرش کمانگیر" نه یک مسئله منحصر به مازندران که یک اسطوره بی همتای ملی و جهانی است. در هیچ یک از اساطیر دنیا ما با چنین داستان گیرا و بی نظیری مواجه نیستیم  آرش برای مازندران طرحی تواند یک برند جهانی باشد که این خود یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی در امر گردشگری برای مازندران است.

اما متاسفانه با وجود برگزاری جشن های فولکلور در استان مازندران همچون تیرگان نتوانسته ایم بازاریابی و جذب گردشگر مناسبی از این وقایع داشته باشیم با مقایسه تیرگان و هالوین کشورهای خارجی درمیابیم قاره اروپا و آمریکا با قدمت ناچیزی که در جشن های فولک لوریک دارند بسیار ماهرانه توریست ها را جذب کشورشان می کنند و با هزار ترفند این جشن را رسانه ایی کرده و بزرگ جلوه می دهند.

علی محمود زاده مدیر اجرایی انجمن دماوند کوه در گفت وگو با ایسنا با خاطرنشان کردن این نکته که  جشن های فلکلوریک می تواند عامل مهمی برای جذب گردشگران خارجی باشد، گفت: جشن تیرگان که در سالروز ثبت ملی دماوند امسال دوازدهمین دوره آن  در رینه آمل برگزار می شود نمادی از همبستگی ملی مردم ایران است.

وی عنوان کرد: وجود برنامه‌های جنبی موسیقی اصیل ایرانی و مازندرانی، برگزاری نمایشگاه‌های محلی، پخت آش دوغ، نان‌های محلی در این گردهمایی بزرگ فرصتی است که جاذبه های گردشگری مازندران در کنار کوه دماوند که نماد استقامت استواری مردمان ایران زمین است بیشتر و بهتر معرفی شود.

مدیر اجرایی انجمن دماوندکوه اظهار کرد: علاوه بر این اطلاع رسانی و بررسی معادن و بهره‌برداری‌های غیراصولی و  تغییر کاربری اراضی اطراف دماوند در این روز با حضور برترین کارشناسان و فعالان زیست محیطی کشور بررسی می‌شود.

عباد طیبی سیف کتی، یکی از فعالان حوزه فرهنگ و اعضای کار گروه اجرایی جشن تیرگان نیز در گفت وگو با ایسنا گفت: مشارکت در این جشنواره  بزرگ که از نقاط مختلف کشور حضور دارند دارای اهمیت بسیار زیادی در زمینه صنعت گردشگری است.

این فعال حوزه فرهنگ و اعضای کار گروه اجرایی جشن تیرگان  افزود: برگزاری مناسبت های باستانی و آیینی  مختلف  چون جشن تیرگان باعث جذب گردشگر از نقاط مختلف یک کشور و جهان جهت آشنایی با آداب و سنن مردم منطقه  می شود مازندران از فرهنگ و تمدن بسیار کهن و اصیل آریایی برخوردار است و به دلیل داشتن این تمدن باستانی و دیرینه مراسم‌های باستانی باشکوهی در این دیار کهن برگزار می شود که یکی از این مراسم ها جشن تیرگان است.

وی راهبردهای کاهش نابرابری های منطقه ای را توسعه متوازن در گسترش گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیل های لازم عنوان کرد و افزود: گردشگری تغییرات فرهنگی و اجتماعی مهمی را در منطقه میزبان ایجاد می کند و از طریق اشتغالزایی و توزیع درآمد باعث کاهش فقر و شکاف توسعه های مناطق گشته و همچنین توسعه و پیشرفت اجتماعی، رفاه و سلامت عمومی را در پی خواهد داشت.

طیبی افزود: جشن‌های ایرانی در پاسداشت طبیعت و حفاظت از محیط زیست هستند یعنی بخش جدا نشدنی این جشن‌ها و آیین‌هایی که برگزار می شده به نوعی در پاکیزگی طبیعت یا حفاظت از محیط زیست، لای روبی جویبارها بوده و هیچگونه نشانه آسیب و آزار به طبیعت یا جانوران در آن وجود ندارد و در این میان تیرگان یکی از مهم ترین جشنواره هایی هستند که احیای آن ها می‌تواند جان تازه ای به گردشگری جشنواره های ایرانی بدمد.

 

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار