معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: ضمن احترام به دغدغه های فرهنگی مسئولان استان، بر دفاع، تقویت و پشتیبانی از فعالیت فرهنگی تشکل های دانشجویی اهتمام تام داریم.
کد خبر: ۲۶۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ 17 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین، دکتر عبدالرزاق حسامی فر روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: البته این تشکل ها نیز باید در چارچوب قوانین و مقررات فعالیت کرده و از هرگونه بداخلاقی سیاسی و زیر سئوال بردن نهادهای قانونی و حاکمیتی پرهیز نمایند.
وی با اشاره به فعالیت چهار تشکل فعال دانشجویی، یک تشکل استادان و یک تشکل بسیج کارمندان در دانشگاه، اضافه کرد: تشکل بسیج دانشجویی همواره در جهت ترویج ارزش های انقلابی و دفاع مقدس قدم داشته و با برگزاری برنامه های ارزشمندی همچون اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی همواره بطور جدی مورد حمایت معاونت فرهنگی دانشگاه و همچنین نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بوده است.
حسامی فر ادامه داد: جامعه اسلامی و انجمن اسلامی دانشجویان نیز که از تشکل های دیرپای دانشگاه هستند، به دلیل فعالیت های ارزشمند انقلابی و ارزشی همواره مورد حمایت معاونت فرهنگی و دانشگاه بوده اند و از امکانات خوبی نیز برخوردارند.
وی گفت: علاوه بر این تشکل ها، تشکل چهارمی نیز با عنوان 'تشکل اسلامی فرهنگ و سیاست' مجوز گرفته است و متاسفانه به دلیل محدودیت امکانات دانشگاه، معاونت فرهنگی نتوانسته مکانی را در اختیار آن قرار دهد.
این مسئول یادآور شد: در سطح اساتید نیز تشکل بسیج اساتید فعال است که هم معاونت فرهنگی و هم نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه همکاری کاملی با آن دارند و آخرین فعالیت مشترک آنها نیز برگزاری همایشی در بزرگداشت روز بسیج اساتید و گرامیداشت سالروز شهادت دکتر چمران بود.
حسامی فر بسیج کارمندان را نیز از دیگر تشکل های این دانشگاه دانست و گفت: معاونت فرهنگی از حیث همکاری با این تشکل ها برای فعالیت در سطح دانشگاه مساعدت تام دارد بطوریکه هیچ فعالیت انقلابی نیست که پیگیر آن بوده و معاونت فرهنگی با انجام آن مخالفت کرده باشد، به ویژه ریاست دانشگاه همواره تاکید داشته اند که معاونت فرهنگی موظف است از فعالیت انقلابی این تشکل ها از جمله کاروان راهیان نور و اردوهای جهادی حمایت و پشتیبانی کند.
وی خاطرنشان کرد: مشکلی که در خصوص فعالیت های این تشکل ها وجود دارد این است که متاسفانه گاهی در مسیر فعالیت های دانشجویی خود اصول و ضوابط قانونی را رعایت نمی کنند و از این حیث معاونت فرهنگی را با چالش مواجه می کنند.
حسامی فر، این چالش ها را از دو جنس دانست و گفت: از یکسو برخی از این دانشجویان در نشریات خود خطوط قرمز را رعایت نمی کنند و با وجود تذکرات و نصایح مکرر، درباره لزوم رعایت هنجارها، متاسفانه مطالبی را منتشر می کنند که عدول از اصول حرفه ای و دایره نقد سازنده می باشد.
وی ادامه داد: مشکلی که اخیرا درباره دو نشریه دانشجویی ما وجود داشت این بود که در آنها مطالبی منتشر شد که خارج از اصول حرفه ای و هرگز مورد قبول ما نبوده است.
معاون فرهنگی دانشگاه در خصوص رسیدگی به تخلفات نشریات گفت: این تخلفات در کمیته ناظر بر نشریات بررسی می شود و معاون فرهنگی به عنوان رییس این کمیته بدنبال دریافت شکایات از نشریات باید جلسه کمیته را تشکیل دهد تا تصمیم گیری نسبت به آن صورت گیرد.
حسامی فر، یک عضو حقوقدان، معاون فرهنگی دانشگاه به عنوان رییس کمیته، مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بعنوان دبیر کمیته، رییس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه، سه عضو منتخب شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و دو عضو منتخب مدیران مسئول نشریات دانشگاه را اعضای تشکیل دهنده این کمیته برشمرد و گفت: معاونت فرهنگی دانشگاه به محض وصول شکایت، ورود می کند و یا اینکه در مراحلی نیز نیازی به اعلام شکایت نیست و خود معاونت فرهنگی بعد از بررسی کارشناسان و اعلام نتایج به معاونت می تواند گزارش تخلف را در جلسه هیات اعلام و مانع فعالیت و انتشار نشریه شود تا تصمیم نهایی صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر کمیته ناظر بر نشریات، هم شکایات واصله علیه آن دو نشریه و هم شکایت خود معاونت فرهنگی درباره این دو نشریه مطرح شد و براساس قوانین، احکامی علیه این دو نشریه متخلف صادر شد.
این مسئول با بیان اینکه این احکام بیانگر نظر کمیته است و رییس کمیته خود به تنهایی نمی تواند تصمیم گیرنده باشد، یادآور شد: براساس قوانین موجود حکمی که علیه یک نشریه صادر می شود تا اندازه ای به دانشگاه مربوط می شود و از آن اندازه فراتر باید پرونده به مقامات قضایی ارجاع شود که درباره دو نشریه اخیر حکمی که در کمیته صادر شد هر دو در حدی نبود که پرونده به مقامات قضایی ارجاع شود، یعنی تشخیص کمیته این نبود که تخلف، مشمول بندهایی باشد پرونده به مقامات قضایی ارجاع شود.
معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بیانیه هایی که برخی از تشکل های دانشجویی در فضای بیرون از دانشگاه منتشر کرده اند را چالش دیگری در این زمینه دانست و گفت: بعضی از مسئولان استان به علت دغدغه های انقلابی نسبت به فعالیت های فرهنگی دانشگاه، حساسیت هایی دارند و تصور می کنند فعالیت های فرهنگی دانشگاه در مسیر درستی قرار ندارد.
حسامی فر ترکیب هیات نظارت بر تشکل ها را متشکل از ریاست دانشگاه، رییس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه و یکی از اساتید به عنوان نماینده وزارت علوم و همچنین معاون فرهنگی دانشگاه (بدون حق رای) دانست و از برخی مسئولین استان خواست تا به رای و خرد جمعی مجموعه ای که نماینده دفتر نهاد رهبری در دانشگاه نیز عضو آن است اعتماد و احترام بگذارند، افزود: معاونت فرهنگی دانشگاه همواره تلاش کرده است فارغ از جریان های سیاسی فعالیت های فرهنگی را دنبال کند و بنده نیز در دوره مسئولیتم امکانات خوبی در خدمت تشکل های دانشجویی قرار داده ام اما برخی خطوط قرمز و هنجارها را را رعایت نمی کنند.
وی در ادامه فعالیت های خارج از محیط دانشگاه، بدون مجوز و درج مطالب توهین آمیز نسبت به دولت را در بیانیه های سه تشکل دانشجویی خارج از چارچوب های قانونی دانست و گفت: می کوشیم در برخورد با چنین مواردی که از حد اعتدال خارج می شوند، آنها را به رعایت اخلاق اسلامی دعوت کنیم.
حسشامی فر نقد عملکرد دولت را حق طبیعی فعالیت های دانشجویی دانست و تاکید کرد: البته وقتی این نقدها با توهین همراه می شود، به منزله یک نوع هنجار شکنی اخلاقی است و ما همواره نیازمندیم که در تمام فعالیت های سیاسی خود، اخلاق اسلامی را رعایت کنیم، بنابراین حرکت معاونت فرهنگی در مسیر هدایت دانشجویان به رعایت ضوابط قانونی و اخلاقی بوده است.
دبیر شورای فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) درخصوص نامه وی به ریاست دانشگاه درباره سه تشکلی که اقدام به انتشار بیانیه ای حاوی توهین به دولت و همچنین فعالیت های خارج از دانشگاه داشته اند گفت: این نامه که اکنون در یکی از سایت های خبری نیز منتشر شده، بدنبال دریافت شکایت برخی از تشکل ها و دریافت بازخوردهای منفی بیانیه ها در فضای دانشگاه و استان نوشته شده که در روند طبیعی خود تشکل های موصوف برای دفاع از خود و ادای توضیحات دعوت می شوند و هرگز به معنای محکومیت آنها نبوده و حتی ممکن است توضیحات ارایه شده توسط آنها تمام شائبه های منفی را برطرف کند.
حسامی فر اضافه کرد: تخلفات تشکل ها بر حسب موضوع به هیات نظارت یا کمیته ناظر ارجاع داده می شود و تصمیم گیری در آن شوراها صورت می گیرد.
امام جمعه قزوین در آخرین خطبه های نماز جمعه شهر قزوین به انتقاد از مسئولان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) پرداخت و متعاقب آن یکی از سایت های خبری نامه معاون فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه به دکتر نایینی ریاست این دانشگاه را با عنوان درخواست برخورد با تشکل های انقلابی دانشگاه در فضای مجازی منتشر کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار