رئیس سازمان بهزیستی قم مطرح کرد:
رئیس سازمان بهزیستی قم گفت: پردیسان به‌عنوان منطقه‌ای که 10 درصد جمعیت قم را تشکیل می‌دهد، اگر امروز آسیب‌شناسی نشود در دهه‌های بعد یکی از مراکز آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.
کد خبر: ۲۶۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 18 July 2016
به گزارش تابناک قم، دکتر رضا سلیقه در صد و هشتاد و هشتمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم که شب گذشته برگزار شد، اظهار داشت: در استان قم 270 مرکز تحت حمایت و نظارت سازمان بهزیستی وجود دارد، همچنین 22000 معلول، 4000 خانوادهٔ بی‌سرپرست، 2000 نابینا، 4900 ناشنوا، 4600 معلول ذهنی و انواع معلولیت‌ها و اعصاب و روان در 33 مرکز نگه‌داری شده و خدمات داده می‌شوند.

وی افزود: برای هر یک از افراد بستری‌شده 450 تا 600 هزار تومان یارانه پرداخت می‌کنیم. ماهیانه 800 میلیون یارانه بابت معلولین استان قم پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی قم افزود: 8 درصد استان ما سالمند بوده و اگر برنامه‌ریزی برای آینده نداشته باشیم در سال 2020 بالای 10 درصد سالمند خواهیم داشت و در سال 2050، 30 درصد از جمعیت ما را سالمند تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به کمبود امکانات موجود برای معلولین در استان ابراز داشت: در استان قم یک اتوبوس مناسب جهت ویلچری‌ها نداریم، در بحث مناسب‌سازی‌ها باید به سمتی برویم که حق 10 درصد از افراد سالمند و معلول جامعه را لحاظ کنیم و خدای‌ناکرده فراموش نشوند.

دکتر سلیقه ادامه داد: البته در پارک‌ها خدمات خوبی ارائه‌شده اما بااین‌وجود تا نقطه ایده آل خیلی فاصله‌داریم، همچنین 10 درصد اتوبوس‌های استان باید مناسب‌سازی شود تا افراد ویلچری به‌راحتی داخل و خارج شوند.

وی خاطرنشان کرد: گله‌ای که معلولین دارند و می‌گویند: در سطح شهر یک تاکسی ما را سوار نمی‌کند چراکه باید پیاده شده و ویلچر را عقب ماشین بگذارند حال‌آنکه حاضر هستند کرایه بیشتری را هم بدهند، درصورتی‌که طبق قانون کرایه معلولین 50 درصد است.

رئیس سازمان بهزیستی استان قم در ادامه افزود: اگر فرد معلولی دانشگاه قبول شود 100 درصد هزینه با سازمان بوده و ما حمایت می‌کنیم.

وی ابراز داشت: در استان قم 400 معلول ضایعه نخاعی داریم که هزینه بالا و سرسام‌آوری دارند. در استان قم کمک‌های خوبی شده و اگر کمک خیرین نبود سازمان با بودجه دولتی نمی‌توانست این خدمات را ارائه دهد.

دکتر سلیقه با اشاره به بحث آسیب‌های اجتماعی و دغدغه مقام معظم رهبری در این زمینه ابراز داشت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومی داشته باشیم باید امنیت اجتماعی‌مان بالا باشد.

وی افزود: 35 درصد ازدواج‌های کشور به طلاق منجر می‌شود که عدد استان قم 4/27 درصد است. بیش از یک‌چهارم ازدواج‌های ما منجر به طلاق می‌شود. آمار نزولی ازدواج و صعودی طلاق زنگ خطر است.

رئیس سازمان بهزیستی استان قم گفت: سالیانه 300 کودک خیابانی در سطح شهر تحویل بهزیستی می‌شود که بالای 60 درصدشان ساکن قم نیستند. خدماتی که ما در استان قم می‌دهیم فرا استانی بوده و بیش از 20 استان را در اینجا پذیرش داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پردیسان به‌عنوان منطقه‌ای که 10 درصد جمعیت قم را تشکیل می‌دهد در معرض آسیب‌های اجتماعی است، اگر امروز آسیب شانسی نکنیم، پردیسان در دهه‌های بعد مرکز آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

دکتر رضا سلیقه افزود: در بحث آسیب‌های اجتماعی سیلاب طلاق و اعتیاد به راه افتاده و خانه‌های ما را ویران می‌کند، باید گوش‌به‌زنگ باشیم و با برنامه‌ریزی بهتر بتوانیم جلوی این آسیب‌ها را بگیریم.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار