شرحی مبسوط از پولهای کثیف سیاسی
بحث پولهای کثیف با طرح موضوع توسط فضلی وزیر کشور در اسفندماه 93 مطرح گردید.پولهایی که نه از راه درستی بدست آمده و نه در راه صحیحی خرج میشوند.زمانی خطر اینگونه پولها احساس میشود که افرادی درصددند با این پولها در بدنه سیاسی کشور نفوذ کنند.
کد خبر: ۲۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 22 April 2015

بحث جدی پولهای کثیف با طرح موضوع توسط فضلی وزیر کشور در اسفندماه 93 مطرح گردید.بحثی که میتواند خطری بزرگ برای اینده سیاسی کشور باشد و به تبع آن سایر ارکان کشور را متاثر سازد.پولهایی که نه از راه درستی بدست آمده و نه در راه صحیحی خرج میشوند.زمانی خطر اینگونه پولها بیشتر نمایان میشود که افرادی درصددند با این پولها در بدنه سیاسی و تصمیم گیری کشور نفوذ کنند.

به گزارش تابناک ارومیه،کسب درآمد و تلاش برای پول و دارایی فی نفسه بد نبوده و اگر از راه درست تامین شود و در راه درست هزینه شود پسندیده هم هست.اما گاهی افراد برای کسب پول،بدون توجه به دین و مسائل شرعی،بدون توجه به اخلاقیات،بدون توجه به تبعات بعدی و بدون در نظر گرفتن قوانین کشوری به هر اقدامی از جمله قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی،قاچاق ارز و قاچاق انسان دست میزنند.بدین شکل انواع پول بوجود آمده و به با توجه به منابع کسب پول،به پولهای خاکستری ،سیاه و پول کثیف تقسیم میشوند.

آنگونه که بانک دات آی آر در خصوص اینگونه پول ها می گوید: پولهای خاکستری ، درآمدهای حاصل از فروش کالا و یا انجام دادن کارهای تولیدی است که خود را از نظارت دولت پنهان کرده و مالیات نمی دهند.

پولهای سیاه پولهای حاصل از قاچاق کالا است ، به طوری که درآمدهای حاصل از قاچاق کالا و شرکت در معاملات پر سود دولتی که خارج از عرف طبیعی در صورت می گیرد، باعث پیداش این پول می شود

اما پولهای کثیف که به پولهای آغشته به خون نیز مشهورند ، مربوط به نقل و انتقال مواد مخدر، داروهای آرام بخش و قاچاق انسان است .

و حال در این میان سایه ورود پول کثیف یعنی پول حاصل از نقل و انتقال مواد مخدر و قاچاق انسان در چرخه ی انتخابات مطرح است.

اوایل اسفند ماه سال 93 عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در گردهمایی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کل کشور به افشاگری درباره ورود پول کثیف به چرخه انتخابات پرداخت.

وی از ورود بخشی از پول‌های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر به سیاست خبر داد و ورود این پول‌ها در چرخه انتخاباتی را سب شکاف، اعمال نظر و اعمال قدرت توسط برخی افراد دانست و اعلام کرد اگر دقت لازم را نداشته باشیم،‌ ورود این پول‌ها توانایی آن را دارد که قدرت‌ها را نیز آلوده کند.

اما جنجال ورود پول کثیف به قدرت وارد مناظره های تلویزیونی نیز می شود و وزیر دادگستری در گفت وگوی ویژه خبری با موضوع «ورود پول های کثیف در انتخابات» شرکت کرده و ضمن تایید آن می گوید: باید تکلیف هزینه های انتخابات از نظر قانون و مقررات، نوع نظارت و پیگیری روشن شود.

پورمحمدی اعلام می کند در انتخابات گذشته پول های زیادی خرج تبلیغات شده اما به دلیل نبودن روال قانونی، امکان نظارت نبوده است.

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی همان روزها خبر داد که رانت زنجانی به ساختمان ولنجک رسیده و خیلی از ستادها کارشان را مدتی است که شروع کرده‌اند. بااین‌حال برخی در مجلس نهم از همان فردای اعلام پول کثیف به نقد رحمانی‌فضلی روی آورده و طرح سؤال و تذکر روی میز آمد.

رحمانی‌فضلی اعلام آمادگی کرد حاضر است درباره جزئیات بیشتر این موضوع با منتقدان سخن بگوید و حالا جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت مجلس به «شرق» می‌گوید: «آسیب ناشی از پول کثیف چندصد برابر مواد مخدر، سلامت کشورها را تهدید می‌کند اما نه اصلاح‌طلب‌ها و نه اصولگرایان به عمق فاجعه و تبعات آن پی نبرده‌اند».

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز به‌طور تلویحی از رحمانی‌فضلی خواستار ارائه مستندات در موضوع پول‌های کثیف شد. درهمین‌حال حسین سبحانی‌نیا، عضو هیأت‌رئیسه مجلس از قوه‌قضائیه خواستار برخورد با ادعای اثبات‌نشده درباره پول‌های کثیف شده است. جهانگیرزاده مانند برخی نمایندگان دیگر، هشدار رحمانی‌فضلی را جدی گرفته اما معتقد است: «این مسئله باید با ارائه اسناد و طرح بحث در جای مناسب واکاوی شود».

نگرانی دیگر نماینده ارومیه «هزینه‌هایی است که حالا ماه‌ها مانده به انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه هزینه شده و باید سازوکاری برای رصد بر هزینه‌کردها درنظر گرفته شود». او می‌گوید: «آن‌طور که مطلعم در برخی حوزه‌ها برخی نامزدها از همین حالا ٣٠٠ تا ٤٠٠ میلیون ‌تومان هزینه کرده‌اند و معلوم نیست تا زمان انتخابات این هزینه‌ها به چه اعدادی برسد».

تبعات پول کثیف، هزاران برابر بدتر از مواد مخدر

جهانگیرزاده درعین‌حال تأکید دارد باید سازوکاری لحاظ شود که افراد از کمک به نماینده باز نمانده و نگرانی نداشته باشند؛ درآمد نماینده ماهانه نزدیک به چهار میلیون تومان است و اگر هر نماینده بخواهد تمام درآمدهایش را ذخیره کند هم نمی‌تواند برای دوره بعدی هزینه‌های انتخاباتی را متقبل شود و طبیعی است که برخی کمک‌های مردمی به نمایندگان انجام می‌شود.

افشای پول‌های کثیف باید به شکلی باشد که افراد صالح از همراهی با نماینده‌ها احساس خطر نکنند و پول‌های باطل شناسایی شوند. تردیدی نیست که فساد ناشی از تزریق احتمالی پول کثیف به انتخابات، تبعاتش هزاران برابر تلخ‌تر و ناگوارتر از فساد ناشی از مواد مخدر است و این امری است که چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا نباید به آسانی از کنار آن بگذرند».

هادی شوشتری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز سخن رحمانی‌فضلی را سخنی هوشمندانه دانسته و تأکید دارد: «فردی با تجربه - نه از سر سیاست‌ورزی - سخن می‌گوید و نه برای جوسازی. اگر وزیر کشور امروز نگران چرخش پول‌های کثیف و ورود آن به فضای سیاسی است، بدون شک دغدغه‌هایش مبتنی بر شواهد است و مجلس نیز در این زمینه باید تلاش کند مسیرهای تولید فساد را شناسایی و افکار عمومی را در این زمینه بیدار کند».

نگران تزریق پول کثیف به انتخابات نیستم

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در همین زمینه به شوخی می‌گوید: «حالا واقعا چقدر این پول‌ها کثیف‌اند. اطلاعات در این زمینه باید به قوه‌قضائیه برسد، پول کثیف به تنهایی جرم است چه برسد به اینکه پول کثیف بخواهد چرخه کثیفی ایجاد کند».به گفته او «کلی‌گویی درباره پول کثیف فضا را مشوش می‌کند و این رویه صحبت نه تنها منجر به برچیده‌شدن این مشکل در فضای سیاسی و انتخاباتی نمی‌شود بلکه فضایی را به‌وجود می‌آورد که رقبای سیاسی با استفاده از این فضای مبهم یکدیگر را متهم به استفاده از پول کثیف می‌کنند».

هزینه ٤٠٠ میلیونی نماینده‌شدن

حقیقت‌پور بااین‌حال نگران تزریق پول کثیف به انتخابات مجلس نیست و بر این باور است که هیچ فرد و سازمانی نمی‌تواند چنین اقدامی انجام دهد. بااین‌حال جهانگیرزاده تأکید دارد اگر وضعیت رصد انتخاباتی کامل و بااشراف صورت نگیرد، احتمال بروز خطا می‌رود؛ «به‌هرحال بخشی از انتخابات در کشور ما به هزینه‌های اقتصادی مرتبط است و گاهی هزینه انتخاب یک نماینده در شهرستان‌ها ٣٠٠ تا ٤٠٠ میلیون تومان است. بنابراین باید سازوکاری از مراقبت و نظارت توأمان لحاظ شود».رحمانی‌فضلی یک‌ماه مانده به نوروز ٩٤ از نگرانی‌اش درباره تزریق پول‌های کثیف به انتخابات و سیاست خبر داده بود. دغدغه اصلی او البته پیرامون ارقامی است که در موضوع قاچاق در گردش است.

او رقم قاچاق کالا را ١٠ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و می‌گوید: «اگر قاچاق موادمخدر هم ١٠ هزار میلیارد تومان باشد، می‌توان گفت ٢٠ هزار میلیارد تومان از مجاری پنهان وارد اقتصاد می‌شود و دیگر نمی‌توان گفت این اقتصاد سالم است و یک رقابت منطقی و قانونی شکل می‌گیرد. کسی که این پول‌ها را دارد به‌راحتی نفوذ می‌کند و مشکل ایجاد می‌کند».چند روز پیش نیز، وزیر دادگستری دوباره از دغدغه‌ها درباره پول‌های کثیف سخن گفته بود.

ورود «پول‌ کثیف» به عرصه سیاسی در انتخابات ۸۸ از کشورهای عربی به نفع یک کاندیدا صورت گرفت

پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان که امروز 1-2-94 در این خصوص مطالبی عنوان کرده و در سایت فرهنگ منتشر شده میگوید:این پول‌های کثیف منشا بروز نابسامانی‌های سیاسی در کشورمان بود و در انتخابات سال‌های 84 و 88 مبتنی بر همین روند غلط، اخباری را استماع کردیم که نشان می‌داد برخی با مدل تاثیر پول بر انتخابات دست به اقداماتی زدند و متاسفانه شاهد ورود پول از برخی کشورهای عربی به نفع یک کاندیدا بودیم.

وی با بیان اینکه این افراد منتسب به کاندیداها در شرکت‌های با ظرفیت بالای پولی فعالیت می‌کردند افزود: بنابراین اگر قرار است در رابطه با پول‌های کثیف صحبت شود باید ریشه‌های ورود آن و فسادی که برای تبدیل ثروت به قدرت وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

سروری همچنین به منشاء پیدایش این جریانات اشاره کرده و با بیان اینکه بستر این مسئله (پول‌های کثیف) از زمانی آغاز شد که کارگزاران زمینه حضور در انتخابات را با تشکیل حزب و استفاده از رانت‌های مختلف به وجود آورد، میگوید: این شائبه درست از زمان حضور کارگزاران در قدرت که با تشکیل حزب در انتخابات حضور یافتند ایجاد شد و این بدعت غلط را به وجود آوردند که دولت‌ها با احزاب خودساخته حضورشان در قدرت را استمرار بخشند.

نوکسیگان، منبع و منشاء پول های کثیف هستند

فرشاد مؤمنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید:نوکسیگان، منبع و منشاء پول های کثیف هستند. در سطح نظری گفته می‌شود بخش عمده‌ای از این نوکیسگان حامیان و برآمدگان از دولت وقت هستند. بنابراین در دولت‌ها با یک اراده و منطقی تلاش شده است هم‌پیمان‌های سیاسی دولت‌ها تقویت شوند. درواقع آغاز فساد ازآنجا است. به نظر من آنجا آغاز فساد به‌صورت سیستمی است. در هر دولتی هم این‌گونه بوده است اما در ۸ سال گذشته شدت بیشتری پیدا کرد. فساد اقتصادی ریشه در فساد سیاسی دولت‌ها دارد یکی از حکمت‌های که ما باید از کشورهای توسعه‌یافته باید بیاموزیم گسترش برنامه‌های پیشگیری است. برنامه‌های پیشگیری شامل نظام مالیات گیری منظم و پایش اطلاعات اشخاص می‌تواند مانع از فساد شود. در سطح نظری بین روندهای مربوط به ربا، رانت و فساد در هم تنیدگی وجود دارد به تعبیری دیگر همه این عوامل باهم ارتباط مستقیم دارند.

افشاگری درباره پول‏‌های کثیف/ برادر جابر ابدالی ستاد انتخاباتی زده است

هر چقدر اين روزها صحبت درباره «پول‌هاي كثيف» زياد است، اظهارنظر درباره مصاديق آن كم است. در حالي كه وزير كشور براي چندمين بار اعلام آمادگي كرده تا درباره «پول‌هاي كثيف» و نقش آن در سياست براي مجلسي‌ها توضيح بدهد، هنوز اما خبري از مقدمه‌چيني براي حضور او در صحن بهارستان نيست.

آفتاب :

همزمان اما طيف‌هاي منتقد دولت وزير كشور را متهم مي‌كنند كه با اين سخنان خود دست به تشويش اذهان عمومي زده است. با اين وجود مويد حسيني صدر، نماينده خوي در مجلس نظر متفاوتي دارد.

او حتي در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد مي‌كند كه آماده است تا به جاي وزير كشور درباره «پول‌هاي كثيف» و ارتباط آن با انتخابات مجلس دهم براي نمايندگان توضيح دهد. توضيحاتي كه اندكي از آنها را در اين گفت‌وگو بازگو كرده و از تشكيل ستادهاي انتخاباتي توسط برخي افراد خبر مي‌دهد كه محل كسب ثروت آنها مواردي چون رانت واردات دارو يا دريافت مجوزهاي خاص براي فروش ارز در دولت قبل بوده است. متن اين گفت‌وگوي «اعتماد» با حسيني صدر را در ادامه مي‌خوانيد:

در مورد پول‌هاي كثيف مسائل زيادي مطرح شده است؛ در اين مورد چه نظري داريد؟

در مورد پول‌هاي كثيف چند نكته بايد مورد توجه قرار بگيرد. اولا اينكه در كشور منافذي وجود دارد كه افرادي كه نفوذ دارند، مي‌توانند از آنها استفاده كنند و صاحب ثروت‌هاي باد آورده شوند. اين چيز قابل كتماني نيست. شما الان در هر شهر و منطقه‌اي انواع بابك زنجاني‌ها را در اشل‌هاي مختلف مي‌بينيد. يك روز پديده شانديز است، يك روز بابك زنجاني، يك روز بحث سوآپ نفت و يك روز بحث فلان وزير.

اينها در چه رده‌هايي هستند؟

در رده‌هاي مختلفي هستند. از برخي دولتي‌ها گرفته تا افراد عادي كه نفوذ دارند و شركت‌هايي كه مي‌توانند با پول خود برخي مديران را بخرند. به هر حال افرادي پيدا مي‌شوند كه از قانون اطلاع دارند و دوستان و‌آشناياني در دستگاه‌هاي مختلف دارند و از نفوذ اينها استفاده مي‌كنند و شبكه‌اي را تشكيل مي‌دهند و در مدت‌هاي كوتاه به ثروت‌هاي بزرگ بادآورده دست پيدا مي‌كنند.

اينها در دولت قبل بودند يا الان هم در دولت يازدهم اين پديده هست؟

قطعا هست. اين موضوع هم اصلا ربطي به اين ندارد كه دولت مي‌خواهد اينها باشند و فعاليت كنند. اتفاقا به نظر من دولت يازدهم اهتمام خوبي براي مبارزه با فساد دارد. اگر نداشت كه همين بحث پول‌هاي كثيف مطرح نمي‌شد. اما متاسفانه دامنه روابط نامشروعي كه قبلا ايجاد شده بود به زمان كنوني هم كشيده شده است.

فرآيند كسب ثروت‌هايي كه شما مي‌گوييد چگونه است؟ وزير كشور به موضوع قاچاق كالا و مواد مخدر اشاره كرده است. شما فكر مي‌كنيد حوزه قاچاق در اين خصوص چه جايگاهي دارد؟

يك سري از مظاهر كسب اين ثروت‌هاي نامشروع و بادآورده آشكار است. مثل سوآپ نفت، صرافي‌ها، انحصار واردات خوراك دام و طيور، انحصار واردات شكر و كاغذ و خصوصا واردات خودرو . يك سري ديگر از آن خيلي به چشم نمي‌آيد كه نمونه آن برخي زد و بندها در بيمه‌هاست. كسي كه زد و بند مي‌كند و بيمه‌هاي انحصاري مي‌گيرد خيلي سريع و كوتاه به چند ده ميليارد تومان سود باد آورده مي‌رسد. نمونه اين موضوع هم خيلي تا حالا زياد بوده است. يك سري از جاهاي ديگر بحث زمين‌خواري است. اشخاص مي‌آيند و زميني را تحت عنوان احداث هتل يا پرورش گياهان دارويي يا كارخانه مي‌گيرند و آن را تغيير كاربري مي‌دهند. يا بحث سندسازي براي زمين‌هاي متروكه، كه سندهاي اينها همگي جعلي است. اما يك سري مصاديق هستند كه باز هم خيلي آشكار نيستند كه قاچاق يكي از نمونه‌هاي آن است. قاچاق سوخت و مواد مخدر و كالا هم در اين بين موضوع مهمي است.

خب سهم كدام‌يك بيشتر است؟

به نظر من در اين بين سهم اصلي در پول‌هاي كثيف را همين فسادهاي آشكار دارند كه همه آن هم بحث رانت‌خواري و ويژه خواري است. مثلا شده كه كسي براي واردات فولاد مراجعه كرده و به او مي‌گويند فولاد در كشور اشباع شده و شما نمي‌توانيد. ولي همزمان مجوز آن براي فرد ديگري صادر مي‌شود. الان من شخصي را مي‌شناسم كه صاحب قدرت هم هست و از خريد و فروش دارو مولتي ميلياردر شده است. همين فرد زماني كارمند ساده دولت بود و تنها رانتي كه در اختيار او قرار گرفت باعث كسب اين درآمد شد. تا اينجا اگر من نتيجه‌گيري كنم مساله اين گونه مي‌شود كه راه‌هايي براي كسب درآمدهاي نامشروع وجود دارد. جلوه‌هاي اينها هم كم نيستند و خيلي راحت مي‌توان امروز انگشت گذاشت و گفت فلان آدم يا فلان شركت ثروت‌هاي خود را از اين راه آورده‌اند. در كشورهاي پيشرفته افرادي كه ثروتمند مي‌شوند از يك فرآيند شفاف مي‌گذرند. مثلا بيل گيتس و استيو جابز و هزاران نمونه ديگر. مثلا يك نفر مي‌آيد مي‌گويد من پروفسور سميعي هستم و درآمد من از هر عمل جراحي‌ام اينقدر است و اين گونه ثروتمند شدم. در كشور ما الان اما افرادي هستند كه اصلا منشأ ثروت آنها مشخص نيست.

بحث اصلي اما اين روزها بحث ورود اين پول‌ها به سياست است. وزراي كشور و دادگستري مشخصا در اين رابطه سخن گفته‌اند و آقاي رحماني فضلي هم چند بار اعلام آمادگي كرده كه به مجلس بيايد و توضيح دهد. از اين طرف اما چندان استقبالي ديده نمي‌شود. شما چقدر صحبت‌هاي قبلي آقاي رحماني فضلي مبني بر ورود پول‌هاي كثيف به سياست را قبول داريد؟

اصل بحث همين است. تا اينجا اين وضعيت باعث بي‌عدالتي و بي‌انگيزگي مي‌شود و كساني كه كار صحيح مي‌كنند، سرخورده مي‌شوند. تا اينجا آثار فساد براي جامعه هر چند بسيار زيانبار است اما شايد كوتاه‌مدت باشد. بدتر از آن اين است كه افرادي مي‌آيند و مي‌خواهند ثروت نامشروع خود را سوق بدهند براي هدايت سياسي جامعه و برنامه‌ريزي طولاني‌مدت كرده‌اند.

پس تاييد مي‌كنيد كه موضوع جدي است؟

صددرصد جدي است. من الان مصداق براي اين دارم. برادر همان كسي كه پول‌هايي را به آقاي رحيمي داده بود و الان هم زندان است الان ستاد انتخاباتي زده است. يا نمونه ديگر آقايي كه در قاچاق دست داشت الان شعبه‌اي از نهادهاي خيريه را تشكيل داده و در پوشش آن به شكل گسترده كار انتخاباتي مي‌كند. به دروغ هم مي‌گويند داريم كار خيرخواهانه و خداپسندانه انجام مي‌دهيم. من كسي را مي‌شناسم كه قبلا مسوول بوده و الان صاحب ثروت انبوهي شده و شبكه انتخاباتي گسترده‌اي تشكيل داده است.

اينها را در مجلس با همكاران‌تان در ميان گذاشته‌ايد؟

من نمي‌خواهم با همكارانم وارد بحث مصداقي بشوم.

اين يعني نسبت به طرح آن ترديد داريد؟

من اصلا وقتي در رسانه مي‌گويم يعني اينكه ابايي از مطرح شدن آن ندارم. قبلا هم اينها را با مصداق در مجلس گفته‌ام. اين خطر جدي است. اين خطر مي‌رود كار را به جايي برساند كه سرمايه‌داران براي مجلس و دولت مسوول و وكيل و وزير بگذارند. اتفاقا يكي از اين مواردي كه من گفتم در دولت قبل به فاصله نصف روز مجوز صرافي گرفته و ظرف مدت كوتاهي در حدود چهار، پنج ماه در همان دوره نوسانات ارزي ٣٠٠- ٤٠٠ ميليارد تومان سود كرده است. اينها صبح‌ها ارز را مي‌گرفتند و تا عصر آن را تمام مي‌كردند. الان ما بابك زنجاني را گرفتيم و مي‌گوييم مبارزه با فساد است، اما كسي نپرسيده كه چرا تا آن موقع دستگاه‌هاي نظارتي ما او را رديابي نكرده بودند و گذاشتند خوب كه كارش را انجام داد و پول مملكت را خورد، او را گرفتند. بدتر اينكه امثال بابك زنجاني و نوچه‌هاي او الان دارند آزاد مي‌گردند و هنوز هم كاسبي‌هاي فاسد خود را دارند.

شايد براي اين افرادي كه شما مي‌گوييد خيلي عادي باشد كه به شخصي چون خود شما به عنوان نماينده مجلس مراجعه كنند و خواسته‌هايي داشته باشند. آيا از اين طور مراجعه‌ها به شما انجام شده است؟

چرا نشده. خيلي‌ها مي‌آيند سراغ ما و مي‌گويند ما تشكيلاتي داريم در دوبي و تركيه و فلان جا و شما بياييد آنجا. بليت و دلار و همه‌چيزش را هم تامين مي‌كنند. بارها از اين پيشنهادها به خود من شده است. اما بحث به همين جا ختم نمي‌شود. يكي مثل من پيشنهاد آنها را رد مي‌كند. اما شايد همه اين كار را نكنند. اينها مي‌خواهند كم كم مجلس را بگيرند. اينكه يك نفر مي‌آيد و خرج سفر يك ماهه فلان مسوول را به يك كشور خارجي مي‌دهد يا براي آن يكي مسوول در بهترين جاها دفتر مي‌گيرد و تجهيز مي‌كند براي چيست؟

نسبت اينها با دولت‌ها و گروه‌هاي سياسي چگونه است؟

اتفاقا يكي از مواردي كه مد نظر من است در ظاهر با دولت همسو نبود، اما شريك تجاري آنها بود.

در چه حوزه‌اي؟

در حوزه دارو.

چطور كار مي‌كردند؟ يعني از چه راهي رانت خود را به دست آورده بودند؟

مثلا يك مورد داروهاي بدن‌سازي و اشتهاآور و از اين جور چيزها بود كه مي‌گفتند مضر است و تاييديه ندارد. از آن طرف به همين شخص مجوز واردات همين داروها را مي‌دادند و او بدون رقيب اينها را وارد مي‌كرد و ميلياردها تومان سود كرده است. يا مثلا اينكه ارز اختصاص داده شده به واردات دارو يكباره در گمرك تبديل به پورشه و بنز مي‌شد، مگر موضوع چه بود؟ در روغن نباتي و شكر و خوراك دام و طيور هم مواردي از اين دست بوده است.

موارد اينها را چگونه متوجه شده‌ايد؟

ما پليس نيستيم كه ذره‌بين بگيريم دستمان و دنبال اين جور موارد باشيم. اينها مواردي هستند كه به طور اتفاقي ما با آنها برخورد كرده‌ايم و تعداد آنها هم خيلي زياد است. يعني ببينيد فساد اينقدر زياد شده كه ديگر نياز به تجسس ندارد. موضوع نگران‌كننده هم اين است كه اين موارد و كساني كه پشت فسادها هستند خودشان سراغ ما مي‌آيند و نشان مي‌دهد كه مي‌خواهند وارد سياست شوند تا راه‌شان براي كسب درآمد باز بماند. من نمي‌خواهم اينجا اسم كسي را بياورم و بيشتر از اين موضوع را باز كنم. اما چشم اميد اينها فعلا به همين انتخابات است.

چرا؟ مجلس بعدي مي‌تواند چه موقعيتي در اختيار اين گروه‌ها و افراد قرار دهد؟

احساس خطر كرده‌اند كه دولت بعد از حل مساله هسته‌اي و ايجاد يك وفاق ملي، اولويت سوم خود را مبارزه جدي با فساد قرار دهد. از همين الان هم گارد دولت نشان داده كه براي اين كار مصمم است. اينها وقتي حميت دولت براي پروژه هسته‌اي را هم ديده‌اند نگران شده‌اند كه دولت با همين حميت و اصرار وارد فاز مبارزه با فساد و مفسدين شود. مشخصا كار كه شروع شود خيلي زود سريع اين افراد گير مي‌افتند، چون خيلي رو، بازي كرده‌اند و خط و ربط‌شان مشخص است. براي اينكه كارشان به اينجا نكشد اميدشان به مجلس آينده است.

شيوه كارشان چگونه است؟

الان مي‌خواهند افرادي را در قامت نماينده به مجلس بفرستند تا پروژه خودشان جلو برود. از همين حالا تحت پوشش كمك به بي‌بضاعتان و كمك جهيزيه و كمك به مساجد و ده‌ها عنوان ديگر هزينه مي‌كنند.

يعني مي‌خواهند از بين خودشان افرادي را وارد مجلس كنند تا كارهاي اين گروه‌ها را جلو ببرند؟

نه. مي‌تواند طور ديگري هم باشد. يعني اينكه يك تعداد نماينده خاص را به مجلس بفرستند تا سر دولت در مجلس دهم با همين عده گرم شود و فرصت رسيدگي دقيق به موضوع فساد دست ندهد. اگر تعدادي از اين افراد وارد مجلس بعدي شوند، من از الان به شما مي‌گويم وضع مملكت از دوره احمدي‌نژاد هم بدتر مي‌شود. الان در يكي از استان‌ها به عينه اين گروه‌ها فعال هستند كه ثروت‌شان را از قاچاق نفت و تجارت دارو و صرافي امثال اينها بوده است. همين موضوع صرافي كه به شما گفتم در تهران بوده است. كسي آنجا كار مي‌كرد كه به من گفت اينها دست‌كم در چهار ماه بيش از ٣٠٠ ميليارد تومان درآمد داشته‌اند و بعد همين بنده خدا را هم اخراج كردند. همين‌ها الان دارند كسي را براي انتخابات مي‌آورند كه اين آدم متاسفانه در يك جاي مذهبي و مقدسي مشغول كار است و تاكتيك اينها اين است كه دنبال افراد ظاهرالصلاح مي‌روند. قبلا در فرهنگ ما اين‌طور بود كه معمولا ثروتمندان و پولدارها دارايي خود را به رخ نمي‌كشيدند. الان نه‌تنها با آن مانور مي‌دهند بلكه اينقدر گستاخ شده‌اند كه تلاش مي‌كنند ارنج انتخاباتي بچينند.

حضور وزير كشور در مجلس چقدر مي‌تواند كمك كند تا موضوع پول‌هاي كثيف باز شود و اصلا تا الان چرا مقدمات حضور ايشان فراهم نشده است؟

من نمي‌دانم تا حالا چرا زمينه براي حضور وزير كشور در جلسه مجلس فراهم نشده است. اما اگر حتي وزير كشور اطلاعي از اينها ندارد من حاضرم جاي ايشان بيايم و با مصداق و اسم افراد و سند درباره اين پول‌هاي كثيفي كه تلاش مي‌شود تا انتخابات مجلس دهم را تحت تاثير قرار دهند، توضيح دهم.

گستردگي مواردي كه درباره پول‌هاي كثيف مي‌گوييد چطور است؟ در مناطق مختلف كشور چه وضعيتي از اين نظر وجود دارد؟

من اطلاعاتي كه دارم در مورد يكي از استان‌ها و البته تهران است. مي‌دانم كه در بقيه جاها هم همين وضع است اما مصداق آن را فعلا ندارم. ولي حرف من اين است وقتي موارد مربوط به دو، سه استان اينقدر گسترده هستند، شما ببينيد وقتي درباره كل كشور صحبت كنيم چه حجمي از فساد خواهد بود. الان بحث پيمانكاري‌هاي بدون ضابطه يكي از مبادي اصلي فساد شده است. من ده‌ها مورد مي‌دانم كه بدون طي مراحل قانوني پروژه‌هاي بزرگي به شركت‌هايي رسيده و الان اينها در اندك زماني گردن كلفت شده‌اند و مي‌خواهند براي مملكت تعيين تكليف كنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار