عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وضعیت معماری مشهد به گونه‌ای شده است که تناسبی با یک شهر مذهبی ندارد، گفت: تمام شهرهای مهم اروپایی بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کردند، اما ما در حال تخریب بافت قدیمی مشهد هستیم.
کد خبر: ۲۶۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 22 July 2016
به گزارش تابناک رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم شامگاه پنجشنبه در ششمین نشست گفتمان شهر در پژوهشکده ثامن با بیان این نکته که باید نگاه بلند مدت داشته باشیم گفت: با چشم انداز صد ساله و برنامه ریزی بلندمدت می‌توان هر آنچه تاکنون ساخته شده را اصلاح کرد و بافت قدیمی را دوباره احیاء و حفظ شود،
وی افزود: باید حفظ منافع با اعتقادات معنوی قابل جمع باشد و یک نگاه صرفا اقتصادی سرمایه داری حاکم نباشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برخی معتقدند واژه اقتصاد و زیارت همخوانی زیادی با هم ندارد، اظهار کرد: یکی از کاربردهای علم اقتصاد، تحلیل و تفسیر بین پدیده‌های اقتصادی برای دستیابی به بهترین چیزها با کمترین هزینه است، همچنین واژه اقتصاد کاربرد دیگری نیز دارد و آن استفاده در میدان عمل است.
 مصباحی مقدم با بیان این نکته که از قبل انقلاب توسعه اطراف حرم شروع شده بود، خاطرنشان کرد: استاندار قبل انقلاب «عبدالعظیم ولیان» تخریب و توسعه اطراف حرم را آغاز کرد و با ضرب و زور و بدون رضایت مردم به  تخریب بازارهایی مانند بازار زنجیر و به طور کلی بافت سنتی پرداخت، علاوه بر این مسیر فرودگاه تا حرم را گسترش داد و خیابان امام رضا از 30 متر تبدیل به 60 متر شد، اما نکته  مهم این بود که هدف گذاری کردند در اطراف حرم نباید ساختمان ها به حدی بلند باشند که منظره گنبد به هم بخورد و دیده نشود.
 وی با اشاره به اینکه از سال 1372 تحولاتی در اطراف حرم رخ داده است افزود: مردم متدینی که در اطراف حرم بودند در اجبار و اضطرار قرار گرفتند و با نارضایتی خانه‌های خود را فروختند، در نتیجه بافت سنتی اطراف حرم بهم خورد و افراد را کوچ دادند و این تخریب‌ها بر مبنای مطالعه مناسب بر اوضاع و احوال مشهد نبود بلکه تغییر شکل شهر به صورت مدرن در دستور کار بود.
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وضعیت مشهد به گونه‌ای شده است که تناسبی با یک شهر مذهبی ندارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه چندین دوره نماینده مجلس بودم همچنین سفرهای علمی به خارج از کشور داشتم تمام شهرهای مهم اروپایی بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کردند اما ما داریم بافت قدیمی یکی از مهمترین شهرهای خود را از بین می‌بریم.
 مصباحی مقدم از ضرورت تشکیل شورای راهبردی با نگاه ملی خبر داد و افزود: این شورای راهبردی باید با اعضای ملی شکل بگیرد تا نگاه محدود نداشته باشند و با تغییر دولت‌ها و استاندارها تغییر نکنند، همچنین باید اعتقاد به حفظ بافت سنتی داشته و از معماری سنتی آگاه باشند تا وضعیت مشهد دوباره بازنگری شود و روند تخریب بافت سنتی متوقف شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
صنم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
مجری این نابسامانی قائم مقام قبلی آستان قدس است که الان شده مشاور تولیت و عضو هیئت امنا. ایشون مجری طرح فلکه حضرت بودن و برای تبلیغ اون هم کلی از جیب آستان قدس خرج کردن و بولتن و مجله منتشر کردند. الان که دادستان کل شده اند تولیت آستان قدس و قائم مقام شان هم از دستگاه قضایی آمده است می شود به خیلی از این ندانم کاری مدیران آستان قدس رسیدگی کرد. اما کاش آقای مصباحی مقدم با همین صراحت در زمان تولیت فقید صحبت می کردند نه حالا که کلی هزینه شده برای اطراف حرم مطهر حضرت رضا. البته این رویه آقای مصباحی مقدم است چنانکه در دوره احمدی نژاد در مجلس در فراکسیون ساکتین و یا شاید هم قوامین آقای احمدی نژاد بودند و پس از سر آمدن دوره او سر و صدایشان بلند شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
نکته جالبی را اشاره کردید. هنوز ماجرای جنجالی آن خانم بازیگر گمنام یادمان نرفته که با دریافت مبلغ کلانی دست به کار ساخت فیلمی تبلیغاتی از همین نوسازی اطراف حرم مطهر در طول 37 سال گذشته شد و مسأله کلی سر و صدا در رسانه ها به پا کرد اما خیلی زود سر و صداها را خواباندند و صدای امثال آقای مصباحی مقدم هم در نیامد اما حالا در قامت منتقد ظاهر شده اند. آن زمان که تولیت فقید در قید حیات بود چه دم نزدند آقای مصباحی و اصلا ایشان چقدر در امور ساخت و ساز شهری صاحب نظرند که حالا با این تندی سخن می گویند؟ اقدامات غیرقابل دفاع آستان قدس کم نیست اما کجا بودند منتقدان امروز زمانی که این کارها در حال انجام بود؟
محمود ضرابیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
آقای مطباحی فرموده اند با هزینه بیت المال به سفرهای علمی خارجی رفته اند بنابراین در حالی که ایشان در سفرهای علمی خارجی تشریف داشته اند این اشتباهات در آستان قدس اتفاق افتاده و ایشان هم مطلع نشده ند و حالا که پس از سالها توفیق زیارت پیدا کرده اند متوجه فاجعه ساختمانی در اطراف حرم رضوی شده اند! البته لازم نبود ایشان زحمت سفر علمی را برای کشف تلاش سایر بلاد در زمینه حفظ میراث فرهنگی به جان بخرند زیرا سالهاست رسانه گزارش های مستند و مصور در زمینه دغدغه و تلاش کشورهای دیگر برای پاسداری از مواریث فرهنگی و معماری شان منتشر می کنند اما کو گوش شنوا. مدیران همین آستان قدس چند سال پیش به کشور زیبای مراکش در شمال آفریقا و در ساحل دلکش مدیترانه سفر کردند تا دستاورد معماری آن را سیاحت کنند اما حاصلش چه بود؟ حاصلش این چیزی است که امروز جناب آقای مصباحی مقدم پس از فراغت از نمایندگی مجلس از آن گلایه و ابراز تأسف می کنند. زیارت شما همه کارشناسانی که پس از فراغت از دعواهای سیاسی به مشهد آمده و می آیند تا بر معضلات آن مرثیه سرایی کنند قبول درگاه حق!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار