مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت ملی 16 تپه و محوطه باستان‌شناختی در سرخس و مشهد خبر داد.
کد خبر: ۲۶۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ 24 July 2016
به گزارش تابناك رضوي، حسین زارع‌صفت درباره ثبت ملی 16 تپه و محوطه باستان‌شناختی استان گفت: گستره خراسان همواره یک حوزه تمدنی سرشار و تأثیرگذار در پهنه ایران فرهنگی شناخته‌ شده و به‌واسطه شرایط جغرافیایی مناسب در ناحیه‌ای با ارتباطات فرهنگی گسترده با سایر حوزه‌های تمدنی قرار دارد.

وی مهم‌ترین نشانه‌های این ارتباط فرهنگی را استقرارگاه‌ها و زیستگاه‌های انسانی برشمرد که امروزه در قالب محوطه‌ها و تپه‌های باستان‌شناختی در سطح استان توسط کارشناسان مورد شناسایی قرارگرفته و زمینه را برای مطالعه و پژوهش و تحقیق در حوزه‌های مختلف هموار نموده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه ثبت آثار به‌ویژه ثبت ملی محوطه‌های تاریخی، مهم‌ترین وظیفه سازمانی این اداره کل در راستای حفاظت حقوقی و فیزیکی و همچنین بررسی ظرفیت‌های آن‌ها به لحاظ ارزش‌گذاری در قالب پژوهش‌های آینده و مطالعاتی است، افزود: این امر در دستور کار کارشناسان معاونت میراث فرهنگی استان قرارگرفته و در آینده نیز روند مستندسازی و ثبت این آثار ادامه خواهد داشت.

زارع‌صفت تصریح کرد: نظر به اهمیت تپه و محوطه‌های باستان‌شناختی استان، پس از مستندسازی آثار دارای اولویت بنا به پیشنهاد این اداره کل و تصویب اولین کمیته ثبت و حریم کشور برای بررسی پرونده‌های خراسان رضوی در سال 95، 9 محوطه در شهرستان سرخس و هفت محوطه تاریخی در شهرستان مشهد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی قدمت محوطه‌های به ثبت رسیده را حدفاصل دوره مفرغ (هزاره سوم پیش از میلاد) تاقرون متأخر اسلامی عنوان و تأکید کرد: این محوطه‌ها از این‌پس افزون بر اطلاع‌رسانی به سازمان‌ها و ادارات عمرانی ذی‌ربط، به‌طور مستمر توسط یگان حفاظت اداره کل پایش خواهد شد.

منبع: روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار