در نشست استانداران مرزی ایران و افغانستان مطرح شد
دومين روز از نشست استانداران مرزی ایران و افغانستان با بررسي موضوعات مهمي همچون، تاكيد بر حفظ امنيت تجار و رانندگان ايراني در افغانستان، تقويت تعاملات منطقه اي ايران و افغانستان و همكاري در زمينه مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰ 26 July 2016
به گزارش تابناك رضوي، صبح امروز، عبدالرضا رحماني فضلي وزیر کشور در دومين روز از نشست استانداران مرزی ایران و افغانستان، با بيان اين مطلب كه ایده تشکیل این جلسه از طریق وزارت کشور و وزارت خارجه ایران مطرح شد، گفت: در جلساتی که با رئیس جمهور افغانستان داشتیم مقرر شد تا این جلسه برگزار شود.

وی تاكيد كرد: قطعاً این واقعه برای نسل‌های بعد به عنوان بخشی از تاریخ دو کشور به عنوان خیر بزرگ ثبت خواهد شد و کسانی که موجبات این کار را فراهم کردند به نیکی در یاد و خاطره نسل‌های بعد باقی خواهند ماند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اين مطلب كه بازارهای مشترک نزدیک به هم باید تکمیل شود، بيان كرد: چرا بايد چشممان به بازارهای دور باشد؟ آن‌ها نفت و منابع ما را می‌خواهند که به پول مفت ببرند و نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: آمادگی داریم بخصوص در مناطق مرزی با افغانستان سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم، در منطقه مرزی نیروی انسانی از شما سرمایه گذاری از ما.

وزیر کشور در ادامه گفت: باید دو طرف برنامه زمان‌بندی شده مشخص و پیگیری جدی داشته باشند. برای این نشست دبیرخانه دائمی لازم است. البته ما دولت‌ها نمی‌توانیم به معنای واقعی در همه جوانب کار وارد شویم، باید بسترها را ایجاد و زمینه‌ها را فراهم و قوانین را اصلاح کنیم تا بخش‌هاي ديگر بتواند وارد مساله شود.

رحمانی‌فضلی با بيان اين مطلب كه معدن يكي از ظرفيت‌هاي بزرگ اقتصادي است، بیان کرد: هم‌اکنون ایران با گذراندن مراحل سخت در این حوزه صاحب‌نظر شده و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر پیشگیری از خام‌فروشی، می‌توان انجام اقدامات در این حوزه را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: اگر بتوان در مناطق مرزی امکان بهره‌برداری از صنایع و معادن را فراهم کرد، تمام کسانی که در امر قاچاق فعالیت دارند به‌کار گمارده شده و از فعالیت در آن حوزه دست می‌کشند.

وزیر کشور همچنین به توقعات ايران از افغانستان پرداخت و تأکید کرد: این کشور باید امنیت را برای رانندگان و تجار ایرانی فراهم کرده و برای نقل و انتقال پول، مسیرهای امنی را در نظر بگیرد. همچنین انتظار می‌رود روند آزادسازی گروگان‌ها تسریع شده و با توجه به قراردادهای تبادل زندانیان در این حوزه‌ها همکاری لازم به‌عمل آید.

وی گفت: در این زمینه جمهوری اسلامی ایران حاضر به انجام اقدامات امنیتی مشترک با افغانستان است و می‌تواند کمیته‌های فنی، مرزداری و سایر موارد از این دست را برای این موضوع فعال کند.

وزیر کشور خاطرنشان كرد: البته این موضوع به این معنی نیست که ایران برای تأمین امنیت افغانستان مستقیماً وارد عمل می‌شود اما اگر بتوان اشرار، قاچاقچیان و تروریست‌ها را از استان‌های مرزی افغانستان دور کرد، در واقع خطر از ایران دور می‌شود و در این حوزه این آمادگی وجود دارد که یک استان به‌صورت نمونه وارد اقدامات امنیتی مشترک شود.

وزیر کشور با بیان اینکه دولت‌هاي بيگانه خيرخواه ملت‌هاي مسلمان نيستند و امروز به واسطه دخالت آن‌ها با شرایطی ویژه مواجه شده‌ایم، ادامه داد: امروز بیگانه‌ها با طرح و تبلیغ جنبه‌های افراطی و خشونت گرایی و غارت و قتل و دود و آتش در حال ترویج اسلام هراسی هستند.

وی افزود: به هیچ وجه با دخالت نیروهای بیگانه در منطقه مساله‌ای حل نخواهد شد، آن‌ها خیر و منافع ما را نمی‌خواهند و ما باید دست به دست هم دهیم و خودمان کارها را اداره کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به مشتركات ايران و افغانستان، گفت: ما و افغانستان به دلیل همجواری، همسایگی، قومی و اعتقادات دینی و مسائل امنیتی و تاریخی و فرهنگی نزدیکترین ملت‌ها به هم هستیم و می‌توانیم پرچمدار صلح، امنیت، رفاه، توسعه و پیشرفت برای ملت‌های منطقه باشیم.

رحمانی‌فضلی با با تأكيد بر مسئله امنيت، اظهار كرد: نیروهای بیگانه از زمان شوروی و ناتو تخم افتراق را در افغانستان پاشیدند، مساله دیگر مواد مخدر است که قاچاق آن سود 50 تا 60 میلیارد دلاری برای کشورهای غربی دارد اما هزینه‌های آن برای ایران و افغانستان است.

وی ادامه داد: غربی‌ها با همه ادعاهایی که در سازمان ملل و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز می‌کنند اما در این زمینه هیچ کمکی به ما و افغانستان نکردند و دو کشور باید با هم این مشکل را حل کنند.

وزیر کشور با بيان اين مطلب كه غربی‌‌ها سال‌هاست بحث جایگزین کردن کشت در افغانستان را ادعا می‌کنند، گفت: با این حال با حضور ناتو در این کشور تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما به تنهایی آماده‌ایم با کمک افغانستان در یک یا دو استان کار کشت جایگزین را انجام دهیم و تضمین می‌کنیم سود بیشتری به افغانستان برسد.

رحمانی‌فضلی در ادامه گفت: مساله دیگر که بین دو کشور وجود دارد معضل قاچاق انسان است، دین اسلام حرمت بالایی برای انسان قائل شده است اما برخی مجبور هستند به خاطر پول کرامت خود را از دست بدهند، باید این مساله را حل کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: ما مشکلی با شما نداریم و هر کس می‌خواهد بیاید ایران در کوتاه‌ترین زمان امکان حضور قانونی را برایش فراهم می‌کنیم، چرا باید جانشان را به خطر بیندازند؟ ما شرایط و مجوزهای قانونی را فراهم می‌کنیم و حرفی نداریم و اگر اراده کنیم این اتفاق بیفتد حتماً این کار می‌شود.

وی ادامه داد: دخالت نیروهای بیگانه چالش دیگر منطقه است، آن‌ها از کوچکترین فرصت برای دخالت در منطقه استفاده می‌کنند.

رحمانی‌فضلی در ادامه در خصوص اهمیت مقوله امنیت گفت: هیچ عقل سالمی ناامنی را توصیه نمی‌کند و امنیت بدون هماهنگی ما محقق نمی‌شود.

وی افزود: وزارت خارجه ایران تقویت تعاملات منطقه‌ای را در دستور کار خود دارد، ما تا کنون دو اجلاس بزرگ با کشورهای همسایه خود داشتیم، ما منطقه به منطقه ارتباطاتمان را وسعت می‌دهیم و امیدواریم همه کشورهای منطقه در یک تعامل مستمر اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی پیش بروند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار