دانش‌آموزان استثنایی در شرایطی هستند که علاوه بر شرایط جسمانی نامناسب، هزینه‌های سرسام‌آوری به خانواده‌ها تحمیل می‌‌شود و از جمله این هزینه‌ها کاشت حلزون برای دانش‌آموزان ناشنوا است.
کد خبر: ۲۶۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴ 31 July 2016
به گزارش تابناک قم، صدور گواهی سنجش بینایی، شنوایی، سلامت حرکتی و ذهنی، آمادگی تحصیلی، بهداشتی و تست اختلالات رفتاری اوتیسم مجوز ورود دانش‌آموزان به مدارس عادی برای ادامه تحصیل است. هر پدر و مادری آرزو دارد نوگل‌ زندگی‌اش از سلامت کافی برخوردار باشد تا بتواند در مدارس عادی به تحصیل بپردازد.

برخی اوقات در پایگاه‌های سلامت مواردی از اختلال برای دانش‌آموز تشخیص داده می‌شود، بنابراین والدین ناگزیر به ثبت‌نام در مدارس استثنایی هستند.

سید احمد آقا میری رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم با بیان اینکه دانش‌آموزان تا 25 مرداد امسال فرصت دارند به پایگاه‌های سنجش مراجعه کنند، می‌گوید: تا پنجم مرداد امسال 11 هزار و 118 نفر از نوآموزان مورد ارزیابی قرار گرفتند که 879 نفر در بحث آمادگی تحصیلی، 16 نفر در زمینه جسمی و حرکتی،‌ 251 نفر در زمینه شنوایی و 487 نفر در زمینه بینایی مشکوک به مشکل تشخیص داده شدند.

425 نفر در 23 مدرسه خاص و 204 کلاس درس مشغول ارائه خدمت به دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا، کم توان ذهنی و طیف اختلالات رفتاری اوتیسم هستند. همچنین هزار و 766 نفر دانش‌آموز آموزش و پرورش استثنایی در استان قم وجود دارد که هزار و 377 نفر در مدارس خاص و 389 نفر در مدارس تلفیقی مشغول تحصیل هستند. دانش‌آموزان تلفیقی شامل 238 نفر نیمه شنوا، 81 نفر دانش‌آموزان جسمی و حرکتی، 51 نفر دانش‌آموزان نابینا و نیمه بینا و 19 نفر دانش‌آموز دارای اختلالات جزئی رفتاری هستند.

45 دانش‌آموز در مدرسه خاص نابینایان، 72 دانش‌آموز در مدرسه ناشنوایان و 43 نفر دانش‌آموز اوتیسم وجود دارد.

وجود معلم رابط در مدارس تلفیقی

معلمانی که اکنون در مجموعه مدارس با نیازهای ویژه هستند، معلمان متخصص آن رشته مانند روانشناسی کودکان استثنایی یا دارای مدارک مرتبط با دانش‌آموزان استثنایی هستند.

به گفته آقامیری، دانش‌آموزان تلفیقی دانش‌آموزانی هستند که می‌توانند با استفاده از معلم رابط در مدارس عادی حضور پیدا کنند و در جمع دانش‌آموزان مدارس عادی به تحصیل بپردازند.

زمانی که پای درد و دل والدین می‌نشینی مطالبه آنها این است که فرزندانشان در کنار دانش‌آموزان عادی قرار گیرد و جداسازی در مورد آنها صورت نگیرد، البته خواسته‌ای سنجیده برای والدین محسوب می‌شود.

آقامیری در مورد رویکرد آموزش و پرورش استثنایی بیان می‌کند: تلفیق دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی از سوی این اداره پیگیری می‌شود، حتی از نظر اقتصاد مقاومتی و هزینه‌ای اگر این دانش‌آموزان در کنار دانش‌آموزان عادی قرار گیرند، به نفع مجموعه آموزش و پرورش است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم معتقد است: زمانی که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش‌آموزان عادی قرار می‌گیرند، از حداکثر توانمندی خود برای رشد و پیشرفت در آموزش استفاده می‌کنند.

حداکثر تلاش برای تحصیل دانش‌آموزان در مدارس تلفیقی

آقامیری به مراحل لازم برای قرارگیری دانش‌آموز در مدارس عادی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این دانش‌آموزان دوره ابتدایی اول را در مدارس خاص می‌گذرانند، تا توانمندی لازم را کسب کنند و سپس به سمت تلفیق حرکت کنند، اگر پس از این دوره نیز توانمندی را نداشته باشد، دوره دوم ابتدایی نیز در مدارس خاص تحصیل می‌کند بنابراین سعی می‌شود دانش‌آموز وارد مجموعه عادی شوند.

وی با اشاره به وضعیت مدارس استثنایی با توجه به تلفیق می‌گوید: اکنون اکثر دانش‌آموزان در بحث نیمه شنوا، با کاشت حلزون، در مدارس عادی هستند.

باید در نظر داشت زمانی که دانش‌آموز از نظر روحی و روانی، توانایی حضور در کنار دانش‌آموزان عادی را داشته باشد، پیشرفت بیشتری نسبت به مدارس خاص دارد.

با آموزش و فرهنگ‌سازی باید از طریق رسانه‌ها این القا صورت گیرد که این دانش‌آموزان نیز جزئی از جامعه هستند و باید کنار دانش‌آموزان عادی باشند، از نظر اجتماعی همچنین باید شرایط برای این امر مهیا شود.

این دانش‌آموزان به دلیل محرومیت از نعمت‌هایی که از سوی خداوند بدون هزینه در اختیار افراد معمولی قرار داده شده، محکوم به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور درمان و تحصیل هستند، حتی در بسیاری موارد نیز خانواده این دانش‌آموزان توان تأمین هزینه پوشاک و تغذیه را ندارند، این مشکلات در زندگی این دانش‌آموزان خودنمایی می‌کند که بسیار دردآور است.

هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی

هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌‌آموزان از جمله مشکلات است، با توجه به اینکه تنها یک مدرسه ویژه دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و اختلالات اوتیسم در استان وجود دارد، والدین برای تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مجبور به پرداخت هزینه‌های فراوان هستند.

دانش‌آموزی که بخواهد روزانه از منطقه پردیسان به مدرسه ناشنوا، اختلالات اوتیسم و نابینا برود، به سرویس نیاز دارد که هزینه‌هایی بر خانواده این دانش‌آموزان تحمیل می‌کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم با بیان اینکه 30 درصد هزینه سرویس را اداره آموزش و پرورش استثنایی پرداخت می‌کند، می‌گوید: این میزان کمک نمی‌تواند پاسخگو باشد، تأمین هزینه 70 درصدی سرویس نیز برای خانواده‌های آنها مشکل است.

وی خاطرنشان می‌کند: اداره‌کل بهزیستی استان شرایطی دارد که بهتر می‌تواند در این بخش ورود پیدا کند ولی با توجه به اینکه وظیفه آموزش و پرورش در بخش آموزش است، شرایط ورود در این بخش را ندارد، این دانش‌آموزان زیر پوشش بهزیستی نیز هستند ولی کمک بهزیستی کفایت نمی‌کند.

به گفته آقامیری، دانش‌آموزی که از نظر دارو و درمان و تغذیه‌ای شرایط مطلوب نداشته باشد، هر اندازه امکانات و تجهیزات برای او تأمین شود، آیا می‌تواند پیشرفت کند.

هزینه دارو و درمان دانش‌آموزان استثنایی

هزینه‌های دارو و درمان این دانش‌آموزان کمر شکن است، اکنون کاشت حلزون برای خانواده‌های این دانش‌آموزان 20 میلیون تومان هزینه دارد.

باید به این امر توجه داشت، اگر دانش‌آموزان کاشت حلزون را زیر چهار سال انجام دهند، دانش‌آموز ناشنوا دیگر وجود ندارد.

اهمیت کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا تا جایی است که اگر کاشت حلزون در آنها انجام نشود، علاوه بر شنوایی، قدرت تکلم نیز پیدا نمی‌کنند، اکنون این امکان فراهم شده که با کاشت پروتزهایی در گوش کودکان ناشنوا بتوانند مانند افراد عادی شوند.

آقامیری با بیان اینکه اگر دانش‌آموزان این کاشت را زیر چهار سالگی انجام دهند، دانش‌آموز ناشنوا دیگر وجود ندارد، می‌گوید: همه دانش‌آموزان می‌توانند به مدارس عادی بروند ولی متأسفانه بسیاری از والدین به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند این هزینه را پرداخت کنند.

وی می‌گوید: تاکنون هیچ دانش‌آموزی به دلیل هزینه سرویس از تحصیل محروم نمانده است، البته به کمک خیران این کار انجام شده است ولی اکنون هزینه‌ها بالاتر از سال‌های قبل است.

هزینه درمان، دارو، وسایل کمک توانبخشی، گفتار درمانی و کاردرمانی و فیزیوتراپی این دانش‌آموزان فراوان است.

والدین این دانش‌آموزان به چشم‌های بیدار و گوش‌های شنوایی نیاز دارند تا نگذارند آینده این کودکان در اقیانوس بی‌تفاوتی غرق شود.

خیرانی که علاقه دارند، به این دانش‌آموزان کمک داشته باشند، می‌توانند به اداره آموزش و پرروش استثنایی، واقع در 45 متری صدوق، فلکه صدوق، ابتدای بلوار بوعلی، مراجعه کرده یا با تلفن 32936226 تماس حاصل کنند تا با کمک‌های خود گوشه‌ای از مشکلات این دانش‌آموزان را پاسخ دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار