داستان‌نویس برتر همایش ملی عفاف، عزت، عشق، با بیان اینکه باید به‌جای طرح‌های ضربتی، از اقدامات کارشناسانه برای تحت تأثیر قرار دادن افراد استفاده کنیم، اظهار کرد: قانون حجاب به کارشناسی دقیق، روان‌شناسی و کار تربیتی نیاز دارد و به‌جای طرح‌های ضربتی و قهری برخورد کردن، باید ریشه‌های بی‌حجابی را در کودکی اصلاح کرد.
کد خبر: ۲۷۰۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲ 01 August 2016

به گزارش تابناک رضوی، عذرا موسوی گفت: اکثر اوقات داستان و رمان در کودکی افراد تأثیر بالایی دارد و می‌تواند در مخاطب اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه باید به‌جای طرح‌های ضربتی، از اقدامات کارشناسانه برای تحت تأثیر قرار دادن افراد استفاده کنیم، افزود: قانون حجاب به کارشناسی دقیق، روان‌شناسی و کار تربیتی نیاز دارد و به‌جای طرح‌های ضربتی و قهری برخورد کردن، باید ریشه‌های بی‌حجابی را در کودکی اصلاح کرد.

نویسنده کتاب «جشن باغ صدری»، پایه و اساس قوانین اجتماعی را در خانواده دانست و تصریح کرد: خانواده مهم‌ترین پایگاه اجتماعی هر فرد است که می‌تواند فعالیت‌های فرهنگی او را با تبلیغ جهت دهد.

موسوی که داستانی هم در مورد واقعه کشف حجاب در زمان حکومت رضاخان نوشته است، در مورد این داستان گفت: منابع در مورد حجاب و واقعه گوهرشاد کم و محدود بودند و من بامطالعه کتابی بانام «کشف حجاب» کتاب جشن باغ صدری را نوشتم.

وی همچنین در مورد داستان کتاب جشن باغ صدری افزود: داستان جشن باغ صدری داستان خانواده‌ای چهارنفره است که پدر به جشن کشف حجاب دعوت‌شده و خانواده وی باید به همراه او با روی باز در این مراسم شرکت کنند؛ پدر علی‌رغم میل باطنی‌اش، اصرار فراوانی می‌کند اما در پایان تسلیم عزم و اراده مادر و دختر خانواده می‌شود.

این نویسنده تهرانی با بیان اینکه داستان جشن باغ صدری زائیده ذهن نویسنده است، افزود: من می‌خواستم با نوشتن این داستان به خواننده و نسل‌های دیگر ظلمی که بر قشر زن‌ها روا شده است را نشان دهم.

موسوی با اشاره به اینکه ایجاد لذت در خواننده هدف اصلی داستان است، تصریح کرد: هدف دوم هر نویسنده این است که هر چیزی را در پس ذهن دارد با داستان ارائه دهد و من این هدف را در پس ذهنم داشتم که ظلم را نشان دهم.

وی با بیان اینکه مقایسه این داستان در زمان کنونی تأثیرات فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: مبارزه مادر و دختر این داستان می‌تواند الگویی برای مخاطبان باشد؛ الگویی که مقهور ظواهر نشدند و از آرمانشان دفاع می‌کنند.

این نویسنده جوان هدف اصلی داستان جشن باغ صدری را دفاع از آرمان‌ها دانست و گفت: با الگوبرداری از این داستان می‌فهمیم همان‌طوری که عده‌ای در راه اراده و عزم جان خود را فدا کردند و از امتیازات زیادی محروم شدند ما می‌توانیم برای دفاع از هدف‌هایمان الگوبرداری کنیم و پای آرمان خود بایستیم.

موسوی با بیان اینکه عفت فطرتی برای همه انسان‌هاست، گفت: حجاب وسیله‌ای برای رسیدن به هدف نیست و باید ذاتی باشد و در تمام رفتارهای آدم عفیف، بارز خواهد شد و بنابراین نمی‌تواند تبصره‌ای برای زن و مرد وجود داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری این همایش «ع» و چگونگی پیشبرد اهداف آن، افزود: از این لحاظ که در این همایش همه افراد هم هدف بودند، خوب بود اما اهداف این مجمع باید بازتابی در جامعه داشته باشد چراکه فعالین فرهنگی درگذشته هم کار می‌کردند اما این پیش برنده نیست و باید محصول جشنواره در مردم و جامعه بازتاب داشته و ارزیابی شود.

داستان‌نویس برگزیده جشنواره «ع»، تصریح کرد: تولیدکنندگان لباس بیشترین تأثیر را در حوزه حجاب و عفاف جامعه دارند و باید مدل‌های برتر به همه تولیدکنندگان کشور ارائه شود و با تبلیغ، محصولات جشنواره در سطح جامعه عرضه شود.

موسوی در پایان هنر را در پیشبرد اهداف جشنواره مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: هنر می‌تواند به گسترش عفاف و حجاب کمک کند و اگرچه داستان‌ها معمولاً در زمان کودکی پیش برنده هستند اما در کل هنر می‌تواند داستان حجاب را تلطیف و هضم آن را برای مخاطب آسان کند.

منبع: ستاد خبری اجلاس سراسری «عفاف، عزت، عشق»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار