معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سطح آبهای زیرزمینی در دشت مشهد طی چهار دهه اخیر 80 سانتی متر افت کرده است.
کد خبر: ۲۷۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹ 15 August 2016
به گزارش تابناک رضوی، علیرضا طاهری با بیان این مطلب، اظهار کرد: روند افت آب در دشت های استان خراسان رضوی از 40 سال پیش آغاز شده، زیرا طی این مدت میزان برداشت از آبخوانها، از میزان بارندگی سالانه بیشتر بوده است.
وی بیان کرد: در این مدت 50 میلیارد متر مکعب آب از آبخوان های دشت مشهد برداشت شده که رقم بسیار زیاد می باشد.
وی گفت: اضافه برداشت آب در خراسان رضوی سالانه حدود یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است که حدود 200 میلیون متر مکعب آن مربوط به چاههای غیر مجاز و یک میلیارد متر مکعب آن ناشی از اضافه برداشت های چاههای مجاز است.
طاهری افزود: استفاده از منابع آب هر چند میزان تولید محصولات کشاورزی را افزایش داده است اما ضربات جبران ناپذیری بر پیکر آبخوان ها و تداوم حیات وارد کرده است.
وی اظهار کرد: پیامد نگران کننده فرونشست زمین در خراسان رضوی نتیجه برداشت بی رویه و مسابقه در مصرف آب است.
وی با اشاره به طرح موفق نصب و بهره برداری از کنتورهای هوشمند در خراسان رضوی گفت: با نصب این کنتورها بر روی هشت هزار چاه کشاورزی استان، کشاورزان می توانند برداشت آب را مدیریت کنند.
طاهری افزود: با این اقدام سالانه 800 میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب از چاههای کشاورزی مجاز در خراسان رضوی کاهش می یابد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار