کد خبر: ۲۷۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ 17 August 2016
تابناک اردبیل، همه قرص‌ها و داروها داراي عوارضي هستند که اين عوارض در برخي افراد با شدت کمتري بروز مي‌کند اما در برخي افراد شديد است. قرص LD از آن دست قرص‌هايي است که بيشتر خانم‌ها با وجود عوارض موجود، مجبور به مصرف آن هستند.

همه قرص‌ها و داروها داراي عوارضي هستند که اين عوارض در برخي افراد با شدت کمتري بروز مي‌کند اما در برخي افراد شديد است. قرص LD از آن دست قرص‌هايي است که بيشتر خانم‌ها با وجود عوارض موجود، مجبور به مصرف آن هستند. برخي نيز بر اثر عدم‌ آگاهي از عوارض خطرناک آن اقدام به مصرف خودسرانه و طولاني مدت اين قرص‌ها مي‌کنند.

  کارشناس معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي همدان در اين باره گفت: قرص ضدبارداري خوراکي به نام LD داراي دو جزء اصلي استروژن و پروژسترون است که هر جزء از اين هورمو‌ن‌ها عوارضي بر بدن بر جاي مي‌گذارند.

  دکتر حنيفه اظهار کرد: عوارض گوارشي نظير تهوع، استفراغ و افزايش وزن به علت احتباس آب در بافت‌هاي بدن از عوارض هورمون استروژن موجود در قرص LD است. مصرف قرص LD بر روي سيستم انعقاد خون تاثير گذاشته و موجب افزايش فاکتورهاي انعقادي مي‌شود. بنابراين احتمال خطر ابتلا به سکته‌هاي مغزي در افرادي که از اين نوع قرص استفاده مي‌کنند، بالا مي‌رود.

  بروز سکته‌هاي مغزي بر اثر مصرف قرص LD زماني رخ مي‌دهد که فرد پس از خوردن قرص، مايعات زيادي ننوشد. به عنوان مثال افراد در ماه مبارک رمضان نمي‌توانند آب زيادي بنوشند بنابراين اين خطر در آن‌ها افزايش مي‌يابد.

  با تاثير هورمون استروژن بر روي سيستم عصبي فرد، احتمال وقوع سردرد در افراد بيشتر شده و تعداد حملات ميگرن نيز افزايش مي‌يابد. همچنين مصرف اين قرص موجب بروز سردردهاي تنشي مي‌شود. افزايش فشارخون نيز از ديگر عوارض قرص LD است که به نوعي هم زمينه‌ساز شروع پرفشاري خون است و هم در افرادي که فشار خون دارند موجب افزايش آن مي‌شود. زماني‌ که فشار خون سيستوليک افراد بالاي 140 ميلي‌ليتر جيوه باشد توصيه مي‌شود که از مصرف قرص‌هاي LD خودداري کنند.

   استروژن موجود در قرص‌هاي LD احتمال بروز عفونت‌هاي واژينال را افزايش مي‌دهد و اختلال در دوره‌هاي خونريزي قاعدگي را به دنبال دارد. از ديگر عوارض مربوط به قرص LD افزايش خطر ابتلا به سرطان سينه و رحم است. همچنين مصرف اين قرص باعث بزرگ شدن سينه‌ها مي‌شود. دکتر حنيفه با بيان اينکه استفاده از قرص‌هاي LD در مواردي منجر به بروز يرقان و مشکلات کبدي مي‌شود، افزود: در مواردي نيز تيره شدن رنگ پوست بر اثر مصرف LD در افراد رخ مي‌دهد.

  جزء پرژسترون LD نيز عوارضي مانند افزايش LDL خون، ريفلاکس معده، يبوست، افزايش دماي بدن و ترشح شير از سينه‌ها را به دنبال دارد.
حنيفه با بيان اينکه قرص‌هاي LD با داروهاي انعقاد خون کاملا تداخل دارند، اضافه کرد: قرص‌ها در داخل کبد دچار فعل و انفعالاتي مي‌شوند که در اصطلاح پزشکي به آن متابوليزه شدن مي‌گويند. اين مساله باعث مي‌شود داروهاي انعقادي سريع‌تر دفع شوند و در نتيجه تاثيرشان بر روي بدن بيمار نيز کمتر مي‌شود.

  خانم‌ها بهتر است پيش از مصرف قرص‌هاي ضدبارداري حتما با پزشک مشورت کنند تا با گرفتن شرح حال بتواند بهترين تصميم را براي استفاده يا عدم‌ مصرف قرص‌هاي LD را داشته باشند. قطعا با يک دوره مصرف LD فرد دچار عوارض خطرناکي نمي‌شود و زماني اين قرص مي‌تواند عوارض خطرناکي مانند سرطان يا ناراحتي‌هاي کبدي داشته باشد که بدون مشورت با پزشک و به صورت خودسرانه و طولاني‌ مدت اين قرص مصرف شود.

  استروژن موجود در قرص‌هاي LD احتمال بروز عفونت‌هاي واژينال را افزايش مي‌دهد

  فريبا اسدي، کارشناس مامايي نيز اظهار کرد: قرص‌هاي LD که مهم‌ترين کاربرد آن پيشگيري از بارداري است از سنين باروري تا يائسگي مورد استفاده خانم‌ها قرار مي‌گيرد. مصرف قرص‌هاي LD در افراد داراي فشار خون بالا، بيماري‌هاي قلبي، چربي خون بالا و سنين بالاي 35 سال ممنوع است.
وي افزود: قرص LD حاوي دو نوع هورمون استروژن و پروژسترون است که در بسته‌هاي 21 عددي و کرم رنگ معمولا مورد مصرف خانم‌ها به منظور پيشگيري از بارداري است؛ به طوري که بايد در اوايل دوره قاعدگي و در پنج روز اول شروع به خوردن شود و پس از اتمام هفته، يک هفته به خود استراحت بدهند.

  وي با تاکيد بر اينکه عوارض ناشي از مصرف قرص‌هاي LD به طور معمول پس از يک دوره مصرف از ميان مي‌رود، افزود: با مصرف بسته اول از قرص‌هاي LD عوارضي مانند لکه‌بيني، کم‌ شدن خونريزي ماهيانه، تهوع، استفراغ، چاقي و احتباس آب در بدن به وجود مي‌آيد. اسدي با بيان اينکه مهم‌ترين مزيت استفاده از قرص‌هاي LD پيشگيري از بارداري ناخواسته است، افزود: مصرف اين قرص، دردهاي دوران قاعدگي را تا حد چشمگيري کاهش داده و يک درمان مناسب براي کيست‌هاي تخمدان است.

  وي ادامه داد: استفاده از قرص‌هاي LD خطر ابتلا به سرطان‌هاي تخمدان را کاهش مي‌دهد و براي افرادي که تمايل به چاق شدن دارند، مي‌تواند مناسب باشد. عوارض ياد شده زماني تشديد مي‌شود که فرد بدون مشورت با پزشک و به طور خودسرانه اقدام به مصرف طولاني‌ مدت قرص‌ها کند.

 بنابراين هر دارويي علاوه بر تاثير مطلوبي که بر روي بدن دارد، داراي عوارض ناخوشايندي نيز هست. بنابراين مصرف‌کنندگان بايد تحت نظر و با مشورت پزشک اقدام به استفاده از اين قرص‌ها کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار