سخنگوی دولت به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت در برنامه نگاه یک حضور یافت و به تشریح عملکرد 3 ساله دولت پرداخت.
کد خبر: ۲۸۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵ 21 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدباقر نوبخت" سخنگوی دولت به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت در برنامه نگاه یک حضور یافت و به تشریح عملکرد 3 ساله دولت پرداخت.

وی ضمن تکریم مقام شهیدان رجایی و باهنر گفت: امید است دولتمردان در عرصه فعالیت در کشور از آنان درس بگیرند و در راستای خدمت به مردم گام بردارند.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به عملکرد دولت در آخرین سال عمرش گفت: از شهریور ماه 92 که دولت یازدهم روی کار آمد با تحریم ها مواجه بود و گستردگی این مهم در میزان صادرات نفت و نقل و انتقال مالی خود را نشان داد و اساسا نفت جز تحریم قرار گرفت و به اذعان بسیاری تحریم‌ها فلج کننده بود به گونه ای که در سال 92، 20 درصد از میزان صادراتمان کاهش یافت و لایحه نفت در برابر غذا تهیه شد.

نوبخت اضافه کرد: بر این اساس آثار تحریم ها تورم بیش از 40 درصد و رشد اقتصادی منفی 6.8 بود  که نشان دهنده تورم شدید و رکود عمیق بود و به دنبال آن درآمد ها از 119 میلیارد دلار در سال 92 به 50 میلیارد دلار تقلیل یافت و انتظارها از این دولت پاره کردن زنجیرهای تحریم بود تا کشور از فشار اقتصادی خارج شود و از آن دور شود .

نوبخت تاکید کرد: بخش مهم منابع مالی و حقوق کارمندان دولت ناشی از صادرات نفت و تبدیل آن به ریال است که ما براساس آن فعالیت های عمرانی را انجام می‌دهیم در پی آن اگر تحریم ها تشدید شود منابعمان محدودتر می شود بر این اساس 2 میلیارد و 568 هزار بشکه نفت در  4 ماهه اول سال برای صادرات  داشتیم که نشان می دهد نسبت به سال گذشته به افزایش تولید دست یافته ایم  و در مقایسه با  عربستان که در میزان صادرات نفتی 80 میلیارد دلار کسری آورد ما روبه جلو حرکت کردیم.

وی افزود: طبق منویات مقام معظم رهبری دولت در 3 سال اول عمرش در جهت افزایش تولید گام برداشت که بسیار قابل توجه است ما همواره در جهت اهداف نظام گام بر می داریم و هیچگاه از اهداف خود کوتاه نیامده  و اجازه نمی دهیم که به ما خسارتی وارد شود بر این اساس یک میلیون نفت خام را به 2 میلیون و 330 هزار بشکه رساندیم که در جای خود بسیار مهم است. پیرو اقدامات دولت یازدهم رشد اقتصادی منفی 6.8 در سال 92 به رشد مثبت 4.4 و تورم 40 درصد به زیر 9 درصد رسید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مسائل اقتصادی هفته ای دوبار با رئیس جمهور بررسی می شود گفت: همه دستگاه های اقتصادی موظفند گزارش خود را ارائه دهند و همواره با دقت و نظارت گزارش ها بررسی می شود که اگر غیر این موارد بود همه فعالیت‌هایمان بی اساس می شد و هرکسی دیدگاهی دارد و همواره راه حلی نیز برای حل بحران ها بیان می شود و ما از  این موارد استقبال می کنیم .

نوبخت تصریح کرد: با توجه به اینکه سیاست های پولی و مالی ممکن است فشاری به چرخه اقتصاد کشور بزند در بانک مرکزی ، سازمان برنامه و بودجه موارد بررسی شد  و در تیم اقتصادی دولت توافق شد تا این موارد را پیگیری کنیم بر این اساس در پاییز سال گذشته بسته کوتاه مدت خروج از رکود از سوی دولت مطرح شد.

وی ادامه داد: در راستای این بسته اقتصادی قرار شد تسهیلات بانکی را در اختیار صنعت قرار دهیم بر این اساس تولید خودرو ما در آن مقطع زمانی به 330 هزار دستگاه خودرو رسید و دولت توانست از بودجه عمومی برای طرح های عمومی استفاده کند.

سخنگوى دولت افزود: هيچ كس شرايط اقتصادى سال 90 را فراموش نكرده است. در اين شرايط اولين اقدام برداشتن موانع اقتصادی بود كه توانستيم اين كار را انجام دهيم.

نوبخت با اشاره به رونق اقتصادى كشور بيان داشت: پس از رفع موانع اقتصادی بايد اشتغال صورت بگيرد.

وى دو راه اصلی را براى ورود سرمايه به اقتصاد كشور مد نظر قرار داد و گفت: مسير تسهيلات بانكى كه حاصل سياست پولی بوده و ديگرى منابع عمومى دولت است.

سخنگوى دولت اظهار داشت: با  اين اقدام دولت، تأثيرى در اشتغال و توليد كشور به‌ وجود آمد زیرا در گذشته اكثر كارخانه ها و واحدهای توليدی در شرف ركود و تعطيلی بودند بنابراين در چنين شرايطی امكان توليد و اشتغال نيست.

نوبخت با اشاره به اينكه اكثر واحدهای توليدی در گذشته به دليل عدم سرمايه با مشكل مواجه بود بيان داشت: دولت 7500 واحد توليدی را  شناسايی  كرد تا 16 هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش به آنها آرائه دهد.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر 1996 واحد توليدى در استان ها موفق به دريافت بالغ بر 1945 ميليارد تومان تسهيلات بانكى شدند.

سخنگوى دولت افزود: دولت بر اين طرح نظرات دارد زيرا در جهت ارتقا توليد ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی است. بسيارى از واحدهای توليدی به بانک‌ها بدهكار بودند اما دولت موانع آنها را رفع كرد لذا اين واحدها بايد ميزان اشتغال و توليد را به دولت تعهد دهند.

نوبخت تصريح كرد: تا پايان امسال مردم آثار اقدامات دولت در اين زمينه را خواهند ديد. با وجود تورم و شرايط نامناسب اقتصادی بيش از 2 هزار و 114 طرح نيمه تمام عمرانی روى دست دولت بود كه براى اتمام آن 400 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داشتيم.

وى تاكيد كرد: ببش از 11 هزار و 115 ميليارد تومان برای طرح هاى عمرانی و استانى اعتبار تخصيص كرديم، مجموع اعتبارات اعتباری استان ها 7 هزار ميليارد تومان است و در ماه پنجم بيش از 50 درصد كل اعتبارات را به استان‌ها داديم.

سخنگوى دولت تصريح كرد: 3 هزار ميليارد تومان برای مهار آب هاى مرزی در نظر گرفتيم كه طی چند ماه گذشته سرمايه گذارى كرديم و بيش از 14 هزار و 115 ميليارد تومان در نظر گرفتيم كه از سويی به بخش توليد هم كمک می كند.

نوبخت گفت: در اين هفته طي اقدامي مشترك دولت و نمايندگان مجلس  با إصلاح قانون بودجه و نظام بانكى ، بانكها براى ارائه تسهيلات فعالتر می‌شوند.

نوبخت در بخش دیگری از این برنامه اعلام کرد: سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی همه استان ها را احیا و بخش قابل توجهی از اختیارات ملی مان را به آنها سپردیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نظام پرداخت های ما عادلانه نیست و ضرورت دارد که مورد بازبینی قرار گیرد، گفت: پیش بینی ما این است که تا پایان سال 244 هزار میلیارد تومان منابع کسب کنیم که از این میزان می بایست 197 هزار میلیارد آن را صرف هزینه های جاری و پرداخت حقوق کنیم و تنها حدود 44 هزار میلیارد تومان برای مصارف طرح های عمرانی در کشور باقی خواهد ماند؛ لذا ما بخش بزرگی از بودجه مان را صرف پرداخت ها می کنیم و این در حالی است که رضایت مندی کافی نیز در جامعه وجود ندارد.

نوبخت اضافه کرد: علاوه بر بازبینی در نظام پرداخت ها، نظام اداری ما نیز به دلیل کثرت دستگاه های اداری نیازمند بازبینی و اصلاح است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین اظهار داشت: در سه ماهه اول امسال بیش از 5 هزار و 500 میلیارد تومان، تنها برای ترمیم حقوق و جبران نابرابری ها پرداخت کردیم.

سخنگوی دولت با اشاره به برخی اعداد و ارقام مبنی بر اینکه 1000 نفر شناسایی شدند که حقوق غیرمتعارف دریافت می‌کرده‌اند، گفت: این تعداد کاملا غلط است چرا که 1000 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد فقط 3 درصد حقوق نامتعارف داشتند نه اینکه تمامی آن‌ها حقوق‌های خارج از عرف دریافت کنند. هیچ کسی در این‌باره به قوه قضاییه نرفت چرا که حقوق‌ها غیرمتعارف بود اما غیرقانونی نبود.

نوبخت در پاسخ به این سوال که انتقادی مطرح شده است که شما اخیرا از یکی از افرادی که حقوق نامتعارف دریافت کرده با بیان این اصطلاح که ایشان جز ذخایر نظام بوده حمایت کردید و ایا این نقد را بر خود قبول دارید؟ گفت: این را کی گفتم؟ کجا گفتم؟ چطور گفتم؟ در یک روز تودیع و معارفه که نیم ساعت صحبت می شود شما یک کلمه از یک صحبت نیم ساعته و آن منتقدی که کارش فقط این است بگردد ببیند کجا یک ضعفی وجود دارد و فردا در روزنامه اش بزند، در آنجا توضیح داده شد که منابع ما در کشور شامل دو بخش منابع ارزی و ذخایر انسانی است.

وی افزود: همه مدیرانمان ذخایر این نظام هستند و سال ها زحمت کشیده اند، ما باید از تمام ذخایرمان حفاظت کنیم، تمام مدیرانمان چه مدیرانی که استعفا داده اند و چه کسانی که الان دارند زحمت می کشند همگی ذخایر نظام هستند.

وی در بخش دیگری از این برنامه درباره موضوع فیش های دریافتی غیرمتعارف نیز اظهار داشت: افرادی که دریافت های غیرمتعارف داشتند خود را از ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی کرده و قانون ویژه ای برای خود گذاشته بودند.

نوبخت با بیان اینکه دریافتی این افراد غیرمتعارف بوده اما دریافتی غیر قانونی نداشتند، تصریح کرد: این افراد با استفاده از خلاء قانونی از مصوبات خاصی استفاده می کردند که در راستای حل این معضل، شورای حقوق و دستمزد مصوبه ای ایجاد کرد که بر اساس این مصوبه حداکثر دریافتی 10 میلیون تومان تعیین شده ضمن اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری نیز نیازمند اصلاح  و مدت اجرای آزمایشی آن به پایان رسیده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اینکه، برای وضع موجود و وضع مطلوب برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است افزود: مجلس می داند که دولت برای هر یک از دستگاه ها چه برنامه ای در نظر گرفته است.

وی با اشاره به ابلاغ رشد 8 درصدی از سوی رهبر معظم انقلاب بیان کرد: لایحه احکام دائمی به مجلس ارائه داده شده تا بررسی شود و از سوی دیگر، در کنار تصویب احکام نیازمند ، تعیین اهداف هستیم، لذا بیش از 2 هزار صفحه در قالب مجموعه اهداف به نمایندگان مجلس ارائه داده شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه، ان شاالله تا 15 آذر بودجه را تقدیم مجلس خواهیم کرد گفت: با همفکری و همراهی نمایندگان مجلس برنامه کامل و خوبی خواهیم داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار