با حضور دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و همچنین رئیس انجمن فلسفه و حکمت ایران
به گزارش تابناک سمنان ، مراسم نکوداشت پنجاهمین سال رحلت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج ملاغلامحسین هراتی سمنانی با حضور جمعی از مسئولین در سالن تئاتر شهر سمنان برگزار شد.
کد خبر: ۲۸۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹ 22 August 2016

به گزارش تابناک سمنان،در این آیین علاوه بر آیت الله شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و دکترخباز استاندار سمنان، حجت السلام والمسلمین محمدحسن اختری دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)، پروفسور غلامرضا اعوانی رئیس انجمن فلسفه و حکمت کشور و جمعی از مسئولان حضور داشتند.

لزوم تجلیل از شخصیت‌های خدوم به اسلام و ملت

استاندار سمنان ضمن برشمردن برخی از ویژگی های مرحوم ملاغلامحسین هراتی سمنانی ، اظهار داشت:

نه تنها در اعصار گذشته بلکه در حال حاضر نیز شخصیت‌های برجسته‌ای برای خدمت دین و اسلام و ملت ایران و جهان اسلام آماده خدمت شده‌اند که باید از آنها نیز تجلیل و قدردانی کرد.

محمدرضا خباز افزود: استان سمنان به لحاظ شخصیت های عالم بسیار غنی است و در مهد خود عالمان و فقیهانی تربیت کرده و وظیفه ما این است که تا از این شخصیت دینی و الهی درس گرفته و روش زندگی این عالمان را در سرلوحه امور خود قرار دهیم.

خباز افزود: نقش پدران و مادران تلاشگر و مومن این منطقه در پرورش نخبگان و دانشمندان برجسته، بی بدیل و غیر قابل انکار است.

بهره مندی از از دسترنج خود وجه تمایز مرحوم علامه هراتی بود

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) بعنوان یکی ازشاگردان مرحوم ملاغلامحسین هراتی از دیگر سخنرانان مراسم بود.

حجت‌الاسلام اختری با بیان اینکه هراتی همچون مردم عادی کار می کردندو از دسترنج خود بهره می بردند و این وجه تمایز وی با برخی علمای هم عصرش است.

اختری با تاکید بر اینکه علامه هراتی به تحصیلعشق می ورزید، به همین خاطر تا واپسین ایام حیات بر حضور در جلسات درس اساتید علامه سمنانی آیت الله فیض اهتمام بسیاری داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اختری با بیان اینکه امروز نقش روحانیان و ائمه جمعه و جماعت گذشته تفاوت پیداکرده است تأکید کرد: روحانیان امروز باید رسالت بین‌المللی خود را داشته و ندای اسلام و اندیشه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را در دنیا گسترش دهند.

وی افزود: امروز جامعه روحانیت شیعه آگاه، هوشیار و دقیق بوده و در تلاش است تا رسالت خود را به‌خوبی انجام دهد.

چهره علمی ملاغلامحسین هراتی نباید در سایه چهره اخلاقی و دینی وی نادیده گرفته شود

رئیس انجمن فلسفه و حکمت ایران نیز همایش نکوداشت مرحوم ملاغلامحسین هراتی اظهار داشت: اخلاق الهی مرحوم هراتی در سمنان زبانزد بود و تخلق به اخلاق الهی در هر عالم و روحانی‌ای شرط است.

پروفسور غلامرضا اعوانی با اشاره به این نکته که چهره علمی ملاغلامحسین هراتی نباید در سایه چهره اخلاقی و دینی وی نادیده گرفته شود، تصریح کرد: مرحوم هراتی در کربلا و نجف نیز درس فقه خوانده و از درس بزرگان دینی زمان خود بهره برده است.

وی ادامه داد: مرحوم هراتی صریح‌اللهجه بود و مقابل هیچ‌کس واهمه‌ای نداشت و با کسی تعارفی در بیان حقیقت نداشت و این یکی از شرایط دین است.

اعوانی گفت: علامه هراتی جهاد فی سبیل الله داشت و به کار اهمیت زیادی می‌داد و حتی از گوسفندچرانی نیز ابایی نداشت و کسب درآمد حلال می‌کرد.

رئیس انجمن فلسفه و حکمت ایران افزود: مرحوم هراتی کمک‌ها و نذور مردمی را نمی‌پذیرفت و پول‌هایی را هم که به دستور علمای بزرگ دین می‌پذیرفت، همان موقع بین نیازمندان توزیع می‌کرد.

لازم به ذکر است این مراسم قرار بود با حضور علی‌اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شود که این امر صورت نگرفت.

شایان ذکر است مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج ملاغلامحسین هراتی فرزند ملاغلامرضا هراتی، از عالمان وارسته و پارسا در سال 1264 شمسی در شهرستان سمنان دیده به جهان گشود.

مرحوم هراتی از کودکی عشق و علاقه وافری به تحصیل و کسب معارف دینی داشت. مقدمات اولیه تحصیل را در مکتب‌خانه سپری نمود. سپس به مدرسه علمیه صادقیه راه یافت و با جدیت تمام دروس دینی را پی گرفت. پس از اتمام سطح به محضر آیت الله حاج ملاعلی حکیم الهی که از شاگردان حکیم نامی حاج ملاهادی سبزواری بود، شتافت و حداکثر استفاده علمی و اخلاقی را نمود. سپس با شرکت در مباحث علمی علامه حائری مازندرانی که دانشمندی وارسته، جامع معقول و منقول و از نوادر معاصر به‌شمار می‌رفت، تحصیلات خود را تکمیل کرد و مورد اعتماد و عنایت ویژه استاد قرار گرفت.

این عالم پرهیزکار پس از 81 سال زندگی پربرکت، همراه با راهنمایی، ارشاد و هدایت مردم در 25 دی‌ماه سال 1345 شمسی دارفانی را وداع گفت و به لقای حضرت حق شتافت. پیکر آن مرحوم در میان حزن و اندوه مردم متدین سمنان با شکوهی خاص تشییع گردید. سپس در ایوان مطهر امام‌زاده یحیی‌بن موسی‌بن جعفر علیه‌السلام به خاک سپرده شد.کتاب رمز وارستگی، شمه ای از فضایل و سجایای آن مرحوم است .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار