ما می بینیم که در بیانات مقام معظم رهبری نیز نسبت به رویکرد فرهنگی به ویژه در سالهای اخیر تاکیدات فراوانی وجود دارد و ایشان مسایل فرهنگی را جزو اولویت ها می دانند، بنابراین، کارگزاران در هر مقام و پستی که هستند باید به مسایل فرهنگی اهمیت داده و آن را مدنظر قرار دهند.
کد خبر: ۲۸۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱ 28 August 2016
به گزارش تابناک رضوی، حجت الاسلام محمد مهدی حائری پور، کارشناس و مدرس مرکز تخصصی مهدویت در تبیین شاخصه ها و ویژگی های کارگزاران دولت زمینه ساز ظهور اظهار کرد: درباره دولت زمینه ساز ظهور می توان شاخص های متعددی را برای دولتمردان حکومت بیان کرد که یکی از مهمترین آنها این است که در مسایل مربوط به فرهنگ و مباحث شناخت و معرفت انسانی باید اهتمام جدی داشته باشند.
 
وی افزود: ما می بینیم که در بیانات مقام معظم رهبری نیز نسبت به رویکرد فرهنگی به ویژه در سالهای اخیر تاکیدات فراوانی وجود دارد و ایشان مسایل فرهنگی را جزو اولویت ها می دانند، بنابراین، کارگزاران در هر مقام و پستی که هستند باید به مسایل فرهنگی اهمیت داده و آن را مدنظر قرار دهند.
 
کارشناس مهدوی با اشاره به مستندات قرآنی و روایی در این باره بیان کرد: در قرآن و در روایات ائمه معصومین (ع) مسئله شناخت، معرفت ، تعقل و بصیرت بسیار پررنگ و مورد تاکید بوده است به همین دلیل نیز مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند. در واقع تاکیدات ایشان در ادامه تاکیدات قران و عترت(ع) است.
 
حجت الاسلام حائری پور گفت: کارگزاران دولت زمینه ساز ظهور، باید به مسایل فرهنگی اهتمام داشته باشند. گاهی بخش هایی وجود دارد که مستقیما با فرهنگ جامعه در ارتباط هستند از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت فرهنگ و ارشاد و امثال آن؛ بنابراین، ضرورت جدیت داشتن آنها در مسایل فرهنگی بسیار روشن است البته ممکن است بگویید که این نهادها اصولا متولیان فرهنگی جامعه محسوب می شوند. سخن ما نیز همین است. غرض این است که در مسایل مربوط به تعالی فرهنگ جامعه واقعا باید اهتمام جدی داشت.

وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: یعنی ما گاهی اموری را انجام می دهیم به عنوان آموزش که این آموزش ها در جای خود بسیار خوب است اما متولیان فرهنگی جامعه به ویژه در این سه بخشی که مورد اشاره قرار گرفت باید تلاش کنند تا "فرهنگ دینی" رشد کند. چرا که ما یک فرهنگ به معنای عام آن داریم و یک فرهنگ که منظور از آن، فرهنگ دینی، شناخت، معرفت و بینش بیشتر و قوی تر در دین است. متولیان فرهنگی باید تلاش کنند این بخش را تقویت کنند و آگاهی های دینی، بصیرت و معرفت دینی در بخش های مختلف رشد داده شود.
 
این مولف مباحث مهدوی در ادامه تاکید کرد: نکته دیگر آن است که برخی بخش ها به شکل مستقیم متولی مسائل فرهنگی جامعه نیستند به عنوان مثال وزارت راه یا بخش مسکن. مسلما این نهادها نیز کارگزارانی در جامعه اسلامی دارند اینان به ظاهر مستقیما به فرهنگ ارتباط پیدا نمی کنند اما اگر دقت کنیم می بینیم که آنها نیز می توانند در جهت رشد و تعالی فرهنگ دینی در جامعه موثر و سهیم باشند به عنوان مثال گاهی شنیده و دیده می شود که در برخی راه های کشور در مسافت های بسیار طولانی مسجدی وجود ندارد یا در مجموعه های بزرگی که وزارت مسکن برای شهرک ها طراحی می کند جایی برای مسجد دیده نمی شود و این یعنی آن مجموعه با خلا فرهنگی مواجه خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: کارگزاران دولت اسلامی باید این توجه را داشته باشند که همانطور که سقف، خانه، کارخانه و یا یک مجموعه تولیدی ساخته می شود باید یک مسجد نیز به عنوان یک مرکز فرهنگی ساخته شود تا بتواند پوشش فرهنگی مناسبی داشته باشد.
 
منبع: قدس آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار