رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد:
رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری گفت: نظام آموزش و پرورش کشور فردگرایی را ترویج میکند.
کد خبر: ۲۸۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ 29 August 2016
به گزارش تابناک رضوی، سعید قاسمی در برنامه «نسیم معرفت» که به طرح موضوعات مرتبط با اصول کار تیمی اختصاص داشت؛ افزود: تربیت بدون آمادگی درونی عقیم است.باید برای حرکت در مسیر تربیت و اصلاح ابتدا به  قلب جوان و نوجوان نفوذ کرد و در پی برقراریِ رابطه عاطفی به دنبال اثرگذاری بر رفتار و تربیت جوان پرداخت.
وی در ادامه گفت: روایت داریم که اگر فردی به اندازه گذشتن از یک ستون از دیده‌ی شما پنهان شد با خود بگویید حتما نماز به جای آورده است. این بدان معنی است که نخست به یکدیگر گمان و ظن خوب داشته باشیم و دوم اینکه مرتبا افراد را با گذشته‌اشان قضاوت نکنیم. هر روز روز تازه‌ای است و در این روز تازه ممکن است هزاران هزار گناهکار مورد عنایت الهی قرار گرفته و به مسیر حق و عدالت هدایت شوند و هزاران نفر دیگر پایشان بلغزد و به معصیت و گناه گرفتار آیند.
وی با اشاره به فرموده‌ی رهبری که بیان کردند حاضرند جانشان را در راه فرهنگ بدهند؛ گفت: به فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ یعنی ارزش‌ها؛ و امروز یکی از مهم‌ترین ارزشهایی که دشمن در حال کوبیدن و تخریب آن است ؛ تیم‌گرایی و گروه‌گرایی در مقابل فردگرایی است.
وی افزود: به فرموده رهبری کارها و امورات در جامعه اسلامی باید گروهی و تشکیلاتی باشد، در این رابطه حضرت آقا مثالی هم زدند و گفتند افراد در گروه باید هضم شوند اما در عین حال موثر باشند مثل قندی که چای را شیرین می‌کند اما دیده نمی‌شود.
قاسمی با اشاره به بنیان زندگی مشترک گفت: از لحظه‌ای که با بله‌ی معروف وارد زندگی مشترک می‌شویم به نیمی از خواسته‌هایمان باید نه بگوییم به این خاطر که برای گروه ماندن و گروه شدن باید از مرز من بودن عبور کرده و به ما بدل شویم.
وی در ادامه فعالیت‌های افراد را در جامعه به پنج دسته تقسیم کرد و توضیح داد: برخی امور مثل خوابیدن، رفع گرسنگی و تشنگی شخصی محسوب می‌شوند. اموری مثل رانندگی که برای انجامش یک نفر کافیست، فردی محسوب شده و برخی امور هم جمعی است؛ در امور جمعی همه یک هدف را دنبال می‌کنند اما با یکدیگر ارتباطی ندارند، اما در کار گروهی علاوه بر وجود هدف مشترک افراد با یکدیگر تعامل دارند و با این تعاملات به سوی هدف حرکت می‌کنند. وی افزود: در کار تیمی علاوه بر وجود هدف مشترک و تعاملات دو سویه، افراد دارای تخصص بوده و وظیفه‌ای  مشخص مبتنی بر نوع تخصصشان محول می‌شود.
وی ضمن انتقاد از نظام آموزش و پرورش کشور که فردگرایی را ترویج می‌کند؛ گفت: متاسفانه در مدارس ما دنبال معرفی افراد برتر هستیم. شاگرد اول یعنی فردی که توانسته از بقیه نمرات بهتری بگیرد ما چنین فردی را تحسین می‌کنیم و لو اینکه برای کمک به سایر دانش‌آموزان هیچ حرکتی نکرده باشد. ما در مهد کودک‌هایمان مسابقه گرفتن صندلی می‌گذاریم تا در نهایت یک کودک بتواند با پس زدن سایر دوستانش تک صندلی باقی مانده را از آن خود کند و این یعنی دامن زدن به فردگرایی، چیزی که نه در دین ما و نه در فرهنگ ما جایی نداشته و غرب خیلی آرام و خزنده در حال تزریق آن به جامعه‌ی ما است.
قاسمی در پایان به ذکر مبانی تفکر گروهی پرداخت و گفت: در این نوع تفکر افراد گروه و تیم با هم مشورت می‌کنند؛ خوبی‌های یکدیگر را یاد می‌گیرند؛ بدی‌های یکدیگر را اصلاح می‌کنند نه افشاء؛ همه‌ی افراد به یکدیگر کمک می‌کنند، از یکدیگر قدردانی می‌کنند؛ اشتباهات خود را پذیرفته و عذرخواهی می‌کنند، با هم برنده می‌شوند؛ همدیگر را تشویق می‌کنند و احترام بزرگتر را رعایت می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار