خواسته‌های گوهرشاد خانم در وقف نامه مسجد از زبان تولیت آستان قدس روایت شد؛
تولیت آستان قدس رضوی گفت: در وقف نامه مسجد گوهر شاد آمده است که شرایطی فراهم شود تا زائران مکه و مدینه نیز زائر امام هشتم شوند هم چنین باید این مسجد توسط فرزندان امام رضا(ع) یعنی سادات رضوی اداره شود. معارف دینی باعث تحول روحی در گوهرشاد شد و او با این تحول موجب خلق اثری ماندگار و جاودانه که فقط ایجاد و ساخت یک مسجد نبود.
کد خبر: ۲۸۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱ 01 September 2016
به گزارش تابناک رضوی، نخستین جایزه جهانی گوهرشاد با حضور آیت‌الله علم الهدی؛ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی، علیرضا رشیدیان؛ استاندار خراسان رضوی، مدیران و مسئولان کشوری و استانی و همچنین بانوان برجسته از ایران، یمن، بحرین، پاکستان، هند، ترکیه، عراق، نیجریه، کامرون و ساحل‌عاج در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این مراسم بزرگداشت بانوان فرهیخته و نیکوکار که در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این اجتماع به عنوان نکوداشت زنان فرهیخته و به نام بانوان نیکوکار که اقدامات موثر و ماندگاری انجام داده‌اند، با عنایت امام رضا(ع) برگزار شده است.
تولیت آستان قدس رضوی از گوهرشاد  بعنوان یکی از دانش آموختگان مکتب اهل بیت نام برد و گفت: یکی از دانش آموختگان مکتب اهل بیت(ع) گوهرشاد خانم است که عمل ایشان نشان دهنده این است که تعالیم دینی و ارزش‌های الهی؛ فقیر و غنی و رنگ و نژاد نمی‌شناسد و اگر کسی به معارف اسلامی دل بدهد این معارف در او اثر گذار و تحول ساز است، همانطور که این بانو توانست منشا تحول باشد.
وی افزود:  این تحول در گوهرشاد موجب خلق اثر ماندگار و جاودانه ای از سوی او شد که فقط ایجاد و ساخت یک مسجد نبود بلکه ایجاد ارتباط بین معبد و محل زیارت بود به نحوی که در وقف نامه مسجد گوهر شاد آمده است که شرایطی فراهم شود تا زائران مکه و مدینه نیز زائر امام هشتم شوند هم چنین باید این مسجد توسط فرزندان امام رضا(ع) یعنی سادات رضوی اداره شود که این ها نشان دهنده تفکرات گوهرشاد است که او می خواسته در کنار حرم المام رضا(ع)، پایگاهی عبادی و فرهنگی برای عرض ارادت به ساحت اهل بیت بخصوص امام هشتم ایجاد کند.
زنان بانیان حرکت های خیراندیشانه
وی نقش زنان را در امور خیر و فعالیت های خیراندیشانه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تاجایی که من بعنوان یک طلبه مطالعه کرده ام  همیشه زنان بانیان کارهای خیر ماندگار بوده اند.چنان که در دوران معاصر ما هم زنان نقش مهمی در این زمینه ایفا کردند که نقش زنان در سالهای دفاع مقدس نمونه ای از آن است.
وی همسر شیخ ابراهیم زکزکی رهبر مظلوم شیعاین نیجریه را  نمونه بانوان خیر و فداکار معاصر عنوان کرد و افزود: این بانوی فداکار چند فرزند خود را تقدیم اسلام کرد و همواره در کنار رهبر شیعیان نیجریه مدافع ارزش های دینی بود و هست.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه وقف و کارهای خیر  باعث تطهیر و تثبیت اعمال و رفتار انسان می شود گفت: انسان نیکوکار هر دو عنصر تطهیر و تثبیت را داراست و این عناصرمی‌تواند رمز جاودانگی و بقای انسان نیکوکار باشد.
وی تاکید کرد: مسئله وقف فقط برای تطهیر واقف نیست بلکه یک حرکت اقتصادی بزرگ در راستای توجه به مستمندان و گسترش معارف دینی است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: آنچه رمز بقای انسان است فکر، علم، اخلاق و عمل است، این امور است که انسان را به خدا می‌رساند و یکی از جلوه های تطهیر و تثبیت روح انسان این اعمال نیک است.
نخستین واقفان جهان اسلام
 تولیت آستان قدس رضوی از حضرت علی (ع) بعنون نخستین واقف در جهان اسلام نام برد و گفت: هم چنین حضرت زهرا(س) نخستین زن واقف در جهان اسلامند که از این جهات اسوه و الگو محسوب می شوند و از این جهت هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و آنچه باعث تفاوت زن و مرد است در عرصه اجتماعی و ایفای نقش است و گرنه هر دو می توانند در تعالی و تکامل اخلاقی و معنوی درجات ارزشمندی را برای خود کسیب کنند.
اقتصادی مبتنی بر وقف و نذر
وی گفت: اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر دو پایه وقف و نذر استوار است که حاصل عشق هایی است که به ساحت امام رضا(ع) وجود دارد و این نذرها و وقف ها هرچند هم که اندک باشد بسیار قیمتی و ارزشی است.
وی گره‌گشایی از کار فقرا و مستمندان  را رسالت  آستان قدس رضوی عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در حکم شان خطاب به حقیر و کسانی که مخاطب آن هستند بر توجه به مستمندان جامعه تاکید فراوانی دارند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه جایزه جهانی گوهرشاد یک حرکت نمادین است، خاطرنشان کرد: ما مدعی نیستیم که این جایزه می‌تواند همه شخصیت های ارزشمند بانوان در سطح کشور و جهان اسلام را پوشش دهد اما پیامش این است که در پرتو نورانیت امام رضا(ع)  و بانو گوهرشاد بتوانیم باعث تشویق نیکوکارانی در جهان اسلام باشیم که بی نام و نشان خدمت می کنند.
 
تقدیر از بانوان برتر ایرانی
در این مراسم از چهار بانوی برتر ایرانی به‌نام های فاطمه سادات نواب صفوی؛ «مجاهد انقلابی و مسئول مؤسسه فرهنگی شهید نواب صفوی، سیمین دخت وحیدی؛ مادر شعر انقلاب»، لوبت گران‌پایه، «پزشک متخصص جراح و خیر در امر پزشکی و خدیجه نیزاری؛ عضو هیئت‌مدیره مجمع خیرین کشور تجلیل شد.
همچنین مفتونه آتام؛ «یکی از بانوان فعال کشور ترکیه و رئیس انجمن حضرت زهرا(س)»، شعله شکیب ،«پزشک و مبارز فعال در بحرین، نازنین کریم؛ «رئیس شبکه خواهران شیعه در کنیا» و حلیمه خلف صالح جیبوری؛ «مبارز عراقی با گروهک‌های تکفیری از بانوان غیر ایرانی» تجلیل شده در این مراسم بودند.
در ادامه این مراسم از دختر شیخ زکزاکی؛ رهبر جنبش اسلامی در کشور نیجریه و خواهر 6 شهید نیز تجلیل شد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
آقا... ، مردم مسلمان مشهد را اخراج نکنند
کشاندن زائران مکه ومدینه به مشهد پیش کش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار