بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: سفرهای احمدی‌نژاد انتخاباتی است و باید مجوز بگیرد؛آمریکا پیام داد درباره منطقه گفتگو کنیم؛و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۹۳۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱ 09 September 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

حضور 7 فعال سیاسی اصلاح‌طلب در دادگاه

دبیرکل و سه عضو ارشد حزب اتحاد ملت در کنار سه فعال سیاسی اصلاح‌طلب متهم به اقدام علیه امنیت ملی کشور شدند. حمیدرضا جلایی‌پور در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: پیرو احضار به شعبه‌ ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، به همراه 6 نفر دیگر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب (محمدرضا خاتمی، علی شکوری راد، محسن صفایی فراهانی، حسین کاشفی، آذر منصوری و محمد نعیمی‌پور) در این شعبه حاضر شدم. برابر کیفرخواست به اینجانب اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه‌ غیرقانونی حزب مشارکت تفهیم شد. به تعدادی از سایر فعالان اصلاح‌طلب نیز اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور زده شده است و تاریخ دادگاه‌مان ۱۷ آبان ۹۶ ابلاغ شد. جلایی‌پور افزوده است: به خاطر التزامی که به قانون داشته‌ام، هیچ یک از اتهامات وارد شده را قبول ندارم و صرف‌نظر از نتیجه‌ احضار و حکم دادگاه، چه در زندان و چه بیرون از آن، به اصلاح‌جویی قانونی ‌‌‌‌خود ادامه می‌دهم.

پیش بینی آقای سفیر از نتیجه دربی منچستر

حمید بعیدی‌نژاد پیام جالبی را در رابطه با دربی فردای شهر منچستر در صفحه اینیستاگرام منتشر کرده است. تقابل دو تيم بزرگ منچستر يونايتد و منچستر سيتي همواره از بازيهاي زيباي فوتبال انگليس بوده است كه اينبار باسرمربيگري مورينيو و گوارديولا دو سر مربي بزرگ و صاحب سبك فوتبال دنيا جلوه ويژه اي هم پيدا كرده است. جدال اين دو مربي همواره زيباييهاي خاص خود را دارد. رويارويي مهم اين دو مربي در ليگ برتر اسپانيا كه تيم مورينيو با پنج گُل به تيم گوارديولا بازنده شد، حساسيتها و حاشيه هاي اين دربي منچستر را دو چندان كرده است. مجموع قراردادهاي مالي بازيكنان اين دو تيم روي هم به ميزان 670 ميليون پوندمعادل چيزي در حدود 800 ميليون يورو ميشود كه ركورد مجموع قراردارهاي ال كلاسيكو يعني دو تيم اسپانيايي بارسلونا و رئال مادريد را شكسته است. اين بازي رويارويي حرفه اي ترين و گران ترين بازيكنان فوتبال جهان ميباشد. ما هم كه در لندن هستيم براي ديدن اين مسابقه مزيتي به شما نداريم چون ما هم از تلويزيون مسابقه را تماشا خواهيم كرد. روز خوبي داشته باشيد.

سفرهای احمدی‌نژاد انتخاباتی است و باید مجوز بگیرد

پروانه مافی نایب‌رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی با گلایه از وزارت کشور در برخورد به موقع با تبلیغات و سخنرانی‌های انتخاباتی، تاکید کرد: سفرهای استانی احمدی‌نژاد از آنجایی‌که رنگ‌و‌بوی انتخاباتی دارد نیازمند دریافت مجوز از وزارت کشور است. برابر قانون انتخابات، جلساتی که افراد یا گروه‌هایی برای کسب رای فرد یا افراد مشخصی به اصطلاح تبلیغ می‌کنند حکم جلسات انتخاباتی دارد چراکه پیرامون معرفی فردی برای کاندیداتوری صحبت شده است. اگر احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های خود به موضوع انتخابات اشاره کند باید برای آن مجوز بگیرد، هرچند سفرهای استانی او به دلیل ورود به موضوع انتخابات، انتخاباتی است و بدون مجوز و در زمان غیر قانون انجام شده است. خبر آنلابن این خبر را منتشر کرد.

ارتقاء سطح روابط تهران مغایرتی با قانون ندارد

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: براساس مصوبه مجلس، ارتقاء سطح روابط بین تهران و لندن و تعیین سفیر مغایرتی با قانون ندارد. در شرایطی که دولت تصمیم گرفته سطح روابط را ارتقا دهد همواره باید دیپلمات بریتانیا تحت‌رصد قرار گیرد چراکه انگلیس در طول تاریخ چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عملکرد منفی داشته است. زمانی‌که سطح روابط ایران و انگلستان به کاردار ارتقا پیدا کرد، عنوان شد که شهروندان ایرانی برای دریافت ویزا باید به کشورهای دیگر بروند آن زمان هم عنوان کردیم که چنین مساله‌ای برخلاف روابط تعریف شده است. تا جایی که اطلاع داریم این مساله به صورت اساسی حل نشده است و نباید اینگونه باشد که ما به آنها امتیاز بدهیم و سطح روابط را تا سفیر افزایش دهیم اما همچنان ایرانی‌ها برای گرفتن ویزا به کشورهای دیگر سفر کنند. خانه ملت این خبر را منتشر کرد.

آمریکا پیام داد درباره منطقه گفتگو کنیم

حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفت: در 2 مرحله، دو جنگ تحمیلی با درایت مقام معظم رهبری از سر کشور کوتاه شد. با این تصمیمات تاریخی، ایران از فضای اشتباهات طرف‌های مقابل و بازیگران پرمدعای خارجی، در راستای تأمین حداکثری امنیت کشور و منطقه استفاده کرد. باید بگویم که عربستان یک کشور بزرگ و مهم در منطقه است و در سیاست خارجی نمی‌توانیم هیچ یک از کشورهای منطقه و به‌ویژه همسایگان را نادیده بگیریم. فراموش نمی‌کنم روزی سعودالفیصل به من گفت که "ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم". بالاخره این کاری که آمریکایی‌ها با "بن‌علی" و "مبارک" کردند، ممکن است که هر لحظه در عربستان نیز صورت گیرد.آمریکایی‌ها و برخی از کشورها، علاقمند بودند که بعد از توافق هسته‌ای، در مسائل منطقه‌ای توافقاتی صورت گیرد. آنها بارها این پیام را به‌طور غیرمستقیم و باواسطه، منعکس کردند که "ما آمادگی داریم و فکر می‌کنیم که ما و شما می‌توانیم در مسائل منطقه گفت‌وگو و آنها را حل کنیم." تسنیم این خبر را منتشر کرد.

عبور از کاندیداهای قبلی اصولگرا مطرح نیست

لاله افتخاری عضو حزب موتلفه اسلامی پیرامون اظهارنظر اخیر مصباحی مقدم مبنی بر اینکه چهره‌های قبلی اصولگرا امتحانشان را پس داده‌اند و برای انتخابات 96 دنبال چهره‌های جدید هستیم، اظهار داشت: تا آنجایی که بنده در جلسات اصولگرایان حضور داشتم، بحث عبور از شخصیت‌های قبلی اصولگرا مطرح نشده است. اصولگرایان در ارزیابی گزینه‌های مدنظرشان برای انتخابات سال 96 باید رده رؤسای جمهور سابق و همچنین مطرح یا نیمه مطرح بودن کاندیداهای قبلی انتخابات ریاست جمهوری را مشخص و دسته‌بندی کنند و سپس پیرامون عبور یا حمایت از آنان تصمیم‌گیری شود. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

درخواست رئیس خبرگان رهبری از مجلس

آیت‌الله احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه تهران، اظهار داشت: درباره توافق ضد پولشویی FATF باید بگویم که یک مسئله عجیب و غریب است که نمی‌دانم با چه جراتی محرمانه یک سند را امضا کردند به نام FATF. اینها این قرارداد را امضا کردند. نزد بنده این سند را آورده‌اند و کامل آن را دیده‌ام و ترجمه انگلیسی آن را هم دارم. آنها می‌خواهند به نام مبارزه با پولشویی اطلاعات مالی و بانکی ما را به دشمن بدهند می‌خواهند خودمان خودمان را تحریم کنیم. این یک تحریم خودی است.وی بر همین اساس افزود: این قرارداد یعنی افراد و نهادهایی را که دشمن آنها را نمی‌پسندد و می‌خواهد براندازد را تحریم کنیم. دشمن می‌خواهد سپاه و نهادهای انقلابی را تحریم کند. کسانی که خون و جان دادند و این نظام را در 8 سال حفظ کردند را تحریم کند. آنهایی که سینه سپر کردند و کار می‌کنند و جلوی دشمن می‌ایستند را می‌خواهند تحریم کنند. می‌خواهند اینها را تحریم مالی کنید. جنتی در خاتمه تاکید کرد: اجمالا 78 فرد و نهاد با این موافقتنامه (FATF) تحریم می‌شوند. اینها در حقیقت یک مصیبت است که البته نمی‌توانند این کار را بکنند و جلوی این کار گرفته می‌شود و به خواست خداوند امضای خود را پس می‌گیرند. محرمانه می‌روند امضا می‌کنند. به چه جراتی شما می‌روید برخلاف مصالح ملت محرمانه سندی را امضا می‌کنید؟ در هر صورت جلوی این امر گرفته می‌شود ولی باید درسی برای اینها شود که خدا و انقلاب و نظارت مردم را در نظر بگیرند و بعد هر کاری که می‌خواهند بکنند.

ادعای مک فارلین درباره گفت و گو با روحانی

«رابرت مک‌فارلین» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در اواسط دهه 60 شمسی، سه‌شنبه در نشست چشم‌انداز و محدودیت‌های همکاری ایران و آمریکا در اندیشکده واشنگتن به عنوان مستمع شرکت کرد و در حین پرسیدن یک سؤال از مدعوین به مسئله جالبی اشاره کرد.مک‌فارلین درباره ماجرای سفرش به ایران به سا‌ل‌های دور رفت.سیاستمدار کهنه‌کار به دنیس راس، جیمز دوبینز و جِی سالومون که در پنل مدعوین نشسته بودند، گفت: «به یاد می‌آورم آخرین نوبتی که با روحانی تبادل‌نظر کردم، حدود 30 سال پیش نظر رئیس‌جمهور را به وی گفتم.»وی ادامه داد: «سیاست ریگان این بود که به هر حال ما با ایران اختلاف داریم ولی اعتقادی به سرنگونی انقلاب ایران نداشت و فکر می‌کرد که ما می‌توانیم راهی رو به جلو (در روابط با ایران انقلابی) بیابیم.»مک‌فارلین که در ابتدای جمله گفته بود نقل قولی از «حسن روحانی» بیاورد، ادامه داد: «در آخر او گفت "اما این انقلاب مسیر خود را می‌پیماید. این حکومت دینی عمر زیادی خواهد داشت و این انقلاب خیلی با دیگر انقلاب‌ها مانند انقلاب مائو (در چین) و انقلاب کاسترو (در کوبا) متفاوت نیست."»«الهام امین‌زاده» معاون حقوقی وقت روحانی در اردیبهشت سال 93، حضور رئیس‌جمهور فعلی ایران در ماجرای مک‌فارلین را تکذیب کرده بود.فارس این خبر را منتشر کرده است.

میزان پوشاک قاچاق در کشور

یدالله صادقی سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت گفت: سالانه 2.7 میلیارد دلار پوشاک به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود که اگر این مبلغ در چرخه تولید داخلی قرار گیرد، قطعا تحول خوبی در اشتغال و رونق تولید ایجاد می‌کند.فارس این خبر را منتشر کرده است.

در موضوع آتش‌سوزی‌های اخیر، فرضیه خرابکاری قطعاً رد شد

رحمانی فضلی وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کشور مسأله آتش سوزی پی در پی در پتروشیمی‌ها را پیگیری کرده است ، گفت:‌این مسأله در شورای امنیت کشور مطرح و سپس کمیته ای متشکل از دستگاه های مختلف از جمله وزارت نفت تشکیل شد. پس از بررسی ها فرضیه خرابکاری به صورت قطعی رد شد و دلایل آتش سوزی از جمله پوسیدگی تجهیزات، کمبود دستگاه های اطفای حریق، عدم تعویض به موقع قطعات و ... به وزیر نفت اعلام شد البته بسیاری از این پتروشیمی ها خصوصی است ولی باید نکات ایمنی درآن‌ها رعایت شود.ایسنا این خبر را منتشر کرده است.

95 درصدشهدای منا اهل سنت هستند

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگویی، با اشاره به اینکه 95درصد شهدای منا اهل سنت هستند، گفت: با توجه به اینکه تمام کشورهای اسلامی برگزار کننده مراسم حج هستند، لذا باید چاره اندیشی داشته باشند چرا که عربستان به هیچ وجه متولی بیت الله الحرام و مالک مسجد النبی نیست و این حق شرعی مسلمانان جهان است که به عنوان مهمان خدا در خانه خدا حضور یابند.وی در ادامه افزود: بیش از هفت هزار زائر از 39 کشور جهان در فاجعه منا به شهادت رسیدند و این نکته قابل تأمل است که چرا تا کنون هیچ کدام از سازمان های حقوق بشر قدمی برنداشته اند و اگر عربستان ریگی در کفش ندارد چرا از تشکیل کمیته حقیقت یاب خودداری می کند.سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا دیدار خانواده های شهدای منا با رهبر انقلاب را نقطه اوج برنامه های ستاد بزرگداشت شهدای منا عنوان و تصریح کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، پیگیری ها برای احقاق حقوق شهدا در داخل و خارج از کشور باید به طور جدی ادامه یابد ضمن اینکه در جهان اسلام، برگزاری حج باید با همفکری کشورهای اسلامی برگزار شود.باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرده است.

پیش بینی عجیب احمدی نژاد درباره روحانی

برخي منابع خبري نزديك به رييس دولت هاي نهم و دهم ادعا كرده اند كه محمود احمدی نژاد اخیرا در یک جمع دانشجویی صحبت کرده و گفته است آقای روحانی تا اسفند ماه بیشتر رئیس جمهور نیست.وی مدعی شده است این قدر فشار افکارعمومی و ناکارآمدی زیاد می شود روحانی دولت را رها می کند و این دولت نمی تواند ادامه دهد.انتخاب این خبر را منتشر کرده است.

کنایه حسین شریعتمداری به اظهارات روحانی

شریعتمداری درباره اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر اینکه اگر عده‌ای به سفارت عربستان حمله نمی‌کردند، برگ برنده در دستان جمهوری اسلامی بود تصریح کرد: این صحبت‌ها بهانه‌های دم‌دستی است. آن‌هایی که به سفارت حمله کردند، مورد مجازات قرار گرفتند و الان پرونده‌ها هم در جریان است.وی ادامه داد: رد شدن از چراغ قرمز و بمب اتمی در هیروشیما هر دو خطاست؛ آیا می‌توانیم این دو را با هم مقایسه کنیم؟ آل‌سعود این همه دست به جنایت زده و این همه آدم کشته است. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به‌خاطر اسناد و شواهد غیرقابل انکار، رژیم آل سعود را جزو جنایتکاران جنگی و کودک‌کش ها قرار داد اما بعد حرفش را پس گرفت.

تربیت دانش‌آموزان را باید به بسیج و هیئت‌های مذهبی سپرد

سعید قاسمی با اشاره به این‌که بسیج و هیئت‌های مذهبی باید تربیت دانش‌آموزان را عهده‌دار باشند، خاطرنشان کرد: جبران نفوذ فرهنگی وظیفه هیئت‌های مذهبی است و نباید از تلاش‌های دشمنان در راستای شبهه‌افکنی در جامعه به ویژه نسل جوان غافل شد.عضو جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با تاکید براینکه در حماسه اربعین امسال باید توان هیئت‌های مذهبی به نمایش گذاشته شود، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این مهم لازم است نشست‌های فرهنگی- بصیرتی در دستور کار قرار گیرد.وی به بی توجهی مسئولان به سکولار شدن هیئت‌های مذهبی اشاره کرد و ادامه داد: دشمنان و در راس آن استکبار از اثرگذاری و کارکرد هیئت‌های مذهبی به‌خوبی باخبر هستند و می‌دانند که در فتنه 88 هیئت‌های مذهبی بودند که انقلاب را حفظ کردند در این راستا سکولار شدن هیئت‌های مذهبی مورد توجه قرار گرفت.قاسمی بصیرت را ابزار لازم در جبهه جنگ نرم دانست و افزود: دشمن در میان اقشار جامعه نفوذ می‌کند اما در این میان هیئت‌های انقلابی نباید در مقابل هیئت‌های سکولار کوتاهی کنند و باید به وظایف خود عمل کنند.

کنایه سیداحمد خاتمی به هاشمی‌رفسنجانی

امام جمعه موقت تهران گفت: دشمنان نظام کوچک‌ترین اشتباهی کنند، قلب تل‌آویو با موشک‌های دور برد نظام شبانه با خاک یکسان می‌شود.آیت‌الله سیداحمد خاتمی در بزرگداشت کنگره سه هزار شهید خراسان‌شمالی در بجنورد با بیان اینکه آقایی زمانی گفته است که دوره موشک گذشته و زمان مذاکره است، اظهارکرد: بنا به بیانات مقام معظم رهبری، اگر آگاهانه شخص مذکور این سخن را بیان کرده خیانتکار است و نمی‌داند که باید با اقتدار در مقابل دشمنان ایستاد.وی با بیان اینکه مقابله با دشمنان اقتدار می‌خواهد و آن‌ها بر خلاف جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت 6 ماه از برجام به تعهد خود عمل نکردند، تصریح‌کرد: رسانه‌ها این تعبیر بنده را حمله به برجام تعبیر نکنند، این گفته حمله به آمریکا است و موضع ما موضع ولایت است، دعوا را به داخل کشور نمی‌کشانیم و مذاکره‌کنندگان را امین می‌دانیم.

ابراز تاسف هاشمی از عملکرد تیم اطلاع رسانی دولت

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان برخی از کارهایی که دولت در ابعاد داخلی و خارجی به دست آورده، به موضوع کم شدن تورم از 40 درصد دولت سابق به 8 درصد اشاره کرد و گفت: متأسفانه به خاطر عدم همکاری صداوسیما، دولت نتوانست برای مردم توضیح دهد، ضمن اینکه تیم اطلاع رسانی دولت هم ضعیف است و در حدّ اقدامات و دستاوردهای دولت نیست.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در ادامه سفرشان به مشهد مقدس، عصر پنج شنبه، در دیدار اعضای تشکّل های سیاسی خراسان رضوی و جمعی از مردم، مسئولان و خانواده‌های شهدای مشهد مقدس، تشدید نزاع در بین مردم و تشکل های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را خواسته کسانی دانست که می خواهند خود را بر مردم تحمیل کنند.

 اینستاگرام شاه عربستان از دسترس خارج شد

به دنبال اعتراض هزاران کاربر ایرانی‌ به اینستاگرام سلمان بن عبدالعزیز صفحه منتسب به پادشاه عربستان از دسترس خارج شد.طی روزهای اخیر و همزمان با سالگرد فاجعه منا، انتقادات شدیدی به عملکرد حاکمان سعودی در خصوص مراسم حج شده است. کاربران ایرانی اینستاگرام نیز در ادامه انتقادات به بی کفایتی مسئولان عربستانی با اعتراض در صفحه منتسب به پادشاه این کشور موجبات بسته شدن این صفحه را فراهم کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار