در پی افزایش فرونشست‎ها و حوادث در پایتخت؛
تابناک تهران - مدتی است در تهران زنگ خطر به صدا درآمده است؛ زنگ هشدار؛ هشدار برای وجود بحران در پایتخت. تهران در وضعیت بحرانی است. این زنگ در پی افزایش فرونشست ها و حوادث در پایتخت به صدا در آمده است؛ وضعیتی که منجر به افزایش نگرانی ها نسبت به نوع مدیریت شهر تهران شده است و نمانیدگان پایتخت در مجلس را هم به فکر اقدامی جامع و اصولی انداخته است.
کد خبر: ۲۹۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷ 12 September 2016
در روزها و هفته های اخیر اخبار متعددی از فرونشست ها و حوادث مختلف در تهران منتشر شده است. فرونشست زمین در منطقه شهران، ایجاد گودال در خیابان رجب نیا در منطقه شوش، نشست زمین در غرب تهران در محدوده خیابان پیامبر (ص) و نشست محوطه کارگاهی مترو در ایستگاه در حال ساخت کیانشهر از جمله حوادثی بود که در فاصله حدود دو ماه در شهر تهران به وقوع پیوست حوادثی که علاوه بر خسارت های مالی منجر به خسارت های جانی نیز شد.   

این حوادث که به نوعی جان شهروندان تهرانی را به خطر انداخته است نگرانی هایی را از بابت نوع مدیریت شهر تهران به وجود آورده است. چرا برخی معتقدند که بروز بخشی از این حوادث ناشی از عدم نظارت دقیق و متناسب بوده است و می شد جلوی تعدادی از این حوادث را گرفت و یا از شدت خسارت های مالی و جانی کاست. 

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر معتقد است:« نخستین موضوعی که شهرداری در مدیریت شهری باید در پروژه‌ها در نظر گرفته و با دقت و جامعیت به آن بپردازند بحث محاسبات و طراحی پروژه‌ها مبتنی بر استانداردهای قابل قبول است که در این میان باید پیمانکاران را ملزم به رعایت این استانداردها و ناظران را ملزم به نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران کرد.»

به گفته نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران، با توجه به رشد فزاینده‌ای که در حوادث شهری اعم از حوادث رخ داده در تونل‌ها و مترو یا درگیری‌هایی که عوامل شهرداری با مردم در مقوله سد معبرها داشتند، به نظر می‌رسد دامنه و گستره این موارد به گونه‌ای است که نیازمند اقدامی جامع و اصولی است که تا نه تنها این رشد فزاینده را کنترل کند بلکه آن را به حداقل و در نهایت به صفر برساند.

نجفی به خانه ملت می گوید: در دنیایی که با رشد تکنولوژی، تدوین ضوابط و استانداردهای عالی و ایمنی قبل از انجام کار روبرو هستیم، اینگونه حوادث قابل مدیریت و پیشگیری است لذا دلیلی وجود ندارد که امروز با دانش عمیق و گسترده‌ای که در حوزه مدیریت خاک وجود دارد شاهد ریزش و نشست در تونل‌ها یا مترو باشیم و با آسیب‌های جانی  و مالی زیادی روبرو شویم.

پروانه مافی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر نیز با تاکید بر اینکه توجه و دقت پیمانکاران مترو، باید بیش از پیش باشد، تاکید می کند: حادثه اتوبان ستاری، موضوعی مشابه حادثه شهران است و این مهم نشان می دهد که شهرداری باید بر پروژه هایی که به پیمانکاران می دهد نظارت و بازرسی دقیقی انجام دهد.

به کفته مافی« متاسفانه بازرسی حین عمل و فعالیت وجود ندارد و همیشه بازرسی ها بعد از فعالیت است که این اقدام نمی‌تواند مفید واقع شود لذا به نظر می رسد ارزیابی و نظارت باید در زمان فعالیت صورت گیرد تا اگر کم کاری و بی دقتی وجود دارد حین عمل رفع شود لذا کنترل و نظارت شهرداری باید افزایش یابد و بازرسی در انجام فعالیت ها با دقت صورت گیرد».

مافی و نجفی هر دو از ورود مجلس به حوادث شهر تهران تاکید دارند. نجفی می گوید: «بدون شک مجمع این موارد را بررسی خواهد کرد و در راستای تعاملاتی که نمایندگان با شهرداری و شورای شهر خواهند داشت این موضوعات را به طور جدی مورد بررسی قرار می دهد زیرا بخشی از فلسفه وجودی شهرداری و مجمع نمایندگان بررسی چنین موضوعاتی است و به طور حتم این موارد از موضوعات مورد گفت‌وگو و تعاملات فیمابین ما خواهد بود.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار