رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از افزایش 4برابری سطح زیر کشت گیاه کلزا در خراسان رضوی خبر داد و گفت: تمام سعی ما این است که مطالبات مالی کشاورزان تا 15 مهرماه پرداخت شود.
کد خبر: ۳۰۰۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ 24 September 2016
به گزارش تابناک رضوی، مهندس مجتبی مزروعی صبح امروز در نشست خبری درخصوص کشت پاییزه در خراسان رضوی، زمان تولید محصولات استراتژیک را در شروع فصل پاییز دانست و اظهار کرد: محصولات گندم، جو و دانه های روغنی در شروع فصل پاییز کشت میِ شوند و امسال چند دوره آموزشی برای کارشناسان و کشاورزان این محصولات اجرا کرده ایم.
وی با بیان این مطلب که خراسان رضوی بهترین تدارکات را برای کشت پاییزه فراهم کرده است، اظهار کرد: برای تمام نقاط استان، سهمیه میزان کشت، بذر و کود را مشخص کرده ایم، همچنین سامانه جامعی برای ثبت روزانه گزارش کشت در تمام نقاط استان، فراهم کرده ایم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان ضوی از به حداقل رساندن کشت گندم در جنوب خراسان رضوی خبر داد و گفت: امسال پیش بینی کرده ایم که 163هزار هکتار گندم آبی و 122هزار هکتار گندم دیمه زیر کشت برود.
مزروعی ادامه داد: علی‌رغم اینکه کشت گندم در سطح استان 30هزار هکتار کمتر شده اما به‌خاطر تولید گندم افزایش داشته، بطوری که از سال 92 تا کنون تولید گندم ما از 2450کیلوگرم در هکتار، به 3600 کیلوگرم در هکتار رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسن رضوی با اشاره به اهمیت تولید دانه‌های روغنی، بیان کرد: امسال در سطح استان 13هکتار از زمین های کشاورزی به کشت کلزا اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته 4برابر رشد داشته، همچنین 40دستگاه بذرکار با قیمت نیم بها در اختیار کشاورزان قرار گرفته و 45تن بذر از ارقام فرانسوی و آلمانی و داخلی فراهم شده است.
وی درخصوص کشت چغندر پاییزه، گفت: سال گذشته برای اولین بار در 60هکتار از زمین های کشاورزی استان چغندر پاییزه کشت شد که امسال 2هزار هکتار برای کشت این محصول در نظر گرفته ایم.
مزروعی ادامه داد: میانگین تولید این محصول در سال گذشته 35تن بوده که رکورد بسیار خوبی است و برخلاف انتظار ما میانگین عیار این محصول 18بود که این رقم، بالاترین عیار محصول در کشت بهاره است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه خراسان رضوی ظرفیت کشت پاییزه چغندر را دارد، افزود: برای این کشت باید مانند کشت بهاره تسهیلات بدهیم اما متأسفانه تاکنون بذر و ابزار کشت را فراهم کرده ایم و هنوز نتوانستیم به کشاورزان کود بدهیم.
وی با اشاره به تراکم آفات در بهار و تابستان، اظهار کرد: اگر مانند پارسال زمستان گرم تکرار شود، باید با مدیریت و دقت بیشتر به موضوع تراکم آفات بپردازیم.
مزروعی از افزایش 5هزار هکتاری کشت جو در استان خبر داد و تأکید کرد: می خواهیم استان را در جهت الگوی کشت در منطقه پیش ببریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درخصوص طرح بهره وری، گفت: هرکس برنامه های سازمان را بهتر پیش ببرد مشمول طرح بهره وری می شود، به طوری که افرادی که نمره 10تا 20 دریافت کنند، بین 300تا 800هزارتومان پاداش می گیرند، کسانی که نمره کمتر از 10 می گیرند چیزی دریافت نمی کنند و اگر کسی عملکرد خیلی ضعیفی داشته باشد از اضافه کار او کم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ما دنبال پشت میز نشینی و حقوق ثابت دادن نیستیم، بلکه هرکس بیشتر و بهتر کار کند حقوق بیشتری دریافت خواهد کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه به خسارات وارده ناشی از سرما به کشاورزان اشاره و بیان کرد: یکی از راه های پیشگیری از خسارت در مقابل سرما، استفاده از بذر و کود خوب و پرورش دادن گیاه قوی است چرا که هرچقدر گیاه قوی تر باشد، درمقابل سرما مقاوم تر است.
مزروعی ابزار مدیریتی مانند بیمه محصولات کشاوری را راه دیگر پیشگیری از خسارات دانست و عنوان کرد: البته به علت کمبود اعتبار، صندوق بیمه محصولات کشاورزی نتوانسته به تعهدات خود عمل کند اما به کشاورزان توصیه می کنیم محصولات خود را بیمه کنند چرا که طلبکار بودن بهتر از این است که هیچ چیزی در دست نداشته باشند.
وی ادامه داد: ما بیمه محصولاتی مانند کلزا و چغندر پاییزه را اجباری کرده ایم و توصیه می کنیم کشاورزان محصول گندم و جو خود را حتما بیمه کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی دخصوص بدهی دولت به کشاورزان، گفت: تا کنون اکثر کشاورزان 30 درصد از مطالبات مالی خود را دریافت کرده اند و تمام سعی ما این است تا پایان 15مهرماه تمام مطالبات کشاورزان پرداخت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار