مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه با بیان اینکه برداشت محصول زرشک از سه هزار و 160 هکتار باغ های این شهرستان مرزی آغاز شده است، پیش بینی کرد که در سال 1395، سه هزار و 600 تن محصول زرشک خشک تولید شود.
کد خبر: ۳۰۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 26 September 2016
علیرضا بنی اسدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ارزش اقتصادی زرشک تولیدی شهرستان را 650 میلیارد ریال و تعداد بهره برداران را سه هزار و 721 بهره بردار ذکر کرد.
به گفته وی برداشت محصول زرشک در شهرستان زیرکوه از مهر ماه آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه به باغداران توصیه کرد: برای پیشگیری از زیان ناشی از تغییر احتمالی شرایط آب و هوایی به محصول زرشک آن را با شاخه برداشت و سپس در بارگاه های بهداشتی خشک کنند.
به گفته بنی اسدی هم اکنون بسیاری از زرشکاران محصول خود را به صورت سنتی در خرمن خشک می کنند، با توجه به همزمان شدن فصل برداشت با ریزش نزولات جوی، خسارت زیادی به کشاورزان منطقه وارد می شود.
خراسان جنوبی با 14 هزار و 228 هکتار باغ زرشک و تولید سالانه 14 هزار و 999 تن ، 98درصد زرشک تولیدی کشور را در اختیار دارد.
ایران در عرصه تجارت جهانی بزرگترین تولید کننده زرشک و خراسان جنوبی تولید کننده عمده این محصول است، شهرستان زیرکوه رتبه نخست تولید این محصول را نه تنها از نظر تولید بلکه به لحاظ خرید و فروش انواع زرشک پفکی و معمولی داراست.
شاخه‎چینی توسط قیچی‎های باغبانی، شاخه تکانی توسط چوب‎های مخصوص و خوشه ‎چینی محصول از روش‎های متداول در برداشت این محصول به شمار می‎رود.
محصول زرشک پس از برداشت به روش‎های مختلف خشک و آماده فرآوری می‎شود که از این میان می‎توان به خشک کردن سنتی در خرمن‎های زرشک و خشک کردن پفکی در بارگاه های بهداشتی نام برد.
شهرستان مرزی زیرکوه در سال 1391 تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله 85 کیلومتری مرز با افغانستان قرار دارد، مرز مشترک ایران با افغانستان در شهرستان زیرکوه 147 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد1330 متر است.
این شهرستان در شمال شرقی خراسان جنوبی قرار دارد که از شمال به شهرستان خواف خراسان رضوی، از جنوب به شهرستان درمیان ، از شرق به افغانستان و از غرب به شهرستان قاین محدود شده است.
مساحت زیرکوه 9هزار و 185کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از 45 هزار نفر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار