مدیر عامل آتش نشانی مشهد:
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان این مطلب که در کشور متولی ایمنی وجود ندارد، اظهار کرد: استانداردسازی 38 پمپ بنزین و 20 پمپ گاز در مشهد در دست اقدام است
کد خبر: ۳۰۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲ 27 September 2016
به گزارش تابناک رضوی، آتشپاد دوم حسن جعفری صبح امروز در نشست خبری به مناسب فرارسیدن روز آتش نشانی و خدمات ایمنی که در ساختمان شهرداری مشهد برگزار شد، ضمن گرامی داشتن هفته دفاع مقدس و تبریک روز آتش نشانی و خدمات ایمنی به مردم و آتش نشانان، از افتتاح دو ایستگاه جدید آتش نشانی در شهر مشهد خبر داد و گفت: ایستاه ذکریا که ایستگاه 47 آتش نشانی محسوب می شود و در بلوار نماز واقع است، فردا افتتاح خواد شد که خدمات آن تا محدوده پل جمهوری اسلامی را پوشش می دهد.
وی ادامه داد: همچنین ایستگاه خلج واقع در انتهای شهرک سیدی نیز فردا به بره برداری می رسد که این ایستگاه جاده قدیم نیشابور، شهرک سیدی و شهرک اطراف را خدمت رسانی می کند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از بهره برداری از 9دستگاه خودروی آتش نشانی به ارزش 5میلیارد تومان خبر داد و افزود: با توجه به هزینه های زمین و ساخت و تأمین تجهیزات ایستگاه های آتش نشانی، هر ایستگاه به طور میانگین حدود 10میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد.
جعفری با اشاره به شعار سال مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بیان کرد: در راستای این شعار، 5طرح فناورانه که با همکاری حوزه پژوهش ومطالعات راهبردی شهرداری مشهد و دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فردوسی ساخته شده است در مشهد به بهره برداری خواهد رسید که از جمله این طرح ها دو دستگاه ربات آتش نشان و دستگاه دودساز از جمله این تجهیزات است.
وی همچنین رونمایی از سومین جلد کتاب خاطرات آتش نشانی و انجام برنامه هایی در حوزه پیشگیری و آموزش در زمینه حوادث را از دیگر برنامه های روز آتش نشانی عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان این مطلب که در 6ماهه نخست امسال 3360مورد حریق در مشهد رخ داده است، گفت: 5253مورد حادثه نیز در شهر اتفاق افتاده که در این حوادث 400نفر مصدوم شدند و تعداد فوت شدگان در این حوادث نیز 40نفر بودند و 4374نفر نیز نجات یافتند.
جعفری متوسط زمان رسیدن به محل حادثه را 3دقیه و 57ثانیه اعلام و اظهار کرد: در 6ماهه نخست امسال 1848بازدید پیشگیرانه از اماکن مختلف صورت گرفته که یک سوم این تعداد رفع خطر شده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد رشد آموزش شهروندی در سال های اخیر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سال 93، هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده که این رقم در سال 94 از یک میلیون گذشته، همچنین در 6ماهه نخست امسال 340هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده است.
وی افزود: در سال گذشته 25هزار نفر ساعت آموزش تخصصی برای پرسنل برگزار کردیم که این رقم در 6ماهه نخست امسال به 27هزار نفر ساعت رسیده است.
جعفری درخصوص بازدیدهای پیشگیرانه از سطح شهر، گفت: در 6ماهه نخست امسال 1746مورد بازدید پیشگیرانه ا اصناف انجام داده ایم از این تعداد 629مورد منجر به صدور تأییدیه شده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: در سال 92 تعداد 130هتل، 320هتل آپارتمان و 546مهمانپذیر بازدید شدند که از تمام این تعداد، حدود 150مورد به طور کامل رفع خطر کرده اند.
وی افزود:  همچنین تا کنون 320بازار را بازدید کرده ایم که همه آن ها اخطار گرفتند و فقط 3مورد از این تعداد رفع خطر کرده اند.
جعفری با بیان این مطلب که در مشهد 54تالار پذیرایی وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 24تالار پذیرایی تاکنون تأییدیه گرفته اند و 30تالار هم به شورای حل اختلاف معرفی شده اند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه بهزیستی و مدیران مهد کودک ها برای رفع خطر مهد کودک های سطح شهر همکاری خوبی با آتش نشانی داشته اند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 150مهد کودک بازدید و از تمام آن ها رفع خطر شد، همچنین در 6ماهه نخست امسال نیز 80مهد کودک بازدید شد که 72مورد از آن ها تا کنون اقدام به رفع خطر کرده اند.
وی درخصوص ایمن سازی جایگاه های سوخت، گفت: در سال های گذشته با شرکت پخش فراورده های نفتی درخصوص استانداردها چالش داشتیم که اخیرا در حوزه استانداردهای جایگاه های سوخت به جمع بندی رسیده ایم و از درحال پیگیری استانداردسازی 38پمپ بنزین و 20پمپ گاز هستیم اما تا کنون اعلام قطعی رفع خطر از سوی هیچکدام از این جایگاه ها نشده است.
جعفری خاطرنشان کرد: براساس مصوبه ای که سازمان آتش نشانی به شورای شهر پیشنهاد داده، واحد تجاری یا اقامتی بعد از دریافت اخطار، 4ماه فرصت دارد رفع نقص کند و اگر اقدامی انجام ندهد، کارشناسان ما قیمت ایمن سازی را به ریال مشخص می کنند و آن واحد 10برابر مبلغ جریمه و به حساب بدهی های آن ملک به شهرداری اضافه می شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ساماندهی شرکت های کالاهای ایمنی را از دیگر اقدامات این سازمان دانست و اظهار کرد: برای حدود 120شرکت 3دوره آموزشی برگزار کرده ایم که اسامی شرکت های پذیرفته شده در این دوره ها در سایت سازمان ثبت شده است.
جعفری با بیان این مطلب که در کشور متولی ایمنی وجود ندارد، گفت: طبق قانون تمام اماکن و سازمان ها موظف هستند هرسال مجوز ایمنی دریافت کنند، اما بر ساختمان ها و اماکن پس ساخت و تأیید ایمنی، دیگر نظارتی برای تأمین و نگهداری آن تجهیزات نمی شود و این امر باعث شده در کشور ما، برخلاف کشورهای دیگر،  رشد حریق و حادثه به طور میانگین سالانه 20دصد رشد کند.
وی ادامه داد: هیچ دستگاهی برای ورود و نظارت در حوزه ایمنی املاک خصوصی تعریف نشده و اختیارات و پشتیبانی قانونی آتش نشانی هم در این حوزه کم است، علاوه بر این، نظارت بر اماکن عمومی مانند سازمان ها و مدارس و ادارات نیز در حوزه ایمن سازی بسیار ضعیف است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در پایان با بیان این مطلب که بیشتر تعداد دانش آموز و دانشجو در رشته های آتش نشانی و خدمات ایمنی در سطح کشور متعلق به مشهد است، اظهار کرد: در مشهد 5دبیرستان کار و دانش برای آموزش آتش نشانی پذیرش دارد، همچنین در مراکز علمی کاربردی شهرداری نیز 5رشته برای مقاطع کاردانی و کارشناسی تعریف کرده ایم که هم اکنون 350دانشجو و 200دانش آموز دبیرستانی در این حوزه مشغول به تحصیل هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار