وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با کمال تاسف طی سالهای گذشته برای سلامت مردم هزینه لازم صورت نگرفته زیرا اگر هزینه می شد وضع موجود اینگونه نبود و باعث شرمندگی ما نمی شد.
کد خبر: ۳۰۲۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸ 27 September 2016
به گزارش تابناک رضوی، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی روز سه شنبه در مراسم بهره برداری پلی کلینیک و دی کلینیک تخصصی بیمارستان صنعت نفت سرخس افزود: تاکنون مسئولان برای سلامت مردم کمتر ارزش قایل بوده اند زیرا اعتقاد بر این بوده که ساخت مسکن، بندر و پتروشیمی باید انجام شود اما هزینه کرد برای درمان و سلامت افراد به چشم نمی آمده است.
وی ادامه داد: کسانی که اعتبارات در اختیارشان بوده است و در این زمینه هزینه نکرده اند اکنون باید شرمنده باشند.
وزیر بهداشت به وضعیت بهداشتی و درمانی شهرستان سرخس اشاره و بیان کرد: بسیاری از شهرهای کشور نیز همین وضعیت را دارند.
وی گفت: در بهبهان به مراتب شرایط تاسفبارتر از شهرستان سرخس است و طی 50 سال اخیر در شهر بهبهان با 200 هزار نفر جمعیت حتی یک تخت بیمارستانی اضافه نشده است.
دکتر هاشمی افزود: شهرستان سرخس نیز امروز با جمعیتی حدود 100 هزار نفر فقط 50 تخت بیمارستانی دارد در حالی که طبق استانداردها باید حداقل به ازای هر هزار نفر جمعیت 1.7 یا دو تخت داشته باشیم و بر این اساس سرخس نیازمند رشد حداقل چهار برابری تختهای بیمارستانی است.
وی در ادامه به افزایش دو برابری تعداد پزشکان متخصص در سرخس همگام با طرح تحول نظام سلامت اشاره و بیان کرد: باید خدمات بیشتری در اختیار مردم این شهرستان قرار گیرد و به همان نسبت تعداد پرستاران و کارکنان بیمارستانی نیز افزایش یابد.
وزیر بهداشت با اشاره به ساخت پلی کلینیک تخصصی صنعت نفت در سرخس گفت: با توجه به محدودیتها و محرومیتهای شهرستان، خدمات این مرکز با اولویت کارکنان شرکت گاز، می تواند در اختیار عموم مردم نیز قرار گیرد.

* آستان قدس غایب شهرستان سرخس است
دکتر هاشمی بر لزوم توسعه خدمات در سرخس تاکید و بیان کرد: در این میان آستان قدس رضوی همچنان غایب این شهرستان است.
وی از نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی خواست با توجه به حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مدیریت جدید آستان قدس رضوی این موضوع را با جدیت پیگیری کند و افزود: امروز شایسته است آستان قدس ضوی جبران گذشته را انجام دهد.
وزیر بهداشت ادامه داد: این مجموعه باید بگونه ای عمل کند که مردم، آستان قدس را از خود بدانند، حضرت رضا(ع) نیز از این بابت خشنود می شود که اموال این آستان برای محرومترین افراد هزینه شود.
وی گفت: تولیت آستان قدس رضوی نیز امروز اهتمام ویژه ای در کمک به محرومان دارد و بطور قطع رویکرد متفاوتی را از این پس در این حوزه شاهد خواهیم بود.
دکتر هاشمی افزود: صنعت نفت نیز باید این مسیر را ادامه دهد بطوری که اگر سه درصد درآمد پالایشگاه سرخس به همین شهرستان اختصاص یابد بسیاری از مشکلات مانند نیازهای بهداشتی، درمانی و وضعیت جاده مرتفع خواهد شد.
وی ادامه داد: حضور این بخشها نافی وظیفه دولت نیست اما با توجه به تنگناهایی که دولت یازدهم دارد می تواند حداکثر ظرفیت تختهای بیمارستان سرخس را به دو برابر شرایط موجود آن هم ظرف سه سال آینده ارتقا دهد. البته این وضعیت هم کافی نیست زیرا باید شمار تختهای بیمارستاین سرخس تا پنج برابر رشد کند.
وزیر بهداشت در ادامه به وضعیت نامناسب اعتبارات حوزه بهداشت و درمان در سالهای گذشته اشاره و بیان کرد: شاید امروز نیز دیر شده باشد اما با این حال باید آنچه در توان داریم در این حوزه انجام دهیم.
وی استانداردهای کنونی را از نظر خدمات حوزه بهداشتی و درمانی نامطلوب توصیف و بیان کرد: امروز حتی شرایط مشهد بدتر از سرخس و اطراف تهران بدتر از مشهد است زیرا در طی این سالها جمعیت اضافه شده اما کار موثر و قابل توجهی صورت نگرفته است.
دکتر هاشمی افزود: امروز در حاشیه مشهد با یک میلیون و 150 هزار نفر جمعیت حتی یک تخت بیمارستانی اضافه نشده است.
وی ادامه داد: مشهد از گذشته دو بیمارستان قائم(عج) و امام رضا (ع) را داشته و بعد از چندین دهه امروز تنها بیمارستان رضوی در این شهر افزوده شده و این در حالی است که پرداخت هزینه ها در بیمارستان رضوی برای همه امکانپذیر نیست.
وزیر بهداشت گفت: دولتها و مجالس طی سالهای گذشته حاضر نشدند برای بخش بهداشت و درمان کمک کنند. مجلس قبل تا حدودی به دولت دکتر روحانی در این حوزه کمک کرد و امیدواریم که مجلس دهم نیز در این حوزه بطور جدی و گسترده وارد شود.
وی تاکید کرد: سلامتی و تندرستی و نیاز مردم به خدمات بهداشتی و درمانی موضوعی نیست که قابل تحمل باشد و این واقعیتی است که نمی توان در مورد آن شوخی کرد اما متاسفانه هنوز برخی آن را جدی نگرفته اند.
دکتر هاشمی افزود: در شروع فعالیت دولت یازدهم مشکلات گسترده ای در حوزه دارو داشتیم که با اقدامات انجام شده بخشی از این مشکلات مرفع شد.
وی ادامه داد: اما همه این اقدامات در حد مسکن می باشد و امروز نیاز است که سرمایه گذاری اساسی در این حوزه انجام شود.
وزیر بهداشت گفت: اعتبارات قطره چکانی دردی از این حوزه را دوا نمی کند و با توجه به تدوین برنامه ششم توسعه باید حداقل دو مشکل اساسی مردم یعنی خدمات بهداشتی و درمانی و در حوزه اقتصاد معضل بیکاری بطور جدی رفع شود.
 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار