رئیس دفتر یکپارچه‌سازی قرنطینه سازمان دامپزشکی کل کشور گفت: یکی از مشکلات اساسی موجود در عرصه صادرات محصولات دامی این است که بیشتر با افراد سروکار داریم تا با تشکل‌های صادراتی، سلیقه گرایی افراد به جهت عدم توجه به سودهای کلان اقتصادی درازمدت باعث شده است برخی صادرکنندگان سود اقتصادی کوتاه‌مدت را بر سود اقتصادی درازمدت ترجیح دهند.
کد خبر: ۳۰۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 29 September 2016
به گزارش تابناک رضوی، محمدرضا سالاری در همایش ملی راهکارهای توسعه صادرات محصولات دامی، در مشهد اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی تمامی موانع صادراتی را حذف و صرفاً وضعیت بهداشتی و استاندارد را به‌عنوان موانع پذیرفته‌شده صادرات و واردات در کشورها مطرح می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت مقوله بهداشت در صادرات گفت: بر این اساس ترجیح صادرکنندگان بر سود اقتصادی، صادرات محصولات ایران را در آینده دچار چالش می‌کند چراکه بعضی صادرکنندگان به دلیل سودهای کلان اقدام به کاهش کیفیت محصول می‌کنند.

رئیس دفتر یکپارچه‌سازی قرنطینه سازمان دامپزشکی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی موجود در عرصه صادرات محصولات دامی این است که بیشتر با افراد سروکار داریم تا با تشکل‌های صادراتی، سلیقه گرایی افراد به جهت عدم توجه به سودهای کلان اقتصادی درازمدت باعث شده است برخی صادرکنندگان سود اقتصادی کوتاه‌مدت را بر سود اقتصادی درازمدت ترجیح دهند.

سالاری با اشاره به استفاده کشورهای اروپایی، ترکیه و امارات از ترانزیت ایران جهت صادرات به ازبکستان و ترکمنستان با انتقاد از نبود شرایط مناسب جهت استفاده از این موقعیت در کشور افزود: متأسفانه ایران با وجود داشتن بهترین محصولات چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد.

وی تصریح کرد: بعضاً افرادی که کار صادرات انجام می‌دهند به سود امروز خود توجه دارند و نسبت به آینده صادرات کشور توجهی ندارند.

رئیس دفتر یکپارچه‌سازی قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور اغلب ممنوعیت‌های وارداتی محصولات ایران به کشورهای دیگر را ناشی از بی‌توجهی صادرکنندگان به قوانین کشورهای مقصد ذکر و بیان کرد: بنا بر قوانین جهانی هر کشور صادرکننده موظف به رعایت مقررات کشور مقصد است.

سالاری با تأکید بر اهمیت دادن به بازار مقصد ابراز کرد: 54 قلم صادراتی در خراسان رضوی وجود دارد و امسال 80 هزار رأس دام سبک از این استان صادر شد که این میزان در کشور یک‌میلیون رأس بوده است.

وی بر اهمیت اعتماد کشور مقصد به کالای ایرانی تأکید و بیان کرد: بهترین بازارها در کشورهای جنوب و حاشیه خلیج‌فارس است.

رئیس دفتر یکپارچه‌سازی قرنطینه سازمان دامپزشکی تأکید کرد: صادرکنندگان از دید مقطعی دست‌بردارند و به برند سازی و معرفی استانداردهای خوب در عرصه جهانی بپردازند.

سالاری ادامه داد: بندسازی و افزایش صادرات محصولات دارای کیفیت یقیناً موجب باز شدن بازارهای جهانی به روی محصولات و تولیدات ایران می‌شود.

وی بیان کرد: افزایش استانداردهای بهداشتی و کیفیت محصولات امری ضروری است گرچه هزینه‌بردار می‌باشد اما موجب افزایش کیفیت صادرات خواهد شد.

رئیس دفتر یکپارچه‌سازی قرنطینه سازمان دامپزشکی بر ضرورت سرعت عمل در امر صادرات نیز تأکید و بیان کرد: صادرات از ایران به‌طور 100 درصد آنلاین شده است و نیازی به مراجعه حضوری صادرکنندگان به سازمان دامپزشکی وجود ندارد.

سالاری افزود: امکان ایجاد ارتباط مستقیم و آنلاین با کل صادرکنندگان شیوه‌ای است که هم‌اکنون در حال تدوین و برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: در سه حوزه مجوزهای بهداشتی، خدمات حمایتی و پروانه‌های بهداشتی گواهی به‌صورت الکترونیک صادر می‌شود.
رئیس دفتر یکپارچه‌سازی قرنطینه سازمان دامپزشکی گفت: این سازمان از سختگیرترین بخش‌ها در جهان و این امر مایه افتخار است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار