رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: دستورالعمل های متفاوت 16 ارگان و نهاد در کشور، صنعت ترانزیت را دچار سرگردانی کرده است.
کد خبر: ۳۰۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸ 04 October 2016
به گزارش تابناک خراسان رضوی، احمد زمانیان یزدی ، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی درنشست خبری ویژه ای  گفت: مشکل پیش روی صنعت حمل و نقل و ترانزیت کالا در کشور، وجود دستورالعمل ها و بخشنامه های متفاوت 16 سازمان و ارگان است که تاجران این صنعت را دچار سردرگمی کرده است.
 
سرگردانی صنعت حمل و نقل و ترانزیت کالا با دستورالعمل‌های 16 نهاد کشور / 150 دلار هزینه ورود هر خودرو به افغانستان 
 
زمانیان یزدی با بیان اینکه، یکهزار و 700 شرکت بین المللی  درکشور، فعال هستند، افزود: 16 سازمان درکشور، خود را متولی صنعت حمل و نقل می دانند که این دستورالعمل های سازمانها در کار صنعت حمل و نقل و ترانزیت خلل ایجاد کرده است.
 
وی گفت: در دو سال اخیرحجم ترانزیت کاهش پیدا کرده است، به طوریکه در سال گذشته 11میلیون تن ترانزیت درکشور داشتیم که نسبت به سال 93 کاهش 11 درصدی داشته است.
 
زمانیان افزود: در نیمه اول امسال میزان کالای خروجی از چهار مرز باجگیران، لطف آباد، سرخس و دوغارون در این استان یک میلیون و 613 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. 
 
رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: تعداد 25 نمایندگی مربوط به شرکت های حمل و نقل و 205 شرکت ثبت شده مرتبط با حمل  و نقل مشهد هستند.
 
وی رانندگان ترانزیت را بهترین  سفیران برای کشور ایران خواند و افزود: با داشتن زیرساختهای عالی و امکانات خوب ترانزیتی جاده ابریشم، موقعیت خوبی در سطح دنیا داریم.
 
وی با بیان اینکه 90 درصد راههای ترانزیتی آسیایی ازداخل کشور ما عبور می کند، گفت: انجمن صنفی  شرکتهای حمل و نقل با قدمت 25 ساله از سال 1372 فعالیت می کنند و 230 عضو شرکتهای حمل  و نقل بین المللی مستقر در خراسان رضوی هستند.
 
زمانیان یزدی، مزیت های صنعت حمل و نقل را به عنوان صنعتی درآمدزا و اشتغال‌زا برای کشور، برشمرد و از دولتمردان خواست تا یک اجماع مشخص برای تصمیم گیریها و مصوبات صنعت حمل و نقل بین‌المللی محقق شود.
 
وی با برشمردن عوامل ترانزیت خوب که شامل سرعت عمل ترانزیت کالا برای تجار است ، گفت : ثبات قیمت های ترانزیتی و امنیت حمل کالا از مولفه های دیگر ترانزیت خوب برای کشورهاست که  در ایران با وجود امنیت بالا، قیمت های ترانزیت کالا بین دو کشور هر روز دچار نوسان است.
 
رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی، آماراستانی ترانزیت حمل و نقل کالا را طی 6 ماهه اول سال یک میلیون و 613 هزارتن اعلام کرد.
 
زمانیان یزدی درپایان خطاب به دولتمردان خواستار اجرای تفاهم نامه بین کشورهای همجوار برای تسریع در صنعت حمل و نقل بین المللی کالا شد و گفت: از جمله مشکلات این بی‌ثباتی قیمت‌های ترانزیتی توقف  8 روزه کامیون های ترانزیتی  در گمرک دوغارون است که هنوز از مرز خارج نشدند و صدور بخشنامه‌ها و بی‌ثباتی قیمتها، تاجران را سرگردان کرده است.

وی افزود: مسئولان افغانستانی به ازای ورود هر دستگاه خودرو به داخل این کشور 150 دلار مطالبه کردند.
 
 زمانیان یزدی ادامه داد: ایران به ازای هر کامیونی که از افغانستان وارد خاک ایران می شود، 120 یورو دریافت می کرد و طی چند روز گذشته برای رفع مشکل، این هزینه را از خودروهای متعلق به افغانستان نگرفت، اما آنها این موضوع را نپذیرفتند و از هر کامیون ایرانی که به خاک افغانستان وارد می شود، 150 دلار درخواست کردند.
 
 پاکستان در کمین سهم ما را در ترانزیت کالا به افغانستان
در قسمتی از این نشست همچنین، غلام مولا ابوبکری، عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی از کاهش 30 درصدی کالاهای ترانزیتی به مقصد افغانستان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون یک سوم از کالاهای ترانزیتی به افغانستان از بند 'گوادر' و توسط پاکستان ترانزیت می شود که اگر این مشکل چاره اندیشی نشود 70 درصد مابقی ترانزیت ما در مسیر افغانستان نیز به علت عدم ثبات قیمت و عدم سرعت از دست می رود.
 
چالشهای اصلی صنعت حمل و نقل 
در بخشی از این جلسه ، جواد نوریان، دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: نبود رایزن اقتصادی متخصص از مهم ترین علل مشکلات بوجود آمده در مرزهای خراسان رضوی مانند دوغارون است ضمن اینکه فرسودگی ناوگان داخلی ایران و تفاوت فاحش قیمت ناوگان خراسان رضوی با کشورهای همسایه و به ویژه عراق و افغانستان نیز از چالشهای صنعت حمل و نقل است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار