استاندار خراسان رضوی با تأکید بر همکاری خراسان‌رضوی و جمهوری چک با محوریت بخش خصوصی اظهار داشت: ضمانت‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری تجار چک داده می‌شود.
کد خبر: ۳۰۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴ 10 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، علیرضا رشیدیان در دیدار با معاون وزیر صنعت جمهوری چک که در دفتر استاندار خراسان‌رضوی برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور این هیأت در استان، روند همکاری‌های دو کشور را مطلوب ارزیابی و تأکید کرد: سفر مقامات عالی‌رتبه دو کشور منجر به گسترش و تحکیم روابط می‌شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون روند ارتباطات میان ‌‌ایران و جمهوری چک مناسب بوده و سفر مقامات عالی‌رتبه 2 کشور می‌تواند سبب تعمیق تعاملات شود.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به اجرایی شدن برجام و تسهیل شرایط برای انجام مراودات مالی و تجاری، آن را از نقاط مثبت جهت افزایش ارتباطات بین ایران و چک برشمرد و گفت: باید از این فرصت جهت گسترش روابط در سطوح مختلف استفاده کرد.

رشیدیان به ظرفیت‌های خراسان‌رضوی اشاره کرد و افزود: قرارگرفتن استان در کریدورهای بین‌المللی و دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه و افغانستان زمینه را برای حضور مؤثر در بازارهای کشورهای همسایه فراهم کرده که در این میان جمهوری چک می‌تواند از این ظرفیت جهت توسعه تجارت با این کشورها استفاده کند.

وی وجود دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون را از دیگر مزیت‌های منحصر به ‌فرد خراسان‌رضوی برشمرد که با استقرار واحدهای تولیدی در این مناطق می‌توان زمینه تولید مشترک و توسعه صادرات را فراهم نمود.

استاندار خراسان‌رضوی ضمن استقبال از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان تأکید کرد: تضمین‌های لازم برای امنیت سرمایه‌گذاری به آنان داده خواهد شد و شرایط تسهیل می‌شود.

رشیدیان تصریح کرد: در این‌ بین توسعه همکاری‌های دوجانبه باید با محوریت بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی صورت گیرد.

وی بابیان اینکه تاکنون 170 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان جذب‌ شده است، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را بی‌نظیر توصیف کرد.

استاندار خراسان‌رضوی از فولاد و انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر باد و خورشید به‌ عنوان ظرفیت‌های قابل‌ توجه در استان نام برد و گفت: وجود تونل‌های باد در نشتیفان خواف و نیز نیشابور زمینه و فرصت مناسبی را جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم نموده است.

رشیدیان با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های اقتصادی استان تنها به بخش تجارت و معدن محدود نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بسترهای زیادی در حوزه‌های گردشگری، تولید انرژی‌های پاک و کشاورزی در خراسان‌رضوی وجود دارد که با تقویت آن‌ها می‌توان سودآوری بالایی از نظر اقتصادی ایجاد کرد.

وی با اشاره به نیاز بازار خراسان‌رضوی به کالاهای تولیدی در جمهوری چک، خاطرنشان کرد: متقابلاً کالاهای زیادی در خراسان‌رضوی تولید می‌شوند که می‌توانند به جمهوری چک صادر شوند.

ادوارد موریچکی معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک نیز در این دیدار با بیان این‌ که عزم ما در برقراری و گسترش روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران جدی است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تصمیم بر آن است که علاوه بر سرمایه‌گذاری در تهران در اقصی نقاط ایران به‌ویژه خراسان‌رضوی مناسبات خود را گسترش دهیم.

وی با اشاره به مذاکرات خود با بانک مرکزی کشورمان برای سرمایه‌گذاری در ایران و ضمانت‌های مربوطه افزود: در این رابطه تضمین‌های لازم را از طرف جمهوری اسلامی ایران دریافت نموده‌ایم.

معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک تصریح کرد: بر این مبنا به فعالان اقتصادی کشورمان این ضمانت را می‌دهیم که امنیت سرمایه‌گذاری در ایران تأمین‌شده است.

موریچکی با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی گفت: اقتصاد ایران منحصر و محدود به کشاورزی نیست و صنایع ایران در بازارهای جهانی به‌ویژه چک می‌توانند مشتری خود را بیابند.

وی با اشاره به حضور 20 شرکت توانمند به نمایندگی از بخش‌های اقتصادی چک در این سفر، از آمادگی این کشور برای سرمایه‌گذاری مشترک در بخش صنعت، بیمه و بانک در ایران خبر داد.

معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک با بیان اینکه پیشرفت‌های اقتصادی خراسان‌رضوی بسیار قابل‌ توجه است، افزود: از این‌ رو به فعالان اقتصادی خود توصیه می‌کنیم که با این استان روابط اقتصادی برقرار و آن را تقویت کنند.

موریچکی در ادامه از وجود منابع انسانی، طبیعی، معدنی، صنعتی و کشاورزی به‌ویژه در محصولات استراتژیک مانند زعفران به‌ عنوان گنج‌های خطه خراسان‌رضوی نام برد و گفت: در حوزه‌های انرژی، صنعت، ماشین‌سازی، معدن، پتروشیمی و کشاورزی آماده توسعه همکاری‌ها هستیم .

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار