امام جمعه تربت جام:
امام جمعه تربت جام با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری در ارتباط با «ولنگاری فرهنگی مسئولان» گفت: رفاه طلبی، کاهش روحیه جهادی و استکبار ستیزی عامل اصلی خطر ولنگاری فرهنگی مسئولان است .
کد خبر: ۳۱۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ 16 October 2016

حجت الاسلام دکتر جواد طاهری در گفتگو با تابناك رضوي، در پاسخ به طرح کلید واژه "ولنگاری فرهنگی" از سوی رهبرمعظم انقلاب گفت: بی تفاوتی نسبت به مقوله مهم " فرهنگ" می تواند یک مسئول را از آینده مردم غافل نماید که به فرموده امام خامنه ای(حفظه الله) هر کار و اقدامی که فاقد پیوست و نگاه فرهنگی متعهدانه باشد،ابتر و ناقص است.

هشدار رهبر معظم انقلاب برخاسته از شجاعت ، معنویت ، توکل و آینده نگری است
وی با اشاره به این که ولایت فقیه دیده بان اصلی این نظام اسلامی است و برخی مسئولان نسبت به هشدارها رهبری غفلت می کنند افزود: غفلت از پیوست های فرهنگی در فعالیت ها، عدم ارائه لایحه از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عادی شدن کاهش تدریجی حجاب بانوان و حرکت به سوی قهقهرا حکایت از ولنگاری فرهنگی در میان مسؤولان و مردم و هشدار رهبر معظم انقلاب دارد.
وی ادامه داد: عدم اطلاع و نظارت کافی بر فضای مجازی و استفاده بدون واهمه از شبکه های اجتماعی، توجه به کالای غیر ایرانی و برخی شیوه های غیر معقول مصرفی این ولنگاری را تشدید می کند، تا جایی که عده ای قارون صفت و در مشت مسئولان، حقوق های نجومی می گیرند که این عکس العمل در حد انتظار مردم و جوانان بیکار نیست.
وی تصریح کرد: مطرح کردن "ولنگاری فرهنگی" و تکرار آن را نشان اقتدار، شجاعت و برخاسته از معنویت، توکل و آینده نگری"معظم له" است و با وجود چنین رهبری، مسؤولان باید زیر چتر ایشان شب و روز نشناخته و با همه توان کار کنند ولی خودشان گرفتار ولنگاری فرهنگی شده اند که این درد سنگینی است.
عدم احساس وظیفه عمومی در امر به معروف و نهی از منکر، ازخلأهای مهم فرهنگی
رئیس ستاد شورای احیای امر به معروف و نهی از منکر تربت جام با اشاره به تشدید مخاطرات ولنگاری مسئولان درعدم توجه اساسی به اسلام زیبا یا تنزّل از آن ابراز كرد: با خطرهای پیش روی ما از جمله گرایش به رفاه طلبی، کاهش روحیه جهادی و استکبارستیزی، کاهش ازدواج و زاد و ولد و... ممکن است سرنوشت قول لوط یا سرنوشت فعلی غربی ها در گسیختن نظام خانواده دچار شویم که هشدار دیدبان اصلی این نظام اسلامی را در پی داشته است.
طاهری با برشمردن خلاءها و معضلات فرهنگی و لزوم احصاء آن عنوان کرد: فقدان ساز و کار قانونی، ارائه و توجه کمتر به لوایح قانونی از جمله کاهش احساس وظیفه عمومی در امربه معروف و نهی از منکر کردن، فقدان پیوست های فرهنگی در فعالیت های عمرانی، کنار کشیدن مسئولان از تقویت مساجد و احساس مسئولیت بیشتر در حوزه کنسرت ها، عدم توجه خانواده ها به مسائل عاطفی فرزندان، گریزپای شدن فرزندان نسبت به گذشته... بخشی از خلأهای فرهنگی موجود است.

آشنایی جوامع بشری با حجاب و تعالیم اسلام ناب از ولنگاری فرهنگی می کاهد
رئیس شورای فرهنگ عمومی تربت جام ارتباط علوم انسانی با ولنگاری فرهنگی را چنین توصیف کرد: بالا بودن دانش مردم نسبت به سایرعلوم ، یعنی اطلاع از سیاست کشورها، آشنایی با جوامع انسانی جهان، آگاهی وضعیت آب و خاک دیگر سرزمین ها، مطلع بودن از صنعت و ... می تواند ما را نسبت وظیفه کنونی بیشتر آگاه سازد.
حجت الاسلام طاهری شیوه های زندگی انسان ها را متأثر از آداب و سنن دانست و اعلام کرد: اطلاع مردم جهان از تعالیم اسلام ناب مثل چرایی ذبح اسلامی و حرمت گوشت برخی از حیوانات و نقش آن در سلامت بشر می تواند توجه آن ها را به محصولات و فرآورده های اسلامی بیشتر نماید .
وی با بیان این که به علوم ترجمه ای برخاسته از فرهنگ غرب در ولنگاری فرهنگی ما اثرعمیقی گذاشته است اظهار كرد: اما در قبال آشنایی جوامع بشری با نقش حجاب اسلامی در سلامت و انسجام خانواده می تواند از ولنگاری فرهنگی در این زمینه بکاهد.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا ولنگاری نتیجه سهل‌ انگاری در موضوع فرهنگ بوده است، اذعان کرد: نقطه قوت ملت ایران فرهنگ اسلامی ماست،سهل انگاری در شناخت، سطحی نگری و سطحی آموزی در مسائل فرهنگی باعث یک آفت و ولنگاری خطرناکی در دیگر حوزه ها شده است.

تعصب بر مذاکرات هسته ای دیده می شود اما تبعات آن در عراق و سوریه سنجیده نمی‌شود
امام جمعه تربت جام در پاسخ به این سئوال که تعصبات سیاسی به چه میزان در مقوله فرهنگی تأثیرگذار بوده است گفت: عدم تعصب وعِرق سیاسی مسئولان در مساعدت به نهادهای فرهنگی و فعالیت های عمرانی، رضایتمندی مردم را به همراه دارد، اما توزیع مساوی ثروت کشور بین مردم و شهرستان ها بدون برنامه مدون باعث شده هیچ پیوست فرهنگی در فعالیت های عمرانی دیده نشود.
حجت الاسلام طاهری هجوم جمعیت در شهرک های مسکونی و صنعتی بدون زیر ساخت های فرهنگی را باعث تبعات سنگینی بر پیکره اجتماع دانست و اضافه کرد: چون ساخت مساجد ، مدارس،حوزه علمیه ، مصلی، کانون های فرهنگی و... در توسعه فعالیت عمرانی به طور همزمان درکشور کمتر به چشم می خورد.

وی با اشاره به تعصب بر روند مذاکرات هسته ای و حرکت اقتصادی دولت قبل عنوان کرد: تعصب بر مذاکرات هسته ای دیده می شود اما تبعات آن در عراق و سوریه سنجیده نمی شود، ناخواسته جلوی صادرات کالای ایرانی به عراق و شام بسته و کالای چینی وارد می شود.
وی ادامه داد: تعصب بر این که چون حرکت اقتصادی دولت قبلی به نام او ثبت است باید به هر دلیلی تغییر کند و طرحی نو جایگزین شود که منجر به بیکاری بسیاری از جوانان کشور شده است.

بی ِمهری به نُخبگان فرهنگی نشان از سیاست زدگی است
وی با بیان این که سیاست جذب نخبگان فرهنگی، هدایت و روشنگری در مقابله با ولنگاری فرهنگی بسیار ضروری است تأکید کرد: به حاشیه راندن نخبگان فرهنگی ازعمده نگرانی های مهمی است که هر چند توجه به نظرات و قدرت دادن به آنان تلخ کامی سیاسی در بر خواهد داشت اما در دراز مدت باعث تقویت نظام می شود.
حجت الاسلام طاهری با بیان این مطلب که سیاست زدگی و جناحی فکر کردن باعث شده نخبگان فرهنگی مورد بی مهری قرار گیرند افزود: نقد فضای رهای شبکه های اجتماعی، برگزاری سازماندهی شده کنسرت ها حتی در شهرهای زیارتی از طاقت سیاسی برخی کاسته است و بعضاٌ مسؤولان توجه به نخبگان را بر نمی تابند، بنابراین بخش مهمی از ولنگاری فرهنگی به این حوزه برگشته و بر نگرانی ها می افزید.
وی با اشاره به این که ممکن است برخی مسئولان آگاهانه در این مسیر حرکت کنند خاطر نشان کرد: نگاه سطحی برخی مسؤولان بدون توجه به آینده آنان کار خطرناکی است که گویا در این موضوع همه آگاهانه مبتلا شده اند و دلیل آن نیز ترجیح نظر فعلی مردم برای حفظ مسئولیت می تواند باشد.

فرهنگ مهمترین عنصر کلیدی در ریل گذاری برای هر حرکتی در جامعه است
رئیس شورای فرهنگ عمومی تربت جام با اشاره به این که فقدان نگاه درست و اصولی به فرهنگ زمینه ولنگاری را در جامعه تشدید می کند یادآور شد: فرهنگ، عنصر موثر و کلیدی برای ریل گذاری هر حرکتی در جامعه است که به تدریج شکل می گیرد، مثلاً وقتی شهردار مسیری را به عنوان کوچه انتخاب کرد راه را به روی مردم برای همیشه به گونه ای که او خواسته گشوده و اگر این مسیر متناسب با جمعیت نباشد و به خیابان اصلی منتهی نشود مردم اذیت خواهند شد.
حجت الاسلام طاهری ادامه داد: با رایج شدن چشم و هم چشمی در ازدواج ها طبعاً هزینه های هنگفتی بر مردم تحمیل می شود و اگر مصرف کالای خارجی هم رسم شد آن وقت بیکاری فرزندان مان را رقم زده ایم که ترویج و فرهنگ شدن این مصیبت ها به همه نسل ها خسارت وارد می کند.
وی ابراز كرد: مخاطب هشدار رهبر معظم انقلاب همگان هستند و هر کس مسائل مردم و نظام را درک می کند او در حد توان خود مسؤول و مخاطب هشدار مقام عظمای ولایت است.


« اقتصاد مقاومتی» جلوی رانت خواری را می گیرد
امام جمعه تربت جاتم با تأکید بر مطالبه مقام معظم رهبری که فرهنگ در دراز مدت از اقتصاد هم مهم تراست خاطرنشان کرد: در تمام ارکان حرکتی فعالیت های اقتصاد کشور مشکل وجود دارد که در کنار ارائه اطلاعات و گزارش ها، احصاء آسیب ها در این حوزه خود یک حرکت و پروژه بزرگ فرهنگی است که ضمن جلوگیری از رانت خواری به «اقتصاد مقاومتی» مد نظرمقام عظمای ولایت نیز کمک می کند.
وی خطر اقتصاد وابسته متأثر از مستکبرین را که هویت ملت ها را نشانه رفته و آنان را به بردگی می کشاند جدی دانست و متذکر شد: مهندسی درست اقتصاد کشور کار بزرگ فرهنگی است که در دراز مدت اقتصاد مقاوم ملی را حفظ می کند.
حجت الاسلام طاهری عنوان کرد: این تفکر که اقتصاد اخلاق بردار نیست و تابع قانون و قاعده است جامع نیست، زیرا در آن نگاه به دین صرفاً به عنوان یک مجموعه اخلاقی توجه شده در حالی که دین مجموعه ای کاملی از قوانین اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تربیتی و... می باشد.

کاهش اشتیاق در کمیسیون های فرهنگی مجلس شواری اسلامی
رئیس شورای امر به معروف ونهی از منکر با اشاره به کاهش اشتیاق نمایندگان مجلس به کمیسیون فرهنگی اذعان كرد: رهبر معظم انقلاب با بیان این دردمندی به نقش مهم نظارتی مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون اشاره داشت چون مجلس در حوزهای فرهنگی، قانون گذار است و از سوی دیگر اشتیاق کمتری برای حضور در کمیسیون فرهنگی مشاهده می شود و تاکنون لوایح قابلی در این کمیسیون مطرح نشده است، وقتی رهبر جامعه اسلامی در جمعی به ایراد سخن می پردازند همه امت به آن توجه دارند.
حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که دولت در شرایط سخت تحریم های اقتصادی بسر می برد و فعلاً در حوزه اشتغال نتوانسته توقع مردم را برآورده سازد بیان کرد: نمایندگان با این تعبیر که مشغول کردن ذهن دولتمردان به مسأله حسّاس فرهنگ در این برهه از زمان اثری ندارد و به دولت لطمه زدن می زند که این موضوع با تدبیر مقام معظم رهبری تلنگری بدون حاشیه بر همه، خصوصاً دولت تدبیر و امید بود.

انسجام و وحدت مردم و مسئولان الگویی بی نظیر است
امام جمعه تربت جام با اشاره وحدت و اتحاد بین قشرهای مختلف مردم شیعه واهل سنت گفت: اتحاد، انسجام ائمه جمعه،جماعات، مسؤولان و ولایتمداری مردم تشیع و اهل سنت نیز اُلگویی بی نظیر برای دیگر جاهاست که از همه برادران و خواهران دینی ام سپاسگذاری می کنم.

طاهری با اشاره به این که در شهرستان با ولنگاری فرهنگی کمتری روبرو هستیم افزود: مصاحبه نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که «نمی خواهیم به تنهایی وارد بهشت شویم» بسیاری از علما را مُتعجب و متحیر ساخت.
وی ادامه داد: تصور بنده این بود که اهل سنت نسبت به مسائل دینی دارای تعصب خاصی هستند و نسبت به رواج کنسرت های موسیقی حساس می باشند و کسی که با پشتوانه آن ها بر این کرسی مجلس نشسته نیز از نظر آن ها حمایت خواهد کرد.
حجت الاسلام طاهری یادآور شد: در شهری که صدها برادرعزیز سنی مذهب آخر ماه صفر با پای پیاده به زیارت آقا علی بن موسی الرضا(ع) می روند و بار معنوی این حرکت فرهنگی اعتقادی و تأثیرگذار به عنوان پیام وحدت و برادری و محب اهل بیت(ع) به دنیا مخابره می شود نقدی به مصاحبه نماینده چند شهر تلفیقی در خصوص کنسرت موسیقی نمی شود.
وی با این تعبیر که چنین حرکتی باید با درایت رصد و به مردم شریف منطقه بصیرتِ بیشتری داده شود اضافه کرد: برادران دینی اهل سنت بر اُولی بودن برگزاری کنسرت موسیقی در این منطقه تلفیقی نسبت به سایر حوزه ها هیچ حساسیتی نشان نمی دهند حال آن که اشتغال جوانان درد اول جامعه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار