مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس آمارها شیوع افسردگی در زنان خراسان‌رضوی ۲ تا ۳ برابر مردان و اضطراب ۳ تا ۵ تا برابر مردان است.
کد خبر: ۳۱۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵ 17 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، محمد احمدیان  اظهار داشت: سلامت زنان مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به زندگی بهتر برای همگان است و از این طریق است که می‌توان سلامتی را در کل جامعه به ارمغان آورد. هفته ملی سلامت بانوان در هفته آخر مهرماه هر سال با هدف حساس‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه مهم‌ترین اولویت‌های سلامت زنان به جامعه اعم از زنان، مردان و مدیران برگزار می‌شود.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به سیاست‌های ابلاغی سلامت، جمعیت و تاکید بر بندهای 1 و 4 و 14 سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: در راستای توجه و تمکین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و اجرای اهداف سند ملی کنترل بیماری‌ها و عوامل خطر مسبب مرگ و میر زودهنگام، شعار امسال هفته ملی سلامت بانوان «سلامت زنان، خانواده سالم، جامعه پویا» تعیین شده است.

احمدیان با بیان اینکه «سلامت زنان، تعذیه سالم و مکمل‌های غذایی» از جمله عناوین موضوعی تعیین شده در برنامه‌های این هفته است گفت: کمبود ویتامین «D» در زنان و مادران باردار ایرانی جدی است در حالی که ویتامین D بر سلامت دوران یائسگی بانوان، پیشگیری از پوکی استخوان، فشار خون و سرطان‌ها تاثیرگذار است بنابراین بانوان استفاده از مکمل ویتیامن D را فراموش نکنند.

وی تصریح کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین عامل مرگ و میر زنان است و کنترل عوامل خطر این بیماری‌ها از طریق تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی و ورزش، عدم استعمال دخانیات و کنترل فشار، قند و چربی خون ضروری است.

مدیر بهداشت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: سلامت زنان و ازدواج موفق و مناسب از دیگر عناوین و محورهای مورد توجه در هفته مذکور است که در این راستا ترویج و تسهیل ازدواج موفق، تشکیل خانواده و تحکیم بنیان آن برای ارتقای سلامت روانی، نفی تجرد و مقررات تشویقی، حمایتی، فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری به تشکیل خانواده متعالی براساس سنت الهی با توجه به پیام مقام معظم رهبری، مهارت‌های انتخاب همسر و ارتباط با همسر و فرزندان مد نظر است.

احمدیان با اشاره به ضرورت خود مراقبتی در زنان خاطرنشان کرد: افزایش سواد سلامت زنان، خود ارزیابی‌های سلامت و مراجعات بهداشتی بهنگام در زنان از موضوعات مورد توجه در این زمینه است و در حال حاضر برنامه‌هایی در راستای مراقبت از زنان میان‌سال با هدف کلی بهبود کیفیت زندگی آنان در حال اجراست که شامل انجام اقدامات لازم برای تشخیص زود هنگام بیماری‌های مهم در آنان می‌شود.

وی درباره برخی از شاخص‌های سلامت زنان خراسان‌رضوی در مقایسه با مردان گفت: شیوع افسردگی در زنان 2 تا 3 برابر مردان، اضطراب 3 تا 5 تا برابر، بیماری‌های روانی 2 تا 4 برابر، دیابت در زنان یک تا 2 درصد بیشتر، چاقی 2 تا 3 برابر و کمر درد و آرتروز در زنان حدود 2 برابر مردان است.

منبع: تسنيم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار