مدير كل صنايع دستي و ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي:
مدير كل صنايع دستي و ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي گفت: ترويج فرهنگ غذاي بومي و ايراني در دستور كار رويداد سفره ايراني است.
کد خبر: ۳۱۳۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹ 18 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، محمد حسين زارع‌صفت، در نشست خبري رويداد منطقه چهار كشور، با عنوان «سفره ايراني، فرهنگ گردشگري» كه در سالن كنفرانس هتل ميثاق برگزار شد، گفت: رويداد سفره ايراني يكي از رويدادهاي سازمان ميراث فرهنگي در كشور است كه منطقه به منطقه با توجه به ظرفيت‌هاي غذايي و دمنوش‌ها و نوشيدني‌هاي محلي تعريف شده است.

وي با بيان اينكه در امر گردشگري و سفر، سفره ايراني و غذاي بومي حائز اهميت است، افزود: استان خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي و سمنان در منطقه چهار كشوري اين رويداد فرهنگي قرار دارند.

مدير كل صنايع دستي و ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي گفت: اين رويداد فرهنگي با محوريت نمايشگاه غذاهاي محلي، برگزاري مسابقه آشپزي، انتخاب واحدهاي پذيرايي و محل‌هاي برتر غذا، نمايش فرهنگي مذهبي نذري‌پزي و صنايع دستي مورد استفاده در تهيه و طبخ غذا از پنجم تا هفت آبان ماه در هتل ميثاق برگزار مي‌شود.

زارع صفت با بيان اين مطلب كه تا كنون سه دوره از اين رويداد سپري شده است، خاطرنشان كرد: پيش‌بيني ما اين است كه در آستانه مشهد 2017، مسئله تبادل فرهنگي كه از جهت‌گيري‌هاي سفره ايراني است مورد توجه قرار گيرد.

وي با تأكيد بر اينكه ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري متولي امر غذا نيست، اظهار اميدواري كرد ترويج فرهنگ طبخ و توليد و مصرف غذاهاي ايراني و بومي،‌ مصرف فست فودها را در جامعه كاهش دهد.

مدير كل صنايع دستي و ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي گفت: براي اين رويداد منطقه‌اي، هفتاد غرفه پيش‌بيني شده است و در روز اول سه موضوع بهداشت و غذا، طب سنتي و غذاي ايراني و سلامت و غذاي حلال در دستور كار است.

زارع صفت افزود: براي روز دوم موضوع ميزباني و تشريفات،‌ غذاي سالم مورد نظر است و روز سوم اختصاص به ميراث فرهنگي و گردشگري غذا،‌ بازاريابي و ارزش‌گذاري غذاي ايراني دارد.

وي گفت: با توجه به اينكه در فرهنگ اسلامي نيز به غذاي حلال و سفره و احترام به نان توجه شده است، اين رويداد فرهنگي در كنار توجه به بهداشت و سلامت غذا شكل گرفته است.

مدير كل صنايع دستي و ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي در پايان خاطرنشان كرد: سه غذاي بومي، سه دمنوش و سه نوشيدني و سه پيش‌غذا توسط داوران بين‌المللي از تهران در مدت برگزاري رويداد سفره ايراني داوري مي‌شوند و نهايت از هركدام يك انتخاب مي‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار