مشاور برنامه ریزی توسعه شهرداری مشهد:
مشاور برنامه ریزی توسعه شهرداری مشهد گفت: باید در دوره‌هاي مختلف شهرداري‌ها مطالبه عمومي داشته باشيم از توسعه یافتگی های تک وجهی درشهر جلوگیری کنیم.
کد خبر: ۳۱۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴ 19 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، مهدی‌زاده، مشاوربرنامه ریزی توسعه شهرداری مشهد، در جلسه هم‌انديشي با محور نجات شهر مشهد مقدس و با موضوع انجمن توسعه دوستداران مشهدالرضا، به بیان تفکر و نگرش سیستمی درتوسعه و مدیریت شهری پرداخت.
 
مهدی‌زاده با اشاره به گردش  مالی 8 تا 10 هزار میلیارد تومانی مدیریت شهری در مشهد، تاکید کرد: تفکر سیستمی سازمان به صورت یک منظومه واحد متشکل ازاجزاء مرتبط و متعادل است و آنچه که مجموعه را به شکل یک سیستم واحد درمی آورد، روابط متقابل بین اجزای آن است.

وی با بیان اینکه اگر در مدیریت شهری  فقط به بخش خاصی توجه شود، در توسعه شهری اتفاق خاصی نمی افتد، گفت: هرگاه عملکرد بعضی از اجزای یک سیستم مستقل از اجزای دیگر بهبود پیدا کند، به توسعه نخواهیم رسید.

مهدی‌زاده با بیان مولفه های توسعه افزود: ثروت به تنهایی به توسعه نمی‌انجامد، توسعه بیشتر مقوله آموختنی است تا گرفتنی و توسعه یافتگی نیازمند تفکر جامع نگر و سیستمی است.

وی گفت: شهربه عنوان موجودی زنده است که رشد این موجود زنده نیازمند تغذیه، تکثیر، تنفس، تکامل است که همه این موارد در شهر و همچنین مدیریت شهری دراختیار مدیران شهری است.

مشاور برنامه ریزی توسعه شهرداری مشهد افزود: باید در دوره‌هاي مختلف شهرداري‌ها مطالبه عمومی داشته باشیم و از توسعه یافتگی های تک وجهی درشهر جلوگیری کنیم.
 
مهدی‌زاده بابیان این مطلب که ترافیک شهری مشهد با هیچ کدام از شهرهای کشور قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کرد: لازم است کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای شهر مشهد برای میلیونها زائري که در ساعات خاص، مانند ساعت‌های نماز در برخی اوقات سال در حرم مطهر رضوی هستند، مدیریت یکپارچه و سیستمی داشته باشد.

وی با بیان این موضوع که در قانون، مهمترین وظایف شورای شهر، انتخاب فردی برای شهرداری شهر است که همه جانبه باشد، گفت: با نگاهی به معاونت‌های مختلف پازل مدیریت و توسعه شهری، می بینیم که اقدام سیاسی در وظایف شهرداری‌ها نیست و همه اقدامات در حوزه شهري فرهنگی و اجتماعی است.

مهدی‌زاده با اشاره به اينكه که شورای شهر مشهد دردوره‌های مختلف درحوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و بهداشتی زحمت فراواني کشیده‌اند، گفت: درصورتی به سمت توسعه یافتگی حرکت خواهیم کرد که در ترکیب اعضای شورای شهر، افراد از همه جناح‌ها به عنوان نماینده مردم حضور داشته باشند، نه اینکه فقط نماینده یک جناح خاص تصميم‌گيري كند.

مشاور برنامه ریزی توسعه شهرداری مشهد افزود: اگر استراتژی‌های مختلف از جناح‌های ديگر در شورای شهر مشهد بودند، شهر یک وجهی حرکت نمی‌کرد.

درادامه اين جلسه، احمد نوروزی، عضو شورای مرکزی جمعیت توسعه و انجمن دوستداران مشهد الرضا، گفت: تفکر ما این بود که توسعه مشهد الرضا درگرو همکاری همه شهروندان است.

نوروزی با بیان اینکه مفهوم مشارکت رعایت حقوق شهروندی است و اگر این فرایند شکل بگیرد زمینه ساز توسعه است، گفت: توسعه حرکت در همه ابعاد مختلف زندگی شهری است.

وی افزود: درمدیریت شهری توسعه نیافته، توجه به برخی ابعاد توسعه شهری، باعث می شود که برخی ابعاد دیگر تحت الشعاع قرار گیرد.
 
عضو شورای مرکزی جمعیت توسعه گفت: فروش تراکم برای شهرداری ایجاد درآمد می‌کند و از طرفی برای شهروندان در تجاری‌های خطی، باعث بروز مشکلاتی شده است.

نوروزی بيان كرد: مسائل اصلی که دراین دوره شورای اسلامی شهر مشهد وجود داشته است مسائلی که الان در این جلسه مطرح شد، نیست چرا که خیلی اتفاقات افتاده که مطرح هم شده و پرونده هم داشته اما چون اعضای شورای مشهد از یک طیف خاص هستند، این مسایل به بیرون درز نکرده است.

همچنين این جلسه با حضور مرتضی کرامت، قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی و علی با خرد ، مدیرکل بازرسی سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی برگزارشد و بااینکه محمدمهدی مروج الشریعه، دبیرکل جمعیت دوستداران توسعه مشهدالرضا میزبان اصلی جلسه بود، به دلیل حضور همزمان در جلسه رفع مسائل پدیده با معاون اجرایی ریاست جمهوری در مشهد در جلسه حضور نداشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار