در بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد موضوع‌های پسا عاشورا، بصیرت‌افزایی، تهاجم فرهنگی و جلوگیری از تجمل‌گرایی با هدف تبیین و بررسی دلایل شهادت امام حسین (ع) در قالب‌های مختلف و جدید مطرح‌ شده است.
کد خبر: ۳۱۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳ 20 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی در بیانیه‌ای از هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی، ائمه محترم جماعات، هنرمندان ارزش‌مدار، نشریات دانشجویی و همچنین عموم مردم خواسته است با توجه به اینکه ماوقع واقعه کربلا و اسارت اهل‌بیت (ع) در روز عاشورا و پس‌ازآن تا اربعین حسینی اتفاق افتاده است، به عزاداری دهه اول اکتفا ننموده و عزاداری‌ها را تا اربعین حسینی با محوریت قراردادند تبیین و بررسی دلایل شهادت امام حسین (ع) در قالب‌های مختلف و جدید و تأکید بر موضوع‌های پسا عاشورا، بصیرت افزایی، تهاجم فرهنگی، جلوگیری از تجمل‌گرایی و جلوگیری از حذف آزادی و امربه‌معروف و نهی از منکر ادامه دهند.

در متن این بیانیه با اشاره به پسا عاشورا و وظیفه افراد جامعه برای فعالیت و محوریت کارها در این زمان آمده است: در هر جامعه‌ای خواص نقش تعیین‌کننده‌ای را در بصیرت افزایی مردم‌دارند و وقتی خواص، خود را از سیاست کنار می‌کشند، مردم دچار ابهام و سردرگمی خواهند شد تا جایی که ممکن است در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه شوند؛ بنابراین خواص جامعه باید دارای بصیرتی بالا باشند تا در مواقع ضروری و سروقت حاضرشده و به تبیین جبهه حق از باطل بپردازند.

در این متن با اشاره به عملکرد افراد پس‌ازاین واقعه در سطح جامعه نوشته‌شده است: ما دودسته هستیم، یک عده آدم‌هایی که روز عاشورا و تاسوعا می‌نشینیم و گریه می‌کنیم و بعدش می‌رویم دنبال کار خودمان، نه به داعش و نه به دشمنان امام حسین (ع) کارداریم، نه آنانی که می‌خواهند امام حسین (ع) را براندازی کنند کارداریم، نه آنان که به جنگ جریان حسینی آمده‌اند کارداریم، عده دوم نیز عزاداران با بصیرت هستند.

«پسا عاشورای با بصیرت» یعنی ما بیاییم دنبال جریان یزید را بگیریم، یزید را رها نکنیم، مقابل جریان‌های یزیدی بایستیم همان‌طور که اهل‌بیت(ع) ایستادند، با دست‌خالی حرف زدند و نابودشان کردند، ما هم می‌توانیم حرف بزنیم و هم می‌توانیم کارکنیم، مقابل جریان‌های یزیدی بایستیم، از اردوگاه جریان یزیدی، آمریکای ناپاک، این پیغام رسیده است که ما عراق را باقدرت نظامی، سوریه را با ناامنی و تروریسم، ایران را با جنگ نرم و انقلاب جنسی باید از بین ببریم.

بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی تهاجم فرهنگی را یکی از عوامل واقعه کربلا معرفی می‌کند و می‌نویسند: از دو دهه قبل، فرمانده اردوگاه امام حسین (ع)، مقام معظم رهبری اعلام کردند شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، مدام هشدار دادند، اعلام‌خطر کردند، دانشگاهیان را افسران جوان جنگ نرم خواندند و می‌بینیم که دشمن می‌گوید باقدرت نرم باید ایران را از بین ببریم و از اسلام بگیریم، مدام حرف‌ها را زدند؛ اما عکس‌العمل این‌طرف، به خواب‌رفتگی مدیران فرهنگی، بی‌تفاوتی مسؤولان در مقابل قدرت نرم، لاابالی‌گری یک عده عیاش خوش‌گذران، ابزار دشمن شدن یک عده اپوزسیون داخل، خارج و ضدانقلاب و در مقابل همه این‌ها ساکت شدن نخبگان انقلابی بوده است، مدیران فرهنگی هرچه امکانات از هنر، فیلم و موسیقی همه را در راستای دشمن مصرف کردند و به‌پای دشمن ریختند.

در ادامه این بیانیه با تبیین شعار ما اهل کوفه نیستیم، حسین تنها بماند مطرح‌شده است: معنای این‌که ما اهل کوفه نیستیم، یعنی با مسلم بیعت می‌کنیم تا حسین (ع) بیاید، در مقام تشبیه مسلم ما مقام معظم رهبری، ولی‌فقیه است، حسین ما هم امام زمان (عج) است. حال ما در برابر این "مسلم زمان" چه کرده‌ایم؟ آیا با او بیعت کرده‌ایم و منتظر اوامرش هستیم یا اینکه مانند کوفیان مسلم را تنها گذاشته‌ایم؟ فرمان‌های رهبری در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و علمی مشخص‌اند و ایشان این سه حوزه را اولویت اصلی کشور دانسته‌اند، ما در برابر این سخنان چه کرده‌ایم؟ آیا آن‌ها را صرفاً به‌عنوان رهنمودهای فرمایشی که لازم‌الاجرا نمی‌باشند می‌دانیم یا اینکه به‌عنوان اوامر و دستورات نماینده امام زمان (عج) که حکمش واجب است تلقی می‌کنیم و به دنبال اجرای آن هستیم.

در ادامه این بیانیه با مقایسه تطبیقی تجمل‌گرایی در دوران معاویه و یزید و پس از انقلاب اسلامی ایران آمده است: اگر بخواهیم این موضوع را به دوران پس از انقلاب اسلامی ایران تطبیق بدهیم این اتفاق در دوران ریاست جمهوری آقایان هاشمی و خاتمی افتاده است. آقای هاشمی با این بیان که باید مانور تجمل در کشور به راه انداخت بذر تجمل در بین مسؤولان را کاشتند و پس‌ازآن در دوران اصلاحات این تفکر در برخی از مسؤولان نهادینه گردید و سرریز آن به عموم جامعه منتقل شد، به‌گونه‌ای که امروزه کشور از تلاطمات حاصل از تجمل رنج می‌برد طوری که از بزرگ‌ترین اجناس وارداتی کشور، اجناس تجملاتی و بلااستفاده‌ای هستند که صرفاً جهت تظاهر و خودنمایی به کار می‌روند.

حذف آزادی و امربه‌معروف و نهی از منکر دیگر نکته مورد تأکید کرد بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی است و تصریح‌شده است: معاویه و یزید ازآنجاکه می‌دانستند که اگر منتقدین لب به سخن باز کنند دودمان آنان را به باد می‌دهند هرگونه مخالفت و نقدی را در نطفه خفه می‌کردند که از آن جمله می‌توان به تبعید ابوذر و به شهادت رساندن حجر بن عدی و عمرو بن حمق اشاره کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوعی که نیاز به تبیین دارد نمایش دلایل قیام عاشورا به‌صورت استدلالی دقیق و عقل محض در قالب نقد حکومت باطل اموی و شرایط موجود در آن دوران و تطبیق آن به دوران امروزه است. این چیزی است که جامعه ما را امروزه می‌تواند از هر گزندی بیمه کند، بنابراین از نهادها و تشکل‌های مذهبی و ائمه جماعت تقاضا داریم در کنار عزاداری مرسوم، به تبیین و بررسی دلایل شهادت امام حسین (ع) در قالب‌های مختلف و جدید مانند تئاتر، فیلم‌های سینمایی و اردوهای فرهنگی و تفریحی و غیره بپردازند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار