افشای فیش های حقوقی به ایستگاه پزشکان رسید؛
توضیحاتی که بنا بر آن مشخص می‌شود پزشک یاد شده در دیگر ماه های سال نیز درآمدی مشابه دارد و هر ماه حدود 25 میلیون تومان دریافت می‌کند. آن هم به ازای تعداد فراوان عمل های جراحی سنگینی که انجام می‌دهد؛ حدود 4.5 عمل جراحی سنگین در روز، با احتساب اینکه 365 روز سال مشغول به کار باشد و از هیچ تعطیلاتی بهره نبرد.
کد خبر: ۳۱۶۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸ 23 October 2016
پس از افشای فیش های نجومی در بسیاری از نهادها، این بار نوبت پزشکان رسیده که درآمدهای هنگفت برخی شان رسانه ای شده و بسیاری را انگشت به دهان کند.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که مسئولان طرح تحول نظام سلامت و شخص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از میزان تعرفه ها گله دارند و کم بودن آن را یکی از مشکلات پیش روی طرح تحول نظام سلامت می‌دانند، منتقدان این طرح بر این باورند که در نتیجه اجرای نادرست آن، هزینه های درمان افزایش یافته و در کنار بی توجهی به حوزه سلامت و پیشگیری، درآمد پزشکان افزایشی چشمگیر داشته است.

 موضوعی که البته مورد تأیید جامعه پزشکی نیست؛ اما پرستاران و دیگر شاغلان عرصه درمان بر آن مهر صحه می‌زنند و آن را نشانه ای از بی عدالتی و بی توجهی به خود می‌خوانند؛ باوری که بر اساس آن، در چند نوبت، شاهد شکل گیری اعتراضاتی در این خصوص نیز بوده‌ایم.
 
این در حالی است که به باور برخی منتقدان، شکاف درآمدی میان پزشکان و دیگر کارکنان حوزه درمان و سلامت از مدت ها پیش عمیق شده و کاری کرده که پزشکان ایرانی در درآمد، کمتر رقیبی به خود ببینند و این باور در جامعه شکل بگیرد که یکی از راه های ثروتمند شدن در کشورمان، ورود به این عرصه و پزشک شدن است.

باوری که احتمالا استدلال های فراوانی پشت آن است و یکی از آنها، دسترسی به اطلاعات درآمدی این قشر از جامعه است. مثل سندی که امروز در یکی از روزنامه ها منتشر شده و بر اساس آن، درآمد یک پزشک مقیم ارومیه، بسیار هنگفت به نظر می‌رسد؛ آنقدر که بتوان وی را در زمره افرادی که حقوق های نجومی می‌گیرند قرار داد و رکورددار این عرصه خواند؛ پزشکی که بالغ بر یک صد و نود میلیون تومان کارانه دریافت کرده و تنها یکی از فهرست بزرگ پزشکانی است که چنین اعداد و ارقامی دریافت می‌کنند.
 
کارانه این پزشک در هشت ماه 190 میلیون تومان است +تصویر 
جالب آنکه این روزنامه سندی از دریافت های بسیار درشت پزشکان شاغل در یکی از شهرهای محروم در شرق کشور منتشر کرده که نشان می‌دهد، مواردی مانند محرومیت مراجعان مراکز درمانی نیز نمی‌تواند منجر به کاهش سهم پرداختی به پزشکان شود.

این در حالی است که در پی انتشار این گزارش، دکتر آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به سرعت به آن واکنش نشان داد و ضمن تأکید بر غیر حرفه ای و اخلاقی بودن انتشار فیش نجومی یکی از پزشکان تحت امرش، درباره درآمد بیش از 200 میلیون تومانی این پزشک توضیحاتی داد.

او در این باره به ایسنا گفت: «این پزشک در یک سال نزدیک به  ۱۶۰۰ عمل جراحی سنگین انجام داده که بیش از ۱۰۰ مورد آن عمل پیوند کلیه بوده است. در خبرها اعلام شده که مبلغ مندرج در این فیش حقوقی، کارانه یک ماه کار این پزشک است، اما این در حالی‌ است که این کارانه مربوط به هشت ماه است و جمعا به ۱۸۰ میلیون تومان می‌رسد».

آقازاده افزود: «از طرفی این رقم ۳۰ درصد حق‌العلاج جهت انجام بیش از ۱۶۰۰ عمل جراحی است. از آنجا که چند ماه گذشته نیز این مبحث از سوی برخی رسانه‌ها بزرگنمایی شده و پاسخ آن هم داده شده بود، طرح دوباره آن با سبک و سیاقی دیگر خارج از کار حرفه‌ای بوده و اخلاقی نیست».

توضیحاتی که بر اساس مشخص می‌شود پزشک یاد شده در دیگر ماه های سال نیز درآمدی مشابه دارد و هر ماه حدود 25 میلیون تومان دریافت می‌کند. آن هم به ازای تعداد فراوان عمل های جراحی سنگینی که انجام می‌دهد؛ حدود 4.5 عمل جراحی سنگین در روز، با احتساب اینکه 365 روز سال مشغول به کار باشد و از هیچ تعطیلاتی بهره نبرد.

به این ملاحظه، زمانی که این پزشک صرف ویزیت و دیگر امور درمانی و احتمالا تدریس می‌کند را هم می‌توان افزود که حتی در این صورت نیز میزان درآمد وی بسیار هنگفت به نظر می‌رسد. به ویژه زمانی که می‌دانیم حقوق قانون کار بسیار بسیار کمتر از این هاست و درآمد هیچ یک از دیگر شاغلان عرصه درمان نیز به این عدد نزدیک نیست.

همه اینها در حالی است که می‌دانیم هزینه‌های درمان در کشورمان بسیار بالاست و همه مسئولان بر آن اذعان دارند و برای کاهش آن راهکار می‌دهند. از جمله مسئولان وزارت بهداشت که به مدد بودجه اختصاص داده شده به طرح تحول نظام سلامت، باید کاری کنند که سهم آورده بیماران کاهش یابد اما ظاهرا در کنار آن، کاری کرده اند که درآمد هنگفت برخی پزشکان حفظ شده یا افزایش بیابد!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :