درپی استفتاء اختصاصی تابناک رضوی از دفاتر مراجع تقلید مسلمانان صادر شد؛
اینکه شهرداری‌های کشور می‌توانند در خارج از محدوده شهری خود یا حتی بیرون از کشور به مناسبت‌های مختلف هزینه کنند یا نه! همیشه جای سوال بوده است. هرساله در همین مواقع که نزدیک مراسم اربعین می‌شویم مدیریت شهری چند کلانشهر، بودجه‌ای را برای کمک به برپایی این بزرگترین گردهمایی و میتینگ بین‌المللی و خدمت‌رسانی برازنده به زائران پیاده حسینی در نظر می‌گیرند و حتی نیرو به عراق اعزام می‌کنند که یکی از این شهرداری‌ها، شهرداری مشهد است که در سال گذشته نیز حضور پررنگی در این آیین و اجتماع عظیم داشت.
کد خبر: ۳۲۳۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱ 07 November 2016
به گزارش تابناک رضوی، امسال موضوع بودجه ستاد اربعین و هزینه‌کرد شهرداری مشهد در کشور عراق بحث داغی بود که با اظهار نظرهای مختلف همراه گردید.  
 
در این زمینه جواد ستاری یکی از اعضای شورای شهر، مدت‌ها پیش نامه‌ای را به رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نوشت.  
 
پاسخ 3 مرجع در خصوص شبهه هزینه‌کرد شهرداری‌ها در خارج از کشور 
 
متن نامه ستاری خطاب به کمال سرویها رئیس شورای شهر در سال چهارم بدین شرح است:
 
« با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی و برنامه ریزی شهرداری برای حضور در کشور عراق و شرکت در این مراسم مهم به اطلاع می‌رسانم که اینجانب در تاریخ 25/9/94 از ریاست شورا برای رفع ابهام هزینه‌کرد بودجه شهرداری در این خصوص درخواست کردم که از دفتر مقام معظم رهبری در این خصوص استفتاء نمایند تا حجت بر همه تمام شود اما متاسفانه با گذشت یک‌سال هنوز هیچ پاسخی به ما داده نشده است لذا از شما درخواست دارم تا این موضوع را رسیدگی نمایید و تا قبل از اینکه شورای شهر جواب استفتاء معظم له را دریافت نماید از هرگونه هزینه‌کرد از حساب شهرداری پرهیز شود. »
 
نامه ای که انتشار آن در فضای مجازی با بازنشرهای مختلفی همراه گردید و تصویر این نامه در فضاهای مختلف دست به دست شد.
 
در این خصوص ستاری در یکی از جلسات شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: در اوایل دوره شورای چهارم در خصوص این‌که امکاناتی همچون میز و صندلی و .. که فرسوده وکارکرده بودند به شهرستان‌ها و شهرهای کوچک ارسال شود از رهبری استفتاء گرفتیم که پاسخ آمد باید این اموال در مشهد مصرف بشود.
 
اما در این خصوص مرتضوی شهردار مشهد در نشست خبری اخیر خود بیان کرد: شهرداری در این زمینه استفتاء نمی‌کند بلکه بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد اقدام می‌کند و کسی استفتاء می‌کند که شبهه‌ دارد و ما شبهه‌ای در این کار نداریم.
 
وی همچنین در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سخنان ستاری با اشاره به اینکه در ارائه گزارش خدمات سال گذشته، اشک ایت الله صافی گلپایگانی جاری شد، ادامه داد: ارکان ستاد اربعین جمهوری اسلامی ایران، نهادهایی مانند وزارت کشور هستند که نشان‌دهنده قانونی بودن موضوع است.
 
مرتضوی ادامه داد: همچنین در خدمت یکی دیگر از مراجع که اسم ایشان را نمی آورم این امر را طرح کردیم که ایشان شبهه در این خصوص را رد کردند.  
 
در نهایت هم در آن جلسه شورای شهر با اکثریت آرا اعزام نیرو به عراق توسط شهرداری مشهد تصویب شد و این در حالی بود که بودجه این امر در گذشته توسط شورای شهر تصویب شده بود.  
 
اما پس از طرح سخنان ستاری و شهردار مشهد که هر کدام به نوعی در مورد استفتاء در این امر سخن گفتند برای روشن شدن موضوع از چندین مرجع استفتاء گرفتیم تا نظر شرعی مراجع نیز به دست آید که البته از بین 8 مرجعی که برای آنها سوال فرستادیم تا این تاریخ 3 مرجع به سوال ما پاسخ دادند.  
 
خلاصه سوال ما از مراجع این بود که با توجه به اینکه بودجه شهرداری‌ها از جیب مردم همان شهر تامین می شود آیا این امر صحیح است که شهرداری یک شهر در خارج از آن شهر و کشور مثلا در عراق برای یک مراسم مذهبی هزینه نمایند یا خیر؟  
 
در این خصوص مرکز پاسخگویی به استفتائات آیت الله فاضل لنکرانی چنین پاسخی را ارسال کرد: « لازم است بر طبق ضوابط و مقررات عمل شود و عمل کردن خارج از آن موجب ضمان است البته چون از جزییات ضوابط اطلاع نداریم نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم. »
 
پاسخ 3 مرجع در خصوص شبهه هزینه‌کرد شهرداری‌ها در خارج از کشور
همچنین مرکز پاسخگویی به استفتائات دفتر آیت الله شبیری زنجانی اینگونه پاسخ داد: تابع این است که خلاف قراداد و قانون عمل کرده است یا خیر. 
 
 پاسخ 3 مرجع در خصوص شبهه هزینه‌کرد شهرداری‌ها در خارج از کشور
 
 
همچنین آبت الله صافی گلپایگانی اینگونه پاسخ دادند: «چنانچه مخالف مقررات نباشد، مانعی ندارد وا... العالم»
 
 پاسخ 3 مرجع در خصوص شبهه هزینه‌کرد شهرداری‌ها در خارج از کشور
 
در پایان می توان نوشت که نقطه مشترک نظر هر سه مرجع بزرگوار در این خصوص عمل برطبق قوانین و مقررات است. امری که مخالفین هزینه‌کرد شهرداری ها در کشورهای دیگر آن را مخالف قوانین می دانند اما موافقین طبق قانون شهرداری ها، معتفدند که شهرداری می تواند با مصوبه انجمن شهر (شورا)، اهدا و قبول اعانات و هدایا به نام شهر را داشته باشد.  
 
محمد جواد موسوی زاده / تابناک رضوی 
 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمود اولاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
یکی از مدیران ارشد شهرداری تهران، که زمان آقای کرباسچی هم سمتی داشت، تعریف میکرد که اتهام یکی از معاونان شهرداری تهران در آن زمان، تضییع اموال عمومی اعلام شده بود. میگفت جریان هم این بود که روزی دهدار یکی از دهستانهای استان سمنان، نزد این معاون آمده بود و گفته بود فلانی امکانش هست از این وسایل بازی کودکان که خرابند و شکسته اند و در انبار مانده و قراضه است، بدهید ما ببریم تعمیر کنیم و در روستاهای دهستان بگذاریم بچه ها استفاده کنند. آن معاون هم موافقت کرده بود که 2 وانت از این آهن قراضه ها، به ایشان داده شود. حالا چطوری میشه که فرستادن آهن قراضه برای بچه های محروم روستاهای استان سمنان، تضییع بیت المال میشه ولی فرستادن کلی بودجه و امکانات به کشوری دیگر، تضییع بیت المال نیست، خدا داند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
تنها نقطه ضعف مراسم اربعین پارسال ، حضور تبلیغاتی شهرداری مشهد بود وقتی خود مردم دارند به بهترین شکل خدمات میدهند یک عده برای گرفتن خادمی حرم امیر المومنین وعده میدهند که فلان میلیلرد کمک میکنیم ،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
طبق قانون خرج هر هزینه ای خارج از محدوده شهری ممنوع است ، پس مراجع هم مخالفند ،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
مراجع اگر موافق هزینه شهرداری در جاهای دیگر هستند بهتر است خود سرکیسه رو شل کنن من یک ریال رو راضی نیستم بهتره مراجع شفاف نظر بدن فردای قیامت یقه همه رو خواهم گرفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار