یک جلسه ای در خانه سینما تشکیل شد و مشایی آمد و تعدادی از سینماگران امدند ولی صحبتهای تندی علیه دولت در حوزه سینما شد و بعد از ان جلسه مشایی دیگر با خانه سینما همکاری نکرد... شمقدری بیانیه‌ای با تیتر «انالله انا علیه راجعون» منتشر کرد که شاید منظور آن تهییج یک سری افراد بود. بعد از آن تقریبا هر روز جلسه‌ای برای حل بحران داشتیم...
کد خبر: ۳۲۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶ 05 November 2016
به گزارش تابناک یزد،
محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل پیشین خانه‌ سینما، به سوال‌های فریدون جیرانی درباره‌ی جنگیدن برای بازگشایی خانه‌ی سینما، وضعیت این روزهای سینمای ایران و دوران وزارت علی جنتی پاسخ داد.
 
محمدمهدی عسگرپور به تازگی در گفت و گویی با فریدون جیرانی، برخی از حواشی و پشت پرده‌های خانه سینما در دوره مدیرعاملی‌اش بر این مجموعه را بیان کرده است و در عین حال به آسیب شناسی فضای فرهنگی در سال‌های گذشته پرداخته است.

او در بخشی از این گفت و گو درباره‌ی وزیر جدید ارشاد گفت: «از آقای صالحی‌امیری شناخت زیادی ندارم و این شناخت محدود مربوط به چند سال اخیر و دولت آقای روحانی است. کمیته‌هایی با حضور ایشان برای حوزه‌های فرهنگ و هنر تشکیل و از من هم دعوت شد تا در این کمیته‌ها حضور داشته باشم. در هر صورت ایشان یک شخصیت فرهنگی است. اما به نظر من مسائل فرهنگی نه فقط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه در کل کشور وضعیت پیچیده‌ای دارد و کار به جایی رسیده که فقط باید دعا کنیم و امیدوار باشیم که روزهای بهتری داشته باشیم.»
 
عسگرپور در ادامه این طور گفت که در این سه سال وزیران بیشتر وقت‌شان را به اثبات خود گذرانده‌اند و «آقای جنتی هم در این حوزه گرفتار شد. اما در چهار سال اخیر که آرامش بر مملکت حاکم بود، او نتوانست از پتانسیل این وزارت‌خانه به ‌درستی استفاده کند. به نظرم در دولت جدید نگاه بلندنظرانه به هنر سینما وجود دارد اما ابزار و جسارت در زمینه‌ی اجرا کم است.»

رئیس سابق خانه‌ی سینما درباره‌ی شروع اتفاق‌هایی که منجر به تعطیلی خانه‌ی سینما در دوران وزارت سیدمحمد حسینی شد، به فریدون جیرانی گفت: «بعضی‌ها ممکن است شروع آن را به مصاحبه‌ی خود شما در برنامه‌ی «دو قدم مانده به صبح» با من و آقای شمقدری بدانند. اما شخصی کردن این موضوع تقلیل یک مورد مهم است. به‌ نظرم وجود این موارد در سطح اداره کشور سابقه‌ی کمی ندارد. در حوزه‌ی سینما فکر می‌کنم شاید مدیران اشراف کافی نداشتند. کارکرد سینما در انتخابات سال‌های اخیر برای سیاستمداران تبدیل به کارکرد خاص شده است. به همین دلیل باید رفتار خاصی هم با سینما می‌کردند. کسانی مسئول این رفتار بودند که به شکل ظاهری عضو این خانواده بودند و شما نمی‌توانستید تصور کنید آن‌ها از خانواده‌ی سینما جدا هستند. این افراد به شکل واقعی عضو این پیکره نبودند، یعنی نمی‌دانستند چگونه باید با این خانواده صحبت یا رفتار کنند. البته آمال و آرزوهای سرخورده‌ی خود این افراد هم بود.»

عسگرپور ریشه‌ خیلی از اختلاف‌ها را به موضوع بعد از سینماگران بعد از انتخابات سال ۸۸ دانست و گفت: «آقای سجادپور در اظهار نظری گفت «این سکوت مرگبار خانه‌ی سینما درباره‌ی وقایع ۸۸ ناشی از چیست؟» و این به این معنی بود که خانه‌ی سینما باید موضع‌گیری مشخصی در این مورد داشته باشد. روابط فردی ما در جای خودش محفوظ بود اما سکوت مرگ‌بار مفهومی بود که باعث شد من عکس‌العمل نشان بدهم. بعد از آن متوجه شدم وارد فضای جدیدی شدیم و دوستانی که در این سال‌ها درباره‌ی این نهاد صنفی نظر منفی داشتند در حال نوشتن سناریو هستند. واقعیت این است که چه به صورت پنهانی چه علنی، گفته بودم تصمیم‌گیری در مورد هیئت مدیره‌ی خانه‌ی سینما با مجمع عمومی است. اما این را هم گفته بودم ما کاملا این آمادگی را داریم که اگر شرایط جدید افراد جدیدی می‌طلبد، برای حفظ آرامش در سینما کسانی دیگری جایگزین شوند.»
 
اعلام انحلال خانه‌ی سینما خودکشی بود / حرف‌های فرهادی هم در جشن خانه‌ سینما نقطه‌عطف بود 
 
کارگردان فیلم قدمگاه درباره تفاوت رفتار جواد شمقدری و محمد رضا جعفری جلوه با خانه سینما گفت: «ما از ابتدا با جواد شمقدری و جعفری جلوه رابطه کاری داشتم اما جعفری جلوه در مزان مدیریت خود بودجه به ما می داد و سال اخری که جشن را با دبیری امین تارخ برگزار کردیم بحث بود که باید فیلم بهمن فرمان آرا کنار گذاشته شود و علی‌رغم اینکه جشن خانه سینما بر خلاف نظر جعفری جلوه برگزار شد اما ایشان بزرگی کرد و بودجه ما را داد اما جواد شمقدری سریع بودجه را قطع کرد.»

عسگرپور در پاسخ به سوال جیرانی درباره‌ی امضای تفاهم‌نامه‌ای با جواد شمقدری، معاون وقت امور سینمایی وزارت ارشاد، گفت: «هر سال خانه‌ سینما با معاونت سینمایی تفاهم‌نامه امضا می‌کند اما تا جایی که یادم می‌آید آن سال با آقای شمقدری تفاهم‌نامه‌‌ای امضا نکردیم. حرف‌های آقای فرهادی هم در جشن خانه‌ی سینما به نوعی نقطه‌ی عطف بود. بعد از آن آقای شمقدری بیانیه‌ای با تیتر «انالله انا علیه راجعون» منتشر کرد که شاید منظور آن تهییج یک سری افراد بود. بعد از آن تقریبا هر روز جلسه‌ای برای حل بحران داشتیم. در واقع درخواست این بود که خانه‌ی سینما در مجمع عمومی اعلام انحلال کند که به نوعی خودکشی بود. برای انحلال خانه‌ی سینما از بند قانونی استفاده کردند که شامل آموزشگاه‌های سینمایی می‌شد که شاید شخص وزیر وقت هم درجریان آن نبود.»

عسگرپور در ادامه‌ صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که خانه‌‌ شماره‌ی دو سینما در آن روزها باز بود و به فعالیتش ادامه می‌داد. او گفت: «پیشنهاد بعضی از افراد این بود که می‌توانیم کمی نرمش نشان بدهیم تا بعد از چند سال دوباره خانه‌ی سینما باز شود ولی موضع ما در خانه‌ی سینما دفاع از حیثیت اجتماعی خانه‌ی سینما بود.»

به گزارش «تابناک»؛
رئیس سابق هیئت مدیره و مدیر اسبق خانه‌ی سینما  معتقد است که در دولت قبلی جامعه به نوعی از حوزه‌ی فرهنگ و هنر قطع امید کرده‌ بود. اما او با نوشتن طرح‌هایی برای فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی سعی کرده تا این فضا را برای خودش تلطیف کند.
 
او در بخشی از صحبت‌هایش درباره رابطه خانه سینما و مشایی گفت: «یک جلسه ای در خانه سینما تشکیل شد و مشایی آمد و تعدادی از سینماگران امدند ولی صحبتهای تندی علیه دولت در حوزه سینما شد و بعد از ان جلسه مشایی دیگر با خانه سینما همکاری نکرد.»
 
عسگرپور درباره شرایطی که در آن دوران تجربه کرده، گفت: «در تغییر فضای سیاسی سعی کردم اجازه ندهم شرایط پیش‌آمده بر کل زندگی من سایه بیندازد. به همین دلیل در آن دوران طرح می‌نوشتم فیلم سینمایی «مهمان داریم» و سریال «نفس‌ گرم» حاصل همان دوران هستند.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار