کارشناس نظارت بر مواد غذایی مرکز بهداشت شهید بلندیان این شهرستان قزوین گفت: آلودگی‌های باکتریایی و انگلی از طریق دست یا لباس و یا ترشحات حلق و بینی، منتقل می‌شود.
کد خبر: ۳۲۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ 06 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل ایسنا منطقه قزوین، تورج برزگر اظهار کرد: انواع آلودگی‌های باکتریایی و انگلی از راه‌های مختلف و در اثر تماس با دست، ترشحات حلق و بینی و حتی لباس افرادی که وظیفه تهیه و توزیع مواد غذائی را به عهده‌دارند، به مصرف‌کننده منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از مخاطرات گفته‌شده، لازم است افرادی که در کار تهیه و توزیع مواد غذائی هستند، ازجمله: کارکنان بوفه‌های مدارس، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، درزمینهٔ رعایت اصول بهداشت فردی، آموزش ببینند.
 
حشرات و جوندگان، ناقل عامل بیماری‌زا

برزگر، مخاطرات بیولوژیک را در دو گروه حشرات، جوندگان نامطلوب و ناخوشایند و باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و سموم قارچی، دانست که به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم باعث ایجاد بیماری می‌شود.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، تصریح کرد: میکروارگانیسم‌های بیماری‌زایی است که شاید در مراحل مختلف تهیه و آماده‌سازی، وارد غذا شده و رشد و تکثیر یابند، با پخت کامل غذا از بین می‌روند.

وی تأکید کرد: زمانی پخت غذا کامل است که همه قسمت‌های آن حداقل ۷۰ درجه سانتی‌گراد حرارت دیده باشد و برای اینکه غذا سالم بماند باید به‌صورت کاملاً داغ با درجه حرارت ۷۰ درجه سانتی‌گراد و بالاتر و یا کاملاً سرد با درجه حرارت زیر چهار درجه سانتی‌گراد، یعنی در یخچال نگهداری شود.
 
 سرطان، ناشی از مخاطرات شیمیایی

این کارشناس بهداشتی، بابیان اینکه آلودگی شیمیایی، مانند جیوه، در درازمدت اثر داشته، در بدن جمع شده و سال‌ها در بدن می‌ماند و در طولانی‌مدت، باعث سرطان‌زایی می‌شود، مهم‌ترین این عوامل را مواد شوینده دانست که در تهیه، تولید، عرضه و آماده‌سازی غذا روی وسایل و ابزار باقی می‌ماند و یا به خود غذا وارد می‌شود.

برزگر، اظهار کرد: فلزات سمی از راه محیط آلوده، خاک کشاورزی، آب و مواد شیمیایی مورداستفاده در مزارع و یا موادی، مانند: قلع از ظروف با جنس قلع، جیوه از ماهی، کادمیوم و سرب از محیط، وارد مواد غذایی می‌شود.
کارشناس نظارت بر مواد غذایی مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، هشدار داد: آفت‌کش‌ها و ترکیبات محافظت‌کننده مواد غذایی در انبارها و مواد از بین برنده جانوران موذی مانند مرگ موش هم از دیگر مواد شیمیایی است که باعث آلودگی مواد غذایی می‌شود.
 
ورود هرگونه ماده فیزیکی خارجی به مواد غذایی، ممنوع

وی در ادامه به مخاطرات فیزیکی اشاره کرد و گفت: به‌منظور حفظ مقبولیت و ایمنی مواد غذایی باید از ورود هرگونه ماده فیزیکی خارجی به مواد غذایی جلوگیری کرد.

برزگر اضافه کرد: شیشه و فلزات، باعث ایجاد بریدگی در دهان شده و در صورت بلعیده شدن، عوارض وخیمی به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس بهداشتی، خاطرنشان کرد: خرده‌سنگ، شیشه و ماسه، در منابع گیاهی، مثل سبزی‌ها؛ چوب، در بستنی چوبی و پلاستیک می‌تواند به مواد غذایی واردشده که ممکن است قطعات تیز و برنده منجر به بریدگی دهان شود.
 
 اصل مهم، رعایت بهداشت آشپزخانه

کارشناس نظارت بر مواد غذایی مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین بابیان اینکه در محلی که برای تهیه و آماده‌سازی غذا استفاده می‌شود، باید تمام اصول بهداشتی به‌منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌های ناشی از غذای آلوده رعایت شود، گفت: این محل ممکن است آشپزخانه منازل، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و بوفه‌های مدارس باشد.

وی ضمن تأکید به لزوم تمیز نگه‌داشتن تخته و سطوحی که برای خُرد کردن سبزی‌ها و مواد غذائی از آن‌ها استفاده می‌شود، اظهار کرد: به‌منظور جلوگیری از آلودگی مواد غذایی باید دقت شود که تمام سطوح مورداستفاده برای تهیه و آماده‌سازی غذا به‌طور مرتب کاملاً شسته شده و تمیز باشد.

برزگر، پوشیدن لباس تمیز در محل کار، دور کردن زیورآلات از خود، پوشاندن موی سر، پوشاندن بینی و دهان هنگام عطسه و سرفه، باندپیچی کردن خراش‌ها و زخم‌های روی انگشتان، شستن کامل دست‌ها با آب و صابون قبل از تهیه غذا و بعد از اجابت مزاج و کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌ها را از مواردی دانست که باید هنگام تهیه و توزیع مواد غذایی رعایت کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار