طراحی موزه با تاکید بر در نظر گرفتن قطع کمترین درخت انجام شده و طی توافق‌نامه‌ای مقرر شده است تا معادل 2 برابر درختان قطع شده‌ی موزه، درخت غرس شود.
کد خبر: ۳۲۵۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ 08 November 2016
به گزارش تابناک یزد،معاون مهندسی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد با تاکید بر اینکه تغییر کاربری مکان فعلی پارک موزه از فضای سبز به فرهنگی با مجوز کمیسیون ماده پنج اتفاق افتاده است، اظهار کرد: طراحی موزه با تاکید بر در نظر گرفتن قطع کمترین درخت انجام شده و طی توافق‌نامه‌ای مقرر شده است تا معادل 2 برابر درختان قطع شده‌ی موزه، درخت غرس شود.
در سال‌های اخیر قطع درختان به دلایل مختلف دغدغه‌هایی را برای مردم این شهر و استان کویری تبدیل کرده است و هر از چند گاهی شاهد چنین اقدامی در برخی نقاط یزد هستیم. اهمیت این موضوع نیز بیشتر به این سبب است که استان کویری یزد با خشکسالی بی‌سابقه‌ای مواجه است و قطع این درختان در حالی اتفاق می‌افتد که در برخی از این مکان‌ها به این زودی‌ها درختان جایگزینی نخواهند داشت و همین موضوع بسیاری از دوست‌داران طبیعت را نگران کرده است.

یکی از مکان‌هایی که در سال‌های اخیر قطع درختان آن نارضایتی شهروندان یزدی را به دنبال داشته، تربیت بدنی ادارات در مجاورت پارک آزادگان یزد برای تبدیل آن به پارک موزه دفاع مقدس است، در حالی که مسئولان اجرای این طرح با اطمینان تاکید می‌کنند که تغییر کاربری این فضا با مجوز صورت گرفته و در طراحی این مکان سعی شده تا کمترین قطع درخت انجام شود.

علی محمد خواجه حسینی، معاون مهندسی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: سال 1382 ستاد کنگره سرداران شهید استان، 19 مکان را در شهر یزد پس از ارزیابی نکات مثبت و منفی آن جهت ساخت موزه دفاع مقدس به استانداری پیشنهاد کرد که هر کدام به دلایلی رد شد و نهایتاً در آذرماه همان سال در جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد استان مقرر شد که مکان تربیت بدنی ادارات(مکان فعلی پارک موزه) برای ساخت پارک موزه به بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس واگذار شود و معوض آن ساختمان‌های بسیج ادارات واقع در مجموعه نمایشگاهی روبروی پارک شادی یزد در بلوار دانشجو از سوی سپاه، تخلیه و به استانداری واگذار شود که این کار انجام شد.

وی ادامه داد: پس از تحویل زمین پارک موزه، عملیات قانونی از جمله تصویب در کمیته زیربنایی و عمرانی، شورای برنامه‌ریزی استان و تغییر کاربری مکان از فضای سبز به فرهنگی، پیگیری و در سال 1384 به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید.

به گفته‌ی خواجه حسینی، همچنین طراحی موزه مرکزی با مدیریت استانداری توسط مشاور و با تاکید بر در نظر گرفتن این که موزه طوری طراحی شود که کمترین درخت قطع شود، انجام شد و همزمان معاونت عمرانی استانداری نیز طی توافق‌نامه‌ای با شهرداری متعهد شد اگر درختانی در موزه قطع شد معادل دو برابر آن را طبق نظر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری غرس کند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال این توافقات، فضای سبز مجموعه پارک موزه دفاع مقدس با پیشنهاد 15 نوع پوشش گیاهی متناسب با پارک توسط مشاور تهیه و تصویب شد.

وی اضافه کرد: در بخش اول پارک که هم‌اکنون با پیشرفت 95 درصدی آماده بهره‌برداری است، بعضی از گونه‌ها از استان البرز، تهیه و کاشت شده که در نوع خود در پارک‌های شهر یزد منحصر بفرد است.

خواجه حسینی تاکید کرد: بخش اول پارک موزه به زودی افتتاح خواهد شد و با مدیریت شهرداری و اداره حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

وی متذکر شد: در حال حاضر نیز نگهداری فضای سبز مجموعه توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری انجام می‌شود که در همین راستا نیز این سازمان در سال گذشته اقدام به هرس درختان مجموعه پارک موزه و بریدن درختان خشک آن کرده است. طبیعی است که به جای درختان قطع شده، پوشش گیاهی مناسب پارک طبق طرح مشاور اجرا خواهد شد و در این رابطه نیز از سال گذشته عملیات غرس درختان جدید در بخش دوم پارک موزه آغاز شده است.

به گزارش ایسنا،معاون مهندسی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یادآور شد: همانطور که قبلاً نیز گفته شد بنای اصلی در اجرای این مجموعه بر  نگهداری درختان موجود بوده که در این راستا هر درخت سبز و سالم و قابل نگهداری در هر کجای طرح، حتی جلوی سر در ورودی هم که قرار گرفته بود، حفظ شده است.

خواجه حسینی بیان کرد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس از بخش‌هایی شامل ساختمان مرکزی، ساختمان مرکز اسناد و پژوهش و کتابخانه، سالن ورزشی و پارک موزه تشکیل شده است که محوطه آن با زیربنای حدود 15 هزار مترمربع به صورت پارک عمومی طراحی شده و شامل حوض و آب‌نما، فضای بازی کودکان، محل نمایش، سر در ورودی و مناره، محل‌هایی برای استراحت خانواده‌ها و نمایشگاه‌های فصلی و کارهای هنری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار