هنری کسینجر استراتژیست بزرگ آمریکایی و یکی از برجسته ترین سیاستمدارهای آمریکایی که آرا و تفکرات وی در حوزه سیاست و روابط خارجی سرمنشأ تصمیم سازی های چند دولت در ایالات متحده بوده است، در گفت وگویی با جفری کولبرگ از نشریه آتلانتیک دیدگاه خود درباره پیروزی دونالد ترامپ و وضعیت سیاست خارجی او را بیان کرده است.
کد خبر: ۳۲۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵ 13 November 2016
هنری کسینجر استراتژیست بزرگ آمریکایی و یکی از برجسته ترین سیاستمدارهای آمریکایی که آرا و تفکرات وی در حوزه سیاست و روابط خارجی سرمنشأ تصمیم سازی های چند دولت در ایالات متحده بوده است، در گفت وگویی با جفری کولبرگ از نشریه آتلانتیک، دیدگاه خود درباره پیروزی دونالد ترامپ و وضعیت سیاست خارجی او را بیان کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ در این مصاحبه که در روز چهارشنبه هفته گذشته انجام شده و بخشی از سلسله مصاحبه های کولبرگ با هنری کسینجر در مورد شرایط فعلی نظم بین الملل است، شامل دیدگاه کسینجر در مورد شرایط پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهور آمریکاست.

وی در این مصاحبه بیان می کند، انتظار وی این است که سایر ملت ها به ویژه قدرت های بزرگ وارد دوره ای از مطالعات و پژوهش های شدید برای فهم و درک چگونگی پاسخ و واکنش به ریاست جمهوری دونالد ترامپ شوند. وی همچنین در این مصاحبه بیان می کند که احتمالا داعش و یا سایر سازمان های مشابه افراطی، احتمالا دونالد ترامپ را با استفاده از حملات تروریستی آزمایش می کنند تا واکنش وی را برانگیزند.

به عقیده وی، گروه های غیر دولتی، نظیر داعش، احتمالا به این ارزیابی رسیده اند که دونالد ترامپ در پاسخ به این حملات تروریستی به روشی که به نفع آنها باشد، واکنش نشان خواهد داد.

مصاحبه هنری کسینجر در رابطه با انتخاب دونالد ترامپ و وضعیت سیاست خارجی وی

متن این مصاحبه را در ادامه میخوانید:

کوبلبرگ: آیا از انتخابت دونالد ترامپ غافلگیر شدید؟

کسینجر: فکر می کردم هیلاری کلینتون برنده انتخابات است.

کولبرگ: معنی این انتخاب برای نقش آمریکا در جهان چیست؟

کسینجر: این انتخاب می تواند ما را قادر سازد تا بین سیاست خارجی و وضعیت داخلی خودمان یک ارتباط و وابستگی به وجود آوریم. به وضوح یک شکاف بزرگ میان ادراک افکار عمومی و ادراک نخبگان در مورد نقش آمریکا در سیاست خارجی وجود دارد. من فکر می کنم که رئیس جمهور جدید این فرصت را دارد تا این دو را با هم آشتی دهد. این فرصت برای وی فراهم است؛ اما بستگی به خود او دارد که از آن بهره ببرد.

کولبرگ: در مورد صلاحیت و شایستگی دونالد ترامپ احساس بهتری دارید یا در مورد جدیت و سرسختی وی؟


کسینجر: باید بحث پیرامون این سؤال را متوقف کنیم. او الان رئیس جمهور منتخب است. ما باید به وی این فرصت را بدهیم تا فلسفه خودش را تدوین و توسعه دهد.

کولبرگ: به او کمک می کنید؟


کسینجر: تا به حال با وی ملاقات نداشته ام؛ اما از زمانی که مسئولیت خود را در دولت کنار گذاشته ام، رهیافت من در قبال همه رؤسای جمهور همین گونه بوده است. اگر از من بخواهد که به ملاقات وی برم، حتما می روم.

کولبرگ: بزرگترین نگرانی شما در مورد ثبات جهانی ناشی از این انتخابات چیست؟


این که کشورهای دیگر با شوک به این مسأله واکنش نشان دهند. من مایلم این احتمال را مطرح کنم که گفت وگوهای جدیدی ظهور خواهند کرد. اگر دونالد ترامپ خطاب به مردم بگوید، این فلسفه سیاست خارجی من است و برخی از سیاست های وی با سیاست های قبلی ما همسان نباشد اما اهداف یکسانی را با آنها داشته باشد، در نتیجه تداوم در سیاست ها امری محتمل است.

کولبرگ: چین چگونه واکنش نشان می دهد؟


کسینجر: من تقریبا مطمئن هستم که واکنش چین این خواهد بود که گزینه ها و امکانات خود را مطالعه خواهد کرد. همچنین حدس میزنم که واکنش روسیه نیز به همین ترتیب خواهد بود.

کولبرگ: آیا فکر می کنید که دونالد ترامپ مدافع پوتین است؟


کسینجر: نه. فکر می کنم به این خاطر که پوتین برخی جملات خوشایند را در باره ترامپ گفته است، دونالد ترامپ هم همین ادبیات را در پاسخ به پوتین به کار گرفته است.

کولبرگ: آیا فکر می کنید که روابط این دو از قبل در هم تنیده و مشخص است؟


کسینجر: نه

کولبرگ: در نتیجه برای روسیه شانسی در کوتاه مدت وجود ندارد که از این وضعیت بهره ببرد؟


کسینجر: به احتمال بسیار روسیه منتظر می ماند تا ببیند اوضاع به چه ترتیب پیش می رود. روسیه و آمریکا در حوزه هایی با هم تعامل دارند که هیچ یک از ما کنترل کامل روی عناصر آن نداریم، مانند اوکراین و سوریه. به احتمال زیاد برخی از دیگر بازیگران در این تعارضات آزادی عمل بیشتری برای برخی اقدامات داشته باشند. در نتیجه پوتین منتظر میماند که ببیند چه گزینه هایی در اختیار دارد.

کولبرگ: پس همچنان شانسی برای بی ثباتی وجود دارد؟


کسینجر: من یک گزاره کلی می دهم: فکر می کنم بخش اعظمی از دستگاه سیاست خارجی جهانی برای 6 تا 9 ماه در حالت تعلیق خواهد بود تا خروجی انتخابات ما مشخص شود. آنها تنها نظاره گر ما خواهند بود، در حالی که ما یک تحول داخلی را تجربه می کنیم. آنها برای مدتی این تحول را مطالعه خواهند کرد؛ اما در برخی مواقع رویدادهایی خواهد بود که تصمیم گیری را ناگزیر می سازد. تنها استثنا در این مورد بازیگران و گروه های غیر دولتی هستند. آنها انگیزه زیادی برای برانگیختن واکنشی از سوی آمریکا دارند که موقعیت جهانی ما را متزلزل سازد.

کولبرگ: اکنون تهدید داعش جدی تر شده است؟

کسینجر: گروه های غیر دولتی احتمالا به این ارزیابی می رسند که واکنش دونالد ترامپ به یک حمله تروریستی متناسب با اهداف آنها خواهد بود.

کولبرگ: پاسخ و واکنش ایران چه خواهد بود؟

کسینجر: ایران احتمالا به شکلی صحیح به این نتیجه خواهد رسید که اکنون توافق هسته ای بیش از قبل شکننده است. اما حتی در برابر فشار زیاد نیز مقاومت بزرگی نشان خواهد داد و در عین حال به مطالعه و پژوهش در مورد ترامپ و شناخت وی ادامه می دهد. هیچ کس اطلاع زیادی در مورد سیاست خارجی وی ندارد. در نتیجه همه در یک دوره مطالعه و پژوهش غرق می شوند. در واقع «یک جنون پژوهشی» واژه دقیق تری برای این شرایط است.

کولبرگ: فکر می کنید چرا این اتفاق افتاد؟ - دونالد ترامپ برنده انتخابات شد.


کسینجر: پدیده ترامپ تا حد زیادی واکنش آمریکایی های طبقه متوسط به حمله به ارزش های آنها توسط قشر آکادمیک و روشنفکر است. دلایل دیگری هم در این میان وجود دارد، اما این دلیل مهمترین آنهاست.

کولبرگ: پیشنهاد شما به ترامپ برای معرفی خود به دنیا چیست؟


کسینجر: اول از همه این که خود را مسلط بر همه چالش های فعلی نشان دهد. دوم آنکه نشان دهد که در مورد ماهیت تحولات سایر کشورها تأمل می کند. یک رئیس جمهور مسئولیت گریز ناپذیر مشخص کردن و ارائه دادن مسیر و راه را بر دوش دارد: اینکه ما به دنبال دستیابی به چه چیز هستیم؟ از چه چیز می خواهیم ممانعت کنیم و چرا؟ برای انجام این مسئولیت وی باید همزمان دست به تجزیه و تحلیل زده و این تحلیل ها را بازتاب دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار