مستندساز سینمای ایران و جهان:
جمشید مجددی، مستند ساز برجسته سینمای ایران و جهان گفت: جشنواره‌ها و مشخصا جشنواره «رویش» باید سفارش‌دهنده باشند و برای خود خوراک تهیه کنند.
کد خبر: ۳۳۲۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ 22 November 2016
به گزارش تابناك رضوي، جمشید مجددی، مستندساز سینمای ایران و جهان، ضمن بیان مطلب فوق به تاثیرگذاری جشنواره «رویش» در ساخت فیلم‌های دینی اشاره کرد و افزود: وجود این جشنواره خودبه‌خود به توسعه فیلم دینی کمک می‌کند. اما نکته اینجاست که جشنواره‌ها و مشخصاً جشنواره «رویش» نباید فقط پاتوقی برای نمایش تعدادی فیلم و ارائه جایزه باشند. بخشی از جوایز جشنواره‌ها می‌تواند، کمک به ساخت فیلم بعدی فیلم‌ساز برتر باشد. اگر قرار باشد موضوع را در دو یا سه سکه خلاصه کرد، اتفاقی نخواهد افتاد.
مجددی که مستند «دستهای خسته» او برنده جایزه اول جشنواره مذهب امروز ایتالیا بوده است با انتقاد از روند کلیشه‌سازی در سینما گفت: خلاقیت از زندگی خلاق و هنرمندانه می‌آید. زندگی متعارف ما کلیشه است و بر اساس قواعدی متعارف انجام می‌شود. عملاً نمی‌توان فیلم منتقدانه در بخش دینی تولید کرد. در سیستم مذهبی گاهی این‌جور تلقی می‌شود که فیلم منتقدانه، به اصل سیستم می‌خواهد انتقاد کند، درحالی‌که شاید سازنده فردی دلسوز باشد و بخواهد مشکلی را با نیت حل مسئله مطرح کند.
مجددی فرایند ساخت فیلم دینی را سخت توصیف کرد و افزود: در کشور ما دین، «همه‌چیز» تلقی می‌شود. هویت ما اصولاً دینی است. مشخص است در این چارچوب، اجازه ساخت فیلمی که در بخش دینی قرار است حرفی برای گفتن داشته باشد با چالش روبرو می‌شود. من می‌خواهم بپرسم اگر قرار باشد فیلمی ساخته شود که نقاد و چالش زا نباشد چه ارزشی برای ساخت این فیلم می‌توان تصور کرد؟
سازنده مستند «با چوخه»، برنده جایزه اول جشنواره‌های لهستان و هلند، در خصوص تفاوت ساخت فیلم دینی با دیگر فیلم‌ها بیان داشت: دست فیلم‌ساز در موضوعات دیگر حدودا باز است. نگاه‌ها در آن بخش‌ها چندان سخت‌گیرانه نیست و گاهی حمایتی است. اما در بخش فیلم دینی، حساسیت‌های متعددی وجود دارد. به جهت اهمیت موضوع، کسی که می‌خواهد فیلم دینی بسازد باید خودش کارشناس دینی باشد و به امور فقهی مسلط باشد.
وی نقش کارشناس دینی را در ساخت فیلم دینی مهم دانست و ادامه داد: باید نقش کارشناس دینی مثل سایر کارشناس‌هایی که بنا به ضرورت موضوع در بخش‌های فیلم‌نامه‌نویسی و یا ساخت حاضر می‌شوند، باشد اما معمولاً کارشناسان دینی نقشی فراتر برای خود قائل هستند. ترجیحاً بهتر است فیلم‌ساز خودش به موضوع دینی که مشغول ساخت آن است کاملاً واقف باشد.
جمشید مجددی خطاب به فیلمسازان جوان گفت: هرکس زاویه اختصاصی خود را برای دیدن موضوعات و ساخت فیلم دارد. اما باید مطالعه فیلم‌ساز درباره موضوعی که می‌سازد بسیار زیاد باشد تا به مسیر اشتباه نیفتد. به نظرم فیلم‌ساز حق ندارد اشتباهی بکند که ریشه در عدم تحقیق کافی درباره موضوع دارد. مخصوصاً در فیلم دینی، فیلم‌ساز حق ندارد دچار اشتباه شود. هر فیلم‌سازی حق دارد نظر خودش را بیان کند اما برای اشتباهی که ریشه در مطالعه ناکافی دارد، جایگاهی قائل نیستم.
شایان ذکر است دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، 27 الی 30 دی ماه در پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس، برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا دهم آذر مهلت ثبت نام دارند. دسترسی به فرم فراخوان در وب سایت جشنواره به نشانی: www.ruyeshfestival.ir امکان پذیر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار