به بهانه لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد طی روزهای گذشته
لغو سخنرانی قانونی علی مطهری با موضوع «تحلیل واقعه کربلا» در روز اربعین حسینی و به‌دستور دادستان مشهد! این خبر تکراری روزهای گذشته است که رفته رفته با واکنش های تند دو طرف ماجرا رو به رو شد
کد خبر: ۳۳۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 25 November 2016

لغو سخنرانی قانونی علی مطهری با موضوع «تحلیل واقعه کربلا» در روز اربعین حسینی و به‌دستور دادستان مشهد!  این خبر تکراری روزهای گذشته است که رفته رفته با واکنش های تند دو طرف ماجرا رو به رو شد. ماجرا از این قرار است که روز یکشنبه ۳۰ آبان به دستور دادستان مشهد، سخنرانی علی مطهری که به دعوت مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان استان خراسان رضوی به مناسبت اربعین حسینی در این شهر بنا بود برگزار شود، لغو شد و دفتر این مجمع پلمب گشت.

از مقصرهای این ماجرا و توهین به شخص نماینده مجلس بخواهیم بگذریم باید دسته بندی کلی نسبت به این ماجرا داشته باشیم و بدانیم که هیچ گاه کیفیت جای کمیت را نمی گیرد و همیشه تعداد بیشتر موافقان یک عمل لزوما موفق تر عمل نخواهند کرد. کسانی که توانسته اند سخنرانی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی یعنی مرد قانون گذار در ایران را لغو کند بنابراین از قدرتی برای تغییر روند کلی کلان شهر مشهد و بسط آن به همه نقاط کشور برخوردار هستند. با نگاه اجمالی پس از مرور ماجرای این رخداد ، واکنش های افراد مختلف را در ادامه مرور می کنیم

مروری بر رویدادهای لغو یک سخنرانی 
گفته شده که در ارتباط با این سخنرانی،  ابتدا دادستانی اجرای هرگونه جلسه‌ در تالار رازی بین ساعات ٩ تا ١٢ روز شنبه را ممنوع اعلام کرد بر این اساس، میزبان این جلسه تغییر محل برگزاری برنامه را اعلام نمود اما لغو برنامه از سوی دادستان و پلمپ محل دوم برگزاری جلسه، واکنش دیگری از مخالفان سخنرانی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بود. بر این اساس مخاطبان برنامه متفرق شده و  دفتر مجمع اصلاح طلبان مشهد یعنی میزبان برنامه پلمب  گت. در این شرایط فرماندار مشهد در برنامه ریزی از پیش تعیین شده به طور اتفاقی همزمان با این ماجرا برکنار شد که به شایعات مختلف نیز دامن زد. پس از آن علی مطهری به رئیس‌جمهوری نامه نوشت و امام جمعه مشهد را مسبب این ماجرا دانست. اما امام جمعه مشهد  نماینده مردم مشهد را تهدید به پیگیری قضایی کرد.  پس از نامه شدیدالحن مطهری به روحانی، این ماجرا به طوفانی سهمگین تبدیل شد که تا پایان شب اربعین، به‌طور کامل فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور را تحت‌الشعاع قرار داد و در پایان پس از واکنش بسیاری از رجل سیاسی علی مطهری از دادستان مشهد شکایت کرد.

همه مخالفان لغو یک سخنرانی
پس از گوش به گوش شدن ماجرای لغو این سخنرانی در مشهد، این‌بار اما بلافاصله حدود 150 تن از نمایندگان مجلس همگام با افکار عمومی از نایب رییس این روزهای مجلس پشتیبانی کردند به طوری که پس از چند توئیت و پست تلگرامی و اینستاگرامی، در رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای این اقدام را محکوم کردند.
از دیگر سو رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اقدام دادستان مشهد در مورد سخنرانی نائب رئیس مجلس را که موجب این همه بحث در کشور شد تاسف‌آور  خواند.   علاوه بر علی لاریجانی، رحمانی فضلی وزیر کشور با ابراز تاسف از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد که قرار بود به مناسبت اربعین برگزار شود، ادعا کرد که این برنامه تمامی مجوزهای لازم قانونی را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده بود و معلوم نیست به چه دلیل در آخرین لحظات لغو گردید.
این اتفاق زمانی به مرحله عطف خود رسید که شخص دوم مملکت یعنی ریاست جمهوری نیز در نامه‌ای که خطاب به وزرای دادگستری و کشور به نگارش درآورد، به حمایتی بی‌سابقه از مطهری پرداخت و او را نماینده ای کم‌نظیر خواند که از پشتوانه بسیار قوی در افکار عمومی جامعه برخور است و از قوه محترم قضائیه خواست که از جرایم مشهود و حمایت از آزادی بیان به موجب قانون اساسی، و مقابله با کج‌اندیشی در اجرای قانون است، جلوگیری به عمل آورد.
از مقامات داخل استان نیز علیرضا رشیدیان،  استاندار خراسان‌رضوی ممانعت از سخنرانی علی مطهری در مشهد را اقدامی ناشایست و مذموم خواند.

موافقان کم تعداد لغو یک سخنرانی
واکنش ها به ماجرای این سخنرانی شدت گرفت.  دفتر  آیت الله‌علم الهدی امام جمعه مشهد در پی انتشار نامه علی مطهری درباره لغو سخنرانی اش در مشهد اطلاعیه ای منتشر کرد. مطهری در نامه ای خطاب به رئیس جمهور، از احتمال لغو سخنرانی اش با آیت الله علم الهدی سخن به میان آورده بود و ایشان در واکنش به این اقدام علی مطهری، گفته بود که در صورت عدم جبران تشویش اذهان عمومی توسط این شخص، اقدام قضایی خواهد شد
همچنین روزنامه کیهان در همین رابطه می‌نویسد: «لغو سخنرانی یک نماینده مجلس باعث شد تا اتفاقات عجیب و غریبی رخ دهد و بلافاصله شاهد موضع گیری‌های فوری از سوی برخی دولتمردان و نمایندگان طیف اصلاح‌طلب باشیم که در راس آنها نامه علی مطهری به رئیس جمهور بود که باز هم تهمت پراکنی و تهدید رئیس جمهور را به همراه داشت.»
از سویی بحرینی» و «شیران»، نماینده های مشهد بر خلاف ١٥٠ نماينده ديگر مجلس  در نامه هایی جداگانه خواستار عذرخواهی و برخورد با علی مطهری به دلیل حرمت شکنی و توهین به امام جمعه مشهد شدند.

و اما آینده....
با حساب سر انگشتی می توان دریافت عده ی بسیاری از رجل سیاسی لغو سخنرانی نائب رئیس مجلس را محکوم کردند. سخنرانی که بنا نبود در جمع عمومی صورت بگیرد و در حوزه واقعه کربلا و با هدف عزاداری برای سالار شهیدان تدارک دیده شده بود. اما عده ی معدودی از رجل سیاسی در مشهد مخالف این دست فعالیت ها بوده و به ممنوعیت های دیگر از جمله ممنوعیت کنسرت، ممنوعیت سخنرانی و لغو برنامه ها و... دامن زدند. با این وجود به نظر نمی رسد روال ممنوعیت ها در مشهد پس از این ماجرا تغییری اساسی داشته باشد و حال باید این سوال را مطرح کرد که کدام دولت قوی تر است؟ دولت امید یا دولت مستقر در کلان شهر مشهد! این اردو کشی ها چه نتیجی در درجه اول برای مشهد و در درجه بعدی برای کل کشور در پی دارد؟ با وجود قدرت نمایی مخالفان  در برابر دولت و مجلس باز هم می توان از کاهش ممنوعیت ها سخن به میان آورد و در آینده شاهد بسط آن نبود؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار