بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «تعبیر امام جمعه تهران برای انتخابات آمریکا» و «دلیل تلاش عارف برای رأی آوری کدخدایی» و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۳۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰ 25 November 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.


داعش وعده 50 نوع حوری به عناصر خود داد

  یک منبع در شهر موصل خبر داد که خطیبان نماز جمعه در مناطق تحت تسلط داعش در شهر موصل، در دوره اخیر، موضوع خطبه را روی انواع حوری بهشتی متمرکز کرده‌اند. به گفته این منبع، سخن گفتن از حور العین در جهت افزایش روحیه اعضای داعش صورت می‌گیرد که این روزها متحمل تلفات سنگینی در مواجهه با نیروهای عراقی در بخش شرقی موصل شده‌اند.فارس این خبر را منتشر کرد.

 رایزنی انتخاباتی شورای عالی سیاست‌گذاری با اشخاص ذی‌نفوذ

محسن مهرعلیزاده عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان گفت: مشکلی که دفعه گذشته داشتیم؛ ارتباط شورای عالی با استان ها بود ما معتقدیم که این ارتباط در انتخابات گذشته یک ارتباط صددرصدی و جا افتاده نبود. در همین راستا ما این ارتباط را آسیب شناسی کرده و در ساختار جدید روی آن کار کردیم. الان هم با جلسات پی در پی این مسائل حل می شود و امیدواریم ارتباطات مرکز با استان ها روانتر شود. من در کمیته تعامل و رایزنی شورای عالی سیاست گذاری هستم. کار این کمیته این است که بتواند تعامل لازم را با دستگاه های دیگر مرتبط با انتخابات انجام دهد. البته با گروه ها و احزاب هم رایزنی هایی خواهیم داشت، اما بیشتر دستگاه های متولی انتخابات مدنظر ما هستند. در همین زمینه با دولت و نمایندگان مجلس و اشخاص ذی نفوذ رایزنی خواهیم داشت اما این بار چون بحث بیشتر انتخابات شوراهاست لازم نیست با شورای نگهبان رایزنی داشته باشیم. دنیای اقتصاد این خبر را منتشر کرد.

 اردوغان اروپا را تهدید کرد    

اسکای نیوز نوشت در پی رأی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه اتحادیه اروپا را تهدید کرد مرزهای ترکیه را برای ورود مهاجران غیرقانونی به کشورهای اروپایی باز می کند.  اردوغان خطاب به اتحادیه اروپا هشدار داد: «گوش کنید، اگر یک قدم دیگر جلوتر بروید، مرزهای ترکیه به روی مهاجران غیرقانونی باز خواهد شد». وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بی اهمیت خواندن رأی اجماعی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اضافه کرد: «فراموش نکیند نه من و نه مردم ترکیه تحت تاثیر تهدیدات پوچ شما قرار نمی گیریم». العالم این خبر را منتشر کرد.

 عدم همکاری تولیت حرم حضرت معصومه در خاکسپاری آیت الله موسوی اردبیلی 

یکی از فضلای حاضر در مراسم تشییع آیت‌الله موسوی اردبیلی نوشت: "جالبه که با حضور رییس جمهور و دیگر مسئولان کشوری در مراسم اقامه نماز بر پیکر آیت الله العظمی موسوی اردبیلی، مسولان محترم حرم حتی زحمت باز کردن بلندگوی صحن را نیز بخودشان ندادند. تنها موقع تکبیر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی صدای ایشان بصورتی ضعیف در صحن پخش شد." یکی دیگر از فضلا هم نوشت: " و انصافا با توجه به دو روز عزای عمومی هیچ بازتاب قابل توجهی در صدا و سیما دیده نمی‌شود."انتخاب این خبر را منتشر کرد.

لغو سخنرانی مطهری از اجزای پازل تخریب و فشار بر دولت روحانی است

برخی از رسانه ها و جریان هایی که در صدد تخریب دولت هستند و از هیچ اقدامی در این جهت فروگذار نمی کنند. این گروه ها باید بدانند که نمی توانند انتظار رفتار ممتنع در این خصوص داشته باشند و واکنش خنثی در این گونه موارد معنای اعتدال نیست. عملکرد دولت در تمام زمینه ها و به خصوص در حوزه اقتصادی بسیار رضایت بخش بوده و روحانی با دست پر در مناظرات انتخاباتی 96 حاضر خواهد شد. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.

 ۳۷ سال نان مقاومت را خوردیم نه نان مذاکره را

 آیت‌الله سیداحمد خاتمی در گردهمایی ده‌ها هزار نفری بسیجیان کرمان، با اشاره به اینکه ما 37 سال نان مقاومت را خوردیم نه نان مذاکره را عنوان کرد: مقاومت سومین سرمایه بسیج است که بواسطه این فرهنگ در تمامی سال‌های پس از انقلاب کشور را حفظ کرده و می کنیم. امام جمعه موقت تهران با تقدیر از تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: تلاش‌های تیم مذاکره کننده بر کسی پوشیده نیست اما دو سال است که مردم در جریان مذاکرات هستند و پشت‌سر هم شاهد بدعهدی طرف مقابل هستیم در حالیکه قرار نبود دیگر تحریمی بر ملت ایران تحمیل شود. تسنیم این خبر را منتشر کرد.

مسئولان بدانند که با کمک بسیج می‌توان بدون آمریکا به زندگی مسالمت‌آمیز دست یافت

سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی در پیش از خطبه‌‌های نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به بیانات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری درباره بسیج، تصریح کرد: بسیج کلید طلایی حل مشکلات کشور است و کلید پیشرفت کشور استفاده از توان مردم است و اگر کسی به دنبال کلید پیشرفت می‌گردد این کلید در دست مردم است. بسیج در جنگ تحمیلی نشان داد که با مدیریت صحیح و خوب می‌توان اسلام را فاتح جهان نمود و مسئولان باید بدانند که تنها با کمک بسیج می‌توان به همه تشنگان حقیقت اثبات کرد که بدون آمریکا می‌شود به زندگی مسالمت‌آمیزی دست یافت.تسنیم این خبر را منتشر کرد.

واکنش فرمانده سپاه مشهد به حواشی اخیر این شهر

سردار یعقوبعلی نظری ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد با اشاره به اینکه برخی از اینها در جلسات به امام رضا(ع) هم رحم نمی‌کنند افزود: از اینها باید برائت بجوییم، البته اینها اهل هیاهو هستند، هوچیگری می‌کنند و از شبکه‌های ضد انقلاب استفاده می‌کنند، البته بسیجیان از این سر و صداها و از این نامه نوشتن‌ها نباید هراسی به خود راه دهند، وظیفه داریم خط سرخ شهادت، خط امام را ادامه دهیم و از این میراث گرانبها، در مقابل همه توطئه‌های نفوذی دفاع کنیم و این رسالت امروز عزیزان بسیجی است، باید اینها را بشناسیم و مقابله و خطوط خودمان را مستحکم کنیم.تسنیم این خبر را منتشر کرد.

ادعای جدید حسن عباسی علیه روحانی

حسن عباسی شب گذشته در مراسم گرامیداشت هفته بسیج در حسینیه محله دشت‌مزار شهر دماوند با بیان اینکه امیدواریم این توفیق را داشته باشیم که به تأسی از امام راحل که فرمودند «همه افتخارم این است که خود یک بسیجی هستم»، ما نیز توفیق حیات بسیجی را داشته باشیم. رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز که برای سخنرانی به دماوند رفته بود، پایین آوردن بنرهای سخنرانی‌اش توسط فرماندار دماوند موجب شد تا سخنرانی وی به سمت سیاسی برود و برخی مسائل را افشاگری کند. وی با اشاره به افشاگری مسائلی که در سال 1375 صورت گرفت، گفت: در دوره هشت ماهه آخر ریاست جمهوری آقای هاشمی‌رفسنجانی، دو نفر به دست و پا افتادند که ریاست‌ جمهوری او را مدام‌العمر کنند؛ نخستین نفر، عطاءالله مهاجرانی بود، کسی که در دوره خاتمی وزیر و بعد به کشور انگلیس پناه شد و اکنون نیز در شبکه‌های غربی به نظام فحاشی می‌کند.رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز تصریح کرد: نفر دومی که تلاش می‌کرد تا ریاست جمهوری آقای هاشمی‌رفسنجانی مادام‌العمر شود، شخص دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی کشور بود؛ روحانی مسأله پیدا کرده بود که اگر هاشمی‌رفسنجانی کنار برود، چکار کنند و به دست و پا افتاده بودند و در نشریات 20 سال پیش مطرح کرده بودند که هاشمی‌رفسنجانی فراتر از قانون اساسی است.

شریک جدید ایران برای حذف دلار

کاهش و حذف کاربرد دلار در تبادلات خارجی و به عبارتی ورود به انعقاد پیمان‌های پولی و به ویژه افتتاح حساب مشترک بین بانک‌های مرکزی ایران و طرف مقابل به محورهای اصلی مذاکرات بانکی در پسابرجام تبدیل شده است. در این راستا اوکراین نیز به جمع طرف‌های می‌پیوندد که با تاکید بر استفاده از ارزهای ملی به شریکی تازه برای ایران در حذف دلار در معاملات تجاری تبدیل خواهد شد. ایسنا این خبر را منتشر کرده است.

دلیل تلاش عارف برای رای آوری کدخدایی

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به اینکه شما در مجلس اصلاح‌طلب رأی آوردید و می‌گویند پشت پرده جلساتی هم با آقای عارف داشتید شرط عارف برای حمایت از شما چه بود، گفت: آنچه گذشت دیگر گذشته است. آقای عارف انسان شریف و متدین و دوست داشتنی است و ما هم به ایشان ارادت داریم.او در پاسخ به اینکه چه اتفاقی افتاد که آقای عارف آنقدر برای شما رایزنی کردند، گفت: این را از خودشان سوال کنید.

واکنش احمدی نژاد به نامزدی الهام

بهمن شریف‌زاده عضو جبهه توحید و عدالت ضمن رد حضور الهام در عرصه انتخابات از سوی احمدی‌نژاد گفت: هیچ‌کس از سوی شخص و جریان احمدی‌نژاد در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند و کاندیدا نمی‌شود.او همچنین درباره اینکه آیا صحت دارد احمدی‌نژاد به غلامحسین الهام گفته از او در انتخابات حمایت نمی‌کند، گفت: بله، نه تنها از ایشان, بلکه احمدی نژاد از جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب و جریان حامی خود و همچنین جریان عدالت‌خواهی هم هیچ کاندیدایی نخواهد داشت.ایلنا این خبر را منتشر کرده است.

ماجرای تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس

زاکانی در یک گفت و گوی تلویزیونی درباره ماجرای تصویب 20 دقیقه ای برجام در مجلس گفت، عمده داخل مجلس بودند. نکته پنجم این بود که عده‌ای این سند را دقت نکرده بودند و نخوانده بودند و اظهار می داشتند با این سند همه مشکلات حل خواهد شد و باید به امریکا اعتماد کرد. اعتماد به امریکا یک پایه اصلی بود. این سند یک سال و اندی است که تصویب شده است. یک خط را نقد نکردند و همین الان بعد یک سال و نیم تمامِ واقعیت‌‌های امروز گویای دقت‌نظر یک سال و نیم پیش این کمیسیون است.عرض آخرم این است که از بیرون مجلس بر ما فشاری نبود. این که به دفتر حضرت آقا منتسب کردند ناقص منعکس شد. دفتر رهبری خطوط کاملا منطقی را اعلام کرده بود. 5-4 خط منطقی داشت. اولین خط این بود که با شورای عالی امنیت ملی بنشنید و به یک پایه‌ای از تفاهم برسید. خیلی منطقی است. نمی‌شد مجلس یک مسیری را برود و شورای عالی امنیت ملی مسیر دیگری را برود. لذا این تفاهم را با آقای شمخانی کردیم.اما در طرح آخری بحث شد که با شورای عالی امنیت ملی طرحی که می‌گفتند 20 دقیقه‌ای مصوب شد- صحبت شد و جلسه‌ای بود که آقای بروجردی و آقای زارعی و آقای شمخانی هم بودند و تفاهم شد و قرار بر این شد که صبح با آقای لاریجانی صحبت کنم. ما معتقد بودیم این طرح ضعیفی است و صبح روز بعد ساعت 6:30 خدمت آقای لاریجانی رفتم و ایشان را در جریان گذاشتم و اذعان هم داشتم ما پیشنهاداتی داریم که مقوم این طرح است. پیشنهاد را هم در روال قانونی مطرح کرده ایم و به کمیسیون هم داده ایم آماده است، ایشان گفتند اگر بخواهم ورود پیدا کنم صحن را نمی‌توانم جمع کنم. قبول نکردند که آن پیشنهادات بیاید. یا طرح ما جایگزین شود تفاهم کنیم سر آن.

شاهزاده سعودی روسیه را به حمله نظامی تهدید کرد!

وب‌سایت «ریل‌استراتژی» در گزارشی نوشت: «ولید بن طلال» از شاهزادگان رژیم سعودی ضمن ادعای اینکه نیروهای ارتش سوریه و روسیه در شهر حلب شهروندان عادی را هدف قرار می دهند به دولت روسیه هشدار داد: اگر ولادمیر پوتین در خصوص اوضاع سوریه به پای میز مذاکره بازنگردد، رژیم صهیونستی و کشورهای عربی را تجهیز مالی و نظامی می‌کند تا به روسیه حمله کنند.براساس این گزارش این شاهزاده سعودی در پیامی صوتی که روز پنج شنبه منتشر شده ضمن ابراز خوشحالی از تغییر رویکرد کشورهای عربی نسبت به رژیم صهیونستی اضافه کرد: مایه خوشحالی ماست که دولتهای عربی دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی دانند و ما باید به اسرائیل همکاری کنیم تا سوریه را از چنگ دیکتاتوری ولادمیر پوتین نجات دهیم.بنا به گزارش «ریل استراتژی»، مقامات رژیم صهیونستی در ماه آوریل سال جاری ضمن استقبال گرم از «ولید بن طلال» در وزارت امور خارجه این رژیم، تفاهم نامه‌ای را با وی امضا کردند.

نصیحت کنایه دار تهران به جیبوتی

بهرام‌ قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما در واکنش به اظهارات نسنجیده و ادعاهای گنگ و مبهم رئیس جمهور جیبوتی درخصوص مداخله ایران در امور کشورهای منطقه اظهار داشت: ضروری است مقامات این کشور قبل از بیان هرگونه سخنی که از اصل و اساس و واقعیت های جاری به دور است با تکیه بر تفکر و مراجعه به منابع بی طرف و دوری گزیدن از القائات آشفته خواهان در منطقه با بهره گیری از استقلال رأی و نظر کارشناسان خود، در چارچوب فهم و درک حتی حداقلی خود اظهار نظر کنند. وی به اسماعیل عمر غیله توصیه کرد بهتر است به جای تکرار سخنان ناروا و واهی و صادره از سوی دیگران، با واقع بینی و نگرشی دقیق و عمیق به ثبات و مصالح کلان مردم منطقه ، به بازنگری کلمات و گفتار یک سویه خود بپردازد، چرا که اینگونه مواضع هیچ خدمتی به صلح و امنیت منطقه ای و به ویژه حل بحران های سوریه و یمن و بحرین نخواهد کرد.قاسمی گفت: لازم است رئیس جمهور جیبوتی ضمن خودداری و پرهیز از اجرای منویات غلط دیگران، واقع گرایی بیشتری پیشه کند.وی افزود: بار دیگر لازم است به ایشان توصیه کنم به مطالعه هرچه دقیق تر تاریخ و تمدن جهان به خصوص منطقه بپردازد. تاریخ منطقه مملو از عبرت های پرشماری است که می تواند به عنوان چراغ راه آینده به کار آید.

روایت علم الهدی از تقلب در انتخابات آمریکا

علم‌الهدی با اشاره به اینکه اعلام کردند در 3 ایالت آمریکا تقلب شده است، خاطرنشان کرد: این هم سوغات دموکراسی در کشورهای غربی، اما دموکراسی و مردم سالاری دینی یعنی مردم ما با پای خود در عرصه نظام وارد می شوند و مباشر در اجرائیات نظام هستند.امام جمعه مشهد با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی یعنی سالار سرنوشت جامعه مردم هستند، افزود: مردم متدین و مومنی که وابسته به دین هستند و مبدا مشروعیت نظام خود را که ولایت و مقام معظم رهبری باشد از دین گرفتند، مردمی که اخلاق سیاسی آنها از دین اخذ شده است. این مطلب در ایسنا منتشر شده است.

تعبیر امام جمعه تهران برای انتخابات آمریکا

صدیقی با بیان اینکه انتخابات اخیر آمریکا تجلی قهر خداوند بود، گفت: همانگونه که دولتمردان آمریکا اعلام کردند 7 تریلیارد خرج جنگ در عراق و افغانستان شده است، اما هیچ سودی برای آنها نداشته که بحمدلله با این اتفاقات فضا برای انقلاب ما مهیا شده است.وی تصریح کرد: دولتمردان آمریکا اعتراف کردند 45 درصد مردم آمریکا در فقر زندگی می‌کنند و باید پولهایی که هزینه جنگ شده برای ساختن پل‌ها و خیابانها صرف می‌شده است.امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند از بدهکارترین دولتها هستند و کشورشان دچار به هم ریختگی و گرفتاری شده است، اظهار کرد: همانند شوروی سابق صدای شکسته شدن استخوانهای لیبرال‌دموکراسی امروز به گوش می‌رسد.این مطلب در ایسنا منتشر شده است.

بادامچیان: نامه روحانی جناحی و سیاسی بود

بادامچیان به نامه اخیر روحانی در ارتباط با لغو سخنرانی مطهری اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور می‌توانست نامه مطهری را به ریاست محترم قوه قضائیه ارجاع داده و موضوع را با آرامش فیصله دهد.وی با بیان اینکه متاسفانه رئیس جمهور نامه ای تند به آیت الله آملی لاریجانی نوشته و موضع‌گیری تقابلی، جناحی و سیاسی کرده است، خاطرنشان کرد: این نامه به هیچ وجه در شان ریاست جمهوری نیست.نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: رئیس جمهور این موضوع را بستن دهان ها دانسته است در حالی که آقای مطهری دهانش و قلمش بسته نیست. وی در مجلس بلندگوی مجلس را در اختیار دارد و غیر از آن در مصاحبه ها نیز آنچه را می‌خواهد گفته و می‌گوید.این مطلب در ایلنا منتشر شده است.

ناطق‌نوری با تشکیل جبهه اعتدال موافق است  

دبیرکل حزب ایران زمین معتقد است که حجت‌الاسلام ناطق‌نوری با تشکیل "جبهه اعتدال" موافق است اما تمایلی ندارد که محوریت این کار را بر عهده بگیرد.ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین با اشاره به اینکه اخیراً به حجت‌الاسلام ناطق‌نوری پیشنهاد دادیم تا "جبهه اعتدال" را با محوریت خودش تشکیل و اداره کند، اظهار داشت: هدف اصلی ما از ارائه این پیشنهاد این است که جبهه دیگری در کنار جبهه‌های فعلی کشور ایجاد شود.این مطلب در باشگاه خبرنگاران منتشر شده است.

بی‌توجهی صداوسیما به‌اعلام عزای عمومی از سوی رئیس‌جمهوری؟

درحالی‌که حسن روحانی رئیس‌جمهوری در پی درگذشت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی دو روز عزای عمومی اعلام کرده است، سازمان صداوسیما چندان توجهی به این موضوع نشان نداده است.روز گذشته در شبکه‌های رادیو و تلویزیونی هیچ تغییری در شکل پخش برنامه‌ها، موسیقی‌ها و... داده نشد و حتی لوگوهای شبکه‌ها نیز به‌رنگ مشکی در نیامد یا از خط مورب مشکی استفاده نکرد.شاخص‌ترین تغییر پروتکل روزهای عزا در صداوسیما تغییر موسیقی حتی در برنامه هایی چون 90 و کارتون‌های کودکان است که این مورد هم دیروز اتفاق نیفتاد.این در حالی است که اصل 113 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح می کند: «پس از مقام رهبری، رییس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است»، بنابراین وقتی او دو روز عزای عمومی اعلام کرده صدا و سیما موظف است دست کم به لحاظ نمادین اجرا کند.این سازمان حتی پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیگر مسئولان نظام به این مناسبت را جزو خبرهای درجه‌چندم بخش‌های خبری خود جای داد.البته تنها در این میان شبکه مستند یکی از خطبه های سی سال پیش ایشان در نماز جمعه تهران را پخش کرد و شبکه خبر هم بخش هایی از مراسم تشییع پیکر این مرجع فقید را پوشش می‌دهد، اما صدا و سیما نشان داد که با وجود فرمان رئیس‌جمهوری و درگذشت مرجع تقلیدی که هم از مؤسسان نظام جمهوری اسلامی بود و هم از مدیران ارشد نظام، پروتکل عزای عمومی را به شکل یکسانی اجرا نمی‌کند.این مطلب در ایلنا منتشر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار