یکی از پیام‌های نگران‌کننده‌ای که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، خبر رنگ کردن پرتقال و نارنگی و هشدار برای عدم مصرف یا سرطان‌زا بودن آنها است.
کد خبر: ۳۳۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴ 27 November 2016
به گزارش تابناك رضوي، یکی از پیام‌های نگران‌کننده‌ای که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، خبر رنگ کردن پرتقال و نارنگی و هشدار برای عدم مصرف یا سرطان‌زا بودن آنها است. واقعیت این است که گاهی برخی از انواع مرکبات مانند پرتقال و نارنگی را برای بازارپسندی بیشتر، رنگ‌بَری می‌کنند. یعنی با تغییر رنگ آنها از سبز به زرد، تلاشی برای جذب مشتری بیشتر، صورت می‌گیرد. این رنگ‌بری با کمک هورمون اتیلن اتفاق می‌افتد. یعنی یا هورمون مایع اتیلن را با آب مخلوط می‌کنند و به پوست مرکبات می‌زنند و یا مانند گاز در انبارها از آن کمک می‌گیرند تا تغییر رنگی در پوست مرکبات اتفاق بیفتد.

هورمون اتیلن یا گاز اتیلن، همان گازی است که به طور طبیعی از میوه‌های فرازگرایی مانند سیب هم ساطع و باعث رسیدن میوه‌های دیگری مانند کیوی می‌شود. این هورمون به هیچ عنوان سمی و سرطان‌زا نیست. از طرف دیگر، خوشبختانه مرکباتی مانند پرتقال دارای پوست بیرونی و غشای داخلی متراکم و سفتی هستند و بسیار بعید به نظر می‌رسد که ترکیباتی مانند اتیلن به داخل گوشت آنها نفوذ کند و باعث به خطر افتادن سلامتی‌شان شود.

درنهایت اینکه گاهی ممکن است تعداد محدودی از عرضه‌کنندگان میوه برای جذاب‌تر شدن رنگ پوست مرکبات، از رنگ‌هایی که ما شناختی هم نسبت به آنها نداریم، استفاده کنند که بازهم امکان نفوذ این رنگ‌ها به داخل گوشت میوه، بسیار ضعیف خواهد بود و نباید نگرانی خاصی نسبت به آنها داشته باشیم.


منبع: سلامتیسم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار