در دهه آخر صفر
رئیس اداره مراسمات و مناسبت‌های سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد گفت: کودکان مشهدی در دهه آخر صفر، با تئاتر عروسکی دیجیتالیِ «سفر در زمان» همسفر روایت تاریخی کربلا و سوریه کنونی می‌شوند.
کد خبر: ۳۳۶۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱ 29 November 2016
 
به گزارش تابناک رضوی، مهدی جوادپور با اشاره به اینکه این نمایش از دهه دوم محرم تا پایان صفر در سه فرهنگسرای رسانه، سلامت و شهر زیبا برگزار می‌شود؛ گفت: تا کنون بیش از 15 هزار کودک مشهدی به تماشای این تئاتر رفتند.

وی در خصوص این تئاتر گفت: قصه‌ی این تئاتر با یک سوال شروع می‌شود. سوالی که در شب وداع امام حسن(ع) با فرزندانش مطرح می‌شود و... کودکان حاضر در سالن با این سوال همراه می‌شوند و مابقی تئاتر را تعقیب می کنند.
 
وی در خصوص قصه این تئاترافزود: دو پسر امام حسن(ع) به اسم قاسم و عبدالله؛ شب آخر، زمانی که امام وداع آخر را می‌کنند بلند می شوند و از ایشان در مورد  دفاع از حریم پیامبر سوال می کنند که این گفت و گو کلید نمایش ما است و ما آن را به دفاع از حریم حضرت زینب و پدران و نوجوانانی که برای این حریم مقدس مدافع هستند؛ متصل کردیم.
 
وی ادامه داد: ماجرای این سوال پیوند می خورد با حضور یک پستچی و آمدن یک نامه؛ که این نامه آخرین وداع پدری است که برای دفاع از حرم حضرت زینب به سوریه رفته است؛ نامه به دوست فرزند این مدافع حرم می‌رسد و چالش این نمایش این است که این پسر چگونه این نامه و خبر را به دوستش برساند؛ موقعیت های مختلفی ایجاد می شود و در نهایت در شبیه خوانی که نمایش پسران امام حسن(ع) اجرا می‌شود. از همان دیالوگ ها زیرکانه استفاده می شود و به دوست خود می فهماند که پدر تو هم در راه دفاع از حرم به شهادت رسیده است و دیگر عنوان این کوچه اقاقیا نیست و نام یک شهید را گرفته است.

جوادپور با اشاره به اینکه این نمایش برگرفته از زندگی واقعی شهید جواد محمدی است که کمتر از یک سال پیش در جبهه سوریه به شهادت می رسد، تصریح کرد: قبل از اجرای نمایش با بچه ها بازی می کنیم؛ مثلا چندین سوال متفاوت را از بچه‌ها می‌پرسیم و ذهن بچه ها را درگیر می‌کنیم، از آن ها می‌پرسیم چه می‌شود عنوان کوچه‌ها عوض می شود و از کوچه اقاقیا به نام شهید تغییر پیدا می کند؟ یا می‌دانید اطرافتان چه خبر است و کشورهای مسلمان دیگر در چه اوضاعی هستند و ما چقدر در آسایش هستیم؟ این سوالات به صورت بازی به اجرا در می‌آید و بچه ها کمربندهایشان را برای سفر در زمان می بندند.

وی نام‌گذاری «سفر در زمان» را به علت سفر به شب وداع عاشورا و سپس سفر به زمان حال و  مدافعین حرم عنوان کرد و افزود: با اینکه بلیط این تئاتر به مبلغ 2000 تومان به فروش می‌رسید. استقبال از این  نمایش که اجرای آن تا پایان صفر ادامه دارد؛ عالی بود. بعضی روزها تا 600 نفر هم مخاطب داشته‌ایم؛ البته شیوه ارائه کار هم در این استقبال بی‌تاثیر نبود؛ این تئاتر به صورت تلفیقیِ عروسکی و دیجیتال اجرا می‌شود؛ یعنی بخشی از نمایش به صورت دیجیتالی و بخشی به صورت عروسکی اجرا می شود و نوعی نمایش تلفیقی محسوب می شود که هم بازیگر زنده هم عروسک و هم دیجیتال دارد. سعی کردیم تا کاری متفاوت ارائه کنیم که همین‌طور هم شد و کودکان استقبال خوبی داشتند.

جوادپور در خصوص هدف از اجرای این نمایش در فرهنگسراهای مشهد گفت: کودکان ما آینده‌سازان این مرز و بوم هستند. متاسفانه این نسل با هجمه فرهنگی شدید بیگانگان روبرو هستند. چه بخواهیم باور کنیم چه نه؛ این حقیقت را نمی‌توان نادیده گرفت که از هر سوی کودکان ما احاطه‌شده‌اند.  ازانیمیشن‌های غربی گرفته تا بازی‌های رایانه ای و انواع و اقسام فضاهای اجتماعی مجازی که تقریبا کنترل و نظارتی روی آن ها وجود ندارد. در این شرایط این کودک اگر هویت اسلامی و ایرانی خود را نپذیرد و نشناسد ما مسئولان فرهنگی مقصر هستیم. «سفر در زمان» بخش کوچکی از دغدغه‌های فرهنگی ما را در قبال کودکانمان در قالب تئاتر به تصویر کشید که خوشبختانه موفق نیز بود.
 
وی با تاکید بر اینکه وظیفه‌ی تمامی فعالان فرهنگی انتقال فرهنگ عاشورا به نسل‌های بعدی است؛ گفت: امروز اگر ما به شیوه‌های سنتی برای انتقال فرهنگی بسنده کنیم زرق و برق بسته‌های فرهنگی بیگانگان چشم و دل کودکان ما را تسخیر خواهد کرد و اگر در این جبهه کوتاه بیاییم؛ شکست بزرگی را در آینده متحمل خواهیم شد.  

وی در پایان گفت: پیام اصلی ما در این تئاتر به کودکانمان این بود" اکنون تنها وقت گریه کردن نیست بلکه  وقت آن است که نگذاریم پیام اسلام روی زمین بماند ".
برچسب ها: مشهد ، تئاتر عروسکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار