سرآشپز پخت غذای نذری"سفره آفتاب" در پایانه مسافربری:
شله مشهدی غذایی است که فقط در مشهد با نام شله شناخته می شود و قدمت آن را به دوران قاجاریه نسبت می دهند، در واقع این غذا نوعي آش است كه عموماً در پایان مراسم مذهبی محرم و صفر بین مردم توزیع می شود و در تاسوعا و عاشورا حسینی و دهه آخر صفر اگر سری به خیابان ها و کوچه های شهر مشهد بزنید شاهد آن هستید که یکی از اصلی ترین غذاهای نذری که در این ایام و در مجالس از عزاداران پذیرایی می شود همین شله است.
کد خبر: ۳۳۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸ 01 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، شله از جمله غذاهایی است که زمان طبخ آن بسیار طولانی است و حتما از یکی، دو روز قبل سرآشپزها و آشپزها درگیر پخت آن می شوند. مواد اصلی این غذا گوشت، حبوبات و ادویه فراوان می باشد. این آش در ظاهر غذایی شبیه حلیم است با این تفاوت که در این غذا از انواع حبوبات، بلغور گندم و برنج استفاده می شود اما در حلیم فقط از گندم استفاده می شود.
نذر کردن و نذری دادن یکی از آداب و رسومی است که در دهه آخر صفر در مشهد مقدس به اوج خود می رسد و امسال همزمان با روز شهادت حضرت رضا(ع) به کمک اهالی میهمان نواز مشهد، بزرگ ترین سفره اطعام رضوی برای پذیرایی از زائران آن در نقاط مختلف شهر مشهد پهن شد.
یکی از این نقاطی که زائران رضوی میهمان "سفره آفتاب" بودند، پایانه مسافربری امام رضا (علیه السلام) بود که در ظهر شهادت ایشان از عموم مسافران و زائرانی که در حال عزیمت به شهرشان بودند به صرف شله مشهدی پذیرایی شد.
علی فروتن یکی از سرآشپزهای غذای سفره آفتاب است که از سال 1360 تاکنون تجربه آشپزی و طبخ غذا در هیئت ها و عزاداری را دارد.
او در حاشیه آماده سازی شله برای 50 هزار زائر رضوی در آشپزخانه بزرگ پایانه مسافربری امام رضا(علیه السلام)، برایمان می گوید: تاکنون بیش از 60 سفر به عنوان سرآشپز به حج عمره و تمتع داشته است و آن را توفیقی از سوی اهل بیت (علیهم السلام) می داند.
وی بیان می کند: از روز رحلت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) و شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) تا روز شهادت امام رضا(علیه السلام) تاکنون روزانه بیش از یکصد هزار پرس غذا را طبخ کرده است.
این عاشق و محب اهل بیت (علیهم السلام) برایمان ابراز می دارد: تابحال هیچ وقت پیش نیامده است که غذایی که برای مجالس عزاداری اهل بیت(علیهم السلام) آماده می کنیم خراب شود، زیرا اعتقاد قلبی من است که این بزرگواران خودشان به غذاهای نذری عنایت دارند و به ما آبرو می‌دهند، لذا اگر گفته می شود طعم و عطر و بوی غذای نذری با دیگر غذاها تفاوت دارد بخاطر همین عنایت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار