در ویژه برنامه «در جستجوی خورشید»؛
همزمان با ایام شهادت حضرت رضا(ع) توسط موسسات انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) از 8 عنوان کتاب حوزه رضوی و 8 نوع سوغات فرهنگی زائر در مشهد رونمایی شد.
کد خبر: ۳۳۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ 02 December 2016
به گزارش تابناک رضوی با حضور نویسندگان و فعالان حوزه تولیدات معارفی کشور و مسئولان آستان قدس رضوی جدیدترین کتاب های منتشر شده در حوزه رضوی و سوغات فرهنگی زائر  توسطه موسسه به نشر در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی این موسسه رونمایی شد.
 
سوغات فرهنگی زائر رضوی در مشهد رونمایی شد/ تولید سالانه یک میلیون نسخه کتاب در آستانقدس رضوی 
 
این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی نویسنده بیش از یکصد کتاب معارفی، حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، جمعی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه رضوی برگزار شد.
 
کتاب های «چهل گوهر ناب»، «در سال های دور»، « نیایش های رضوی»، «سیره اجتماعی ائمه ابن الرضا(ع)» ، «مهارت های ارتباط موثر در سیره امام رضا(ع)» ، «قلمدان های فیروزه» و «سیره اجتماعی ائمه ابن الرضا(ع)»، «پاسخ های امام رضا(ع) به 40 پرسش قرآنی» ، «قلمدان های فیروزه» و «در جستجوی خورشید» از جمله جدیدترین کتاب های تولیدی موسسه به نشر است که در این مراسم رونمایی شد.
 
8 نوع کالای فرهنگی سوغات زائر که که در این مراسم مورد رونمایی قرار گرفت شامل مواردی همچون دفتر، پیکسل(نشان سینه)، کاغذکادو، ساعت، جورچین، لیوان، ساک دستی بود که طرح آن برگرفته از نقوش سنتی و کاشی کاری های حرم مطهررضوی می باشد.
 
نسل امروز به دنبال آثار جذاب و خواندنی است
حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی نویسنده بیش از یکصد عنوان کتاب معارفی در این مراسم با تأکید بر اینکه آثار رضوی باید پرجاذبه و باتوجه به نیازهای مخاطبان نوشته شود، افزود: نسل امروز به دنبال آثار جذاب و خواندنی است.
 
وی انگیزه های درونی نویسنده را در تألیف آثار دینی و رضوی مهم ارزیابی کرد و گفت : یکی از عواملی که می تواند نقش مهمی در تولید آثار رضوی داشته باشد و به این آثار عمق و ماندگاری و اصالت بدهد انگیزه های شخصی و ذاتی و حس و حالی است که نویسنده به امام رضا (علیه السلام) و موضوعات دینی دارد.
 
وی درباره این مطلب که آیا سفارشی نویسی خوب است یا نه؟ بیان کرد: جواب به این سوال دوپهلوست یعنی از یک جهت سفارشی نویسی خوب است واز جهتی دیگر امر مثبتی نیست.
 
این نویسنده مشهور کشور ادامه داد : از این جهت که نویسنده بر اساس علایق خود موضوعی را انتخاب می کند و می نویسد که ممکن است مورد نیاز و اولویت جامعه نباشد یا وقت و هزینه فراوانی برای ارزیابی آن اثر که نگارش یافته شود درحالی که هیچ نتیجه مثبتی در بر ندارد.
سفارشی نویسی خوب نیست.
 
محدثی با بیان اینکه اگر سفارش به نویسنده منجر به خلق آثار عمیق و ماندگار و مورد نیاز جامعه شود سفارشی نویسی امری مطلوب است، افزود: گاهی ناشران موضوعات مهم و اولویت‌دار جامعه را به نویسندگان خوب سفارش می‌دهند که منتهی به خلق آثار ماندگار می‌شود که از این جهت سفارشی نویسی اتفاقا امری پسندیده است. البته آسیب آن هم این است که گاهی برخی این فضا را به نحو کاذب اشباع می کنند و آثاری که باید آفریده شود خلق نمی‌شود.
 
گستره موقوفات امام رضا(ع) در 15 استان کشور
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان قدس رضوی می‌تواند عهده‌دار احیاء فرهنگ وقف باشد، گفت: گستره موقوفات آستان قدس رضوی شامل 15 استان کشور  می شود.
 
حجت گنابادی نژاد همچنین در ویژه برنامه «در جستجوی خورشید» اظهار کرد: حلقه مفقوده بازگشت به وقف ارائه کارنامه گم‌شده آن است و آستان قدس رضوی این ظرفیت را دارد تا در عرصه فرهنگ بتواند عهده‌دار احیاء فرهنگ وقف باشد.
 
انتشار سالانه 900 جلد کتاب
وی بیان کرد: خوشبختانه آستان قدس رضوی در سایه برکات موقوفات کارنامه درخشانی را در حوزه کتاب و نشر آن ارائه کرده است که انتشار سالانه 900 جلد کتاب در پنج میلیون نسخه گواهی بر این ادعاست.
 
وی با اشاره به سابقه 90 ساله آستان قدس رضوی در حوزه انتشارات، گفت: آستان قدس رضوی موفق به تولید بیش از 10 هزار جلد کتاب با شمارگان 50 هزار نسخه شده است  که از این تعداد تنها 27 کتاب مربوط به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است.
 
به گفته رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، وجود 90 هزار مترمربع فضای کتابخانه ای، 160 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی، چهار میلیون و 600 هزار نسخه کتاب چاپی از جمله دستاوردهای این آستان مقدس در این حوزه است.
 
حمایت آستان قدس رضوی از نویسندگان
سیداحمد میرزاده سرپرست موسسه انتشارت آستان قدس رضوی (به نشر) همچنین در این مراسم عنوان کرد: انتشارات آستان قدس رضوی دست نیاز خود را به سوی نویسندگان دراز می‌کند و امیدواریم با همت و همراهی اهل قلم در تمامی حوزه‌ها خلأ ها برطرف می‌شود.
 
وی با اشاره به سابقه 30 ساله موسسه به نشر در حوزه تولید کتاب، اظهار کرد: این موسسه طی سه دهه 2 هزار عنوان کتاب را در تیراژ 30 میلیون نسخه به چاپ رسانده است.
 
تولید سالانه یک میلیون نسخه کتاب
به گفته میرزاده به نشر به طور متوسط در هر سال یک میلیون نسخه تولید کرده است که این کتاب ها در چهار حوزه اصلی قرآن و معارف اسلامی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و فنون و ادبیات کودک و نوجوان می باشد.
 
وی به فعالیت این مرکز در حوزه تولید و نشر کتاب های حوزه کودک بیان کرد: تولید 700 عنوان کتاب و اختصای 130 جایزه در این حوزه از جمله دستاوردهای به نشر در این بخش است.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار