مروری بر صنعت لبنیات در 20سال اخیر
افت و خیز صنعت لبنیات در سالهای اخیر در کشور و اتفاقات جالب و هیجان انگیز حول و حوش آن نیز در نوع خود شنیدنی است. از حذف یارانه شیر و گرانی آن و خالی کردن شیر دامداران جلوی استانداری بگیر تا جنجال پالم و خطرش در شیرهای پاستوره و افزایش خرید لبنیات سنتی و به دنبال آن افزایش تب مالت. برای مرور بر این صنعت، گفتگو با مدیرعامل شرکت فرآورده های لبنی، خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۳۳۷۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰ 03 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، مهدی هدایت نیا، مدیرعامل شرکت فرآورده های لبنی استان که خود جزء هیأت موسس این تعاونی در سال 70 بوده است، در خصوص فراز و نشیب این صنعت در استان، اظهار كرد: وقتی این اتحادیه تأسیس شد، 2 واحد تولیدی دراستان با ظرفیت تولید 1 تن شیر در روز وجود داشت و با افزایش تولید در سالهای بعد بازهم فروش لبنیات در استان رونق ویژه ای نداشت.

هدایت نیا ادامه داد: در آن سالها، تولید داخلی عملا یارای رقابت با واردات 100هزار تن پنیر خارجی با قیمت پایین را نداشت. در نتیجه پیشنهاد تولید پنیر کل کشور و تعهد تأمین آن از سوی اتحادیه مطرح شد و به کمک نمایندگان استان خراسان، واردات پنیر خارجی قطع و کشور در تولید پنیرخود کفا گردید.

وی با بیان اینکه تعهد توزیع پنیر 29 استان کشور داده شد، افزود: این اتفاق صنعت لبنیات و به دنبال آن دامداری و کشاورزی استان را دگرگون کرد و باعث رشد و اعتلای گاوداری و صنعت لبنیات استان شد تا آنجا که طبق آمار سال 85 رقم واحدهای تولیدی لبنیات به 100 واحد با ظرفیت 1800تن در روز رسید و البته استان خراسان در حال حاضر نیز تامین کننده شیر خام سایر استانها در کشور بوده و بعنوان قطب تولید شیر وفرآورده های آن در کشور مطرح است.

مهدی هدایت نیا یکی دیگر از فعالیتهای اتحادیه لببنیات در راستای پیشرفت صنعت لبینات استان را موضوع تولید شیر یارانه ای دانست و تصریح کرد: علیرغم مقاومت فراوان شیر پگاه که در آن زمان منحصراً شیریارانه ای تولید می کرد، توانستیم از طریق نامه نگاری با وزیر جهاد به تولید شیر یارانه ای در استان دست یابیم.

حذف شیر یارانه ای یا حذف سلامت مردم
وی با ارائه آماری از سال 91، یک روز قبل از حذف شیر یارانه ای، عمق فاجعه را گوشزد کرد و گفت: آمار تولید ومصرف 650 تن در روز به یکباره و با تصمیم ناشیانه آقای احمدی نژاد به رقم 120 تن در روز رسیده و به یک پنجم کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت فرآورده های لبنی، افزود: این اتفاق از یک طرف، ضربه ای مهلک بر پیکره صنعت استان وارد آورد و از طرفی منجر به کاهش مصرف مردم، خصوصا اقشار کم درآمد و آسیب پذیر و حذف شیر از سفره ها و سبد خرید روزانه مردم شد و اکنون پس از گذشت 4 سال نتوانسته ایم به آمار آن دوران برسیم.

هدایت نیا این اتفاق را آسیب بزرگ صنعت لبنیات دانست و گفت: فشار به تولیدکننده و دامدار در حدی بود که اعتراضات خود را با خالی کردن شیر جلوی استانداری استانهای مختلف، نشان دادند. به دنبال ان کار تولید  لبنیات نیمه تعطیل و گاوداران، گاوهای صنعتی وپر شیر خود را روانه کشتارگاه ها نمودند وبه تولید شیرصدمات جبران ناپذیری وارد گردید و سرانه مصرف شیر شدیدا کاهش یافت واکنون نیز بعد از گذشت چند سال، ۲۰ میلیارد ریال از یارانه شیر واحدهای توزیع کننده بدلایل واهی هنوز پرداخت نگردیده است ومتاسفانه کسی جوابگو نیست واین بخشی دیگر از حماسه حمایت از تولید است!!!

وی با بیان اینکه توزیع شیر یارانه ای در مدارس نیز یکی دیگر از مسائلی است که تولیدکننده های بسیاری را با ورشکسته گی روبه رو کرد، اظهار داشت: قرارداد شیر مدارس بر پایه شیر 600 تومان، بسته شده بود و بخاطر ایجاد تحریمهای بانکی در دولت قبل، علوفه گران شد و قیمت شیر نیز به 900 تومان افزایش یافت و پیگیری های ما با استانداری و معاون وزیر آقای احمدی نژاد نیز علیرغم تأیید ضرر و زیان صنعتگر و دامدار به جایی نرسید و حمایتی هم صورت نگرفت. در دولت کنونی نیز بخشی از وجوهات شیر سال تحصیلی گذشته هنوز پرداخت نگردیده و با گذشت ۵۰ روز از سال تحصیلی جدید از برنامه توزیع شیر مدارس خبری نیست چرا!!!

استفاده تبلیغاتی از روغن پالم
هدایت نیا، تلنگر بعدی بر پیکر صنعت لبنیات رامسئله پالم دانست و تصریح کرد: روغن پالم در تمام کشورهای دنیا با وجود حساسیت های ویژه بهداشتی در حال استفاده است. در سالهای اخیر براساس مجوزهای صادره، از این چربیهای گیاهی در بعضی از فراورده های لبنی استفاده شده ومیزان واردات آن در کشور ما نیز در سال جاری در بسیاری از صنایع افزایش یافته و ترکیب اصلی روغنهای سرخ کردنی را بدلیل نقطه دود بالا تشکیل می دهد اما متاسفانه بر اساس شائبه ایجاد شده برای مسولان غدا ودارو در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام نمودند که کارخانجات صنعتی خامه را ازشیر جدا و روغن پالم را متقلبانه جایگزین آن نموده  و به زودی واحدهای متقلب را به مردم معرفی خواهند کرد.
 وی افزود:  طی یک بخشنامه مصرف روغنهای گیاهی در تمام محصولات و فرآورده های لبنی ممنوع شده و مردم را عملا از مصرف فرآورده های لبنی پاستوریزه که ضامن سلامت جامعه است بر حذر داشته و ضربه بعدی نیز بر این صنعت وارد آمد. سلامت جامعه فدای مصاحبه مطبوعاتی مسولان غذا و دارو گردید وتاکنون بعد از گذشت دو سال واحدهای متقلب معرفی نگردیده اند و روز به روز از تولید  کارخانجات کاسته و لبنیات سنتی  بدون نظارت بهداشتی جایگزین آن شده است.

ماست سنتی بخر، ماست پاستوریزه بخور
وی بابیان این مطلب که برخی قوانین تنها کمر به قتل صنعت و تولید لبنیات استان بسته اند، تأکید کرد: کلیه اتفاقاتی که ذکر شد، مردم را به سمت لبنیات سنتی و فله ای سوق داد، تولید را بیش از پیش فلج کرد و سودای تجارت و پول برخی را برانگیخت تا آنجا که آنها را به فروش تابلوی لبنیات سنتی و خرید ماست 20 کیلویی پاستوریزه از کارخانه ها و فروش آن در فروشگاه های لبنیات سنتی کشاند.

هدایت نیا افزود: ما نمی گوییم لبنیات سنتی تعطیل شود ولی اگر لبنیات فله و سنتی باید در جامعه وجود داشته باشد و نیاز بازار است، انصاف اینست که قوانین و مقررات فقط شامل حال واحدهای صنعتی شود.

بازار فرآورده های سنتی یا تب مالت
رییس اتحادیه لبنیات با بیان اینکه پیش بینی آماری نگران کننده از شیوع تب مالت در کشور، دور از ذهن نیست، گفت: با توجه به نوع بسته بندی و تفاوت فرآیندی که بین کارخانجات تولیدی و مغازه های فروش سنتی وجود دارد، آمار این بیماری در سالهای اخیر افزایش یافته است.

جوشاندن شیر پروتئین هایش را ازبین می برد
وی با اشاره به اینکه سلامت و بهداشت مردم نباید دستخوش سوء مدیریت شود، اظهارداشت: استفاده از شیر سنتی علاوه بر خطر بیماری تب مالت، مشکلات خاص خود را دارد. شیر سنتی به دلیل الزام در جوشانده شدن، پروتئین های موجود در آن( آلبومین و گلوبین) به دیواره ظرف چسبیده و به دور ریخته می شود.

مهدی هدایت نیا ادامه داد: ویتامین A   موجود با هم زدن شیر برای جلوگیری از سر رفتن، دناتوره می گردد و چربی شیر غیر هموژن نیز بدلیل بزرگی فرمول آن در بدن جدب نشده و مانند شیرهموژنیزه تبدیل به انرژی نمی شود درحالی که میکرو ارگانیزمهای مفید در شیر پاستوریزه باقیمانده وعمل هضم را آسان می نماید. شرایط بسته بندی در شیر سنتی نیز که شیر داغ درون ظروف یکبار مصرف ریخته می شود، تولید ترکیبات سرطان زا کرده و مشکلات دیگری را به وجود می آورد.

نوزاد جدید صنعت شیر
هدایت نیا از تولد نوزاد جدیدی خبر داد و گفت: تأسیس واحدهای تولید لبینات در کنار گاوداریها و فروش محصول در قالب لبنیات سنتی نیز حرکت جدیدی است که بیشتر از پیش به تولید لبنیات صنعتی ضربه وارد کرده و از طرفی مسائل و مشکلاتی از جمله آلودگی محیط  زیست حاصل از پساب را به دنبال خواهد داشت.

وی افزایش سرانه مصرف شیر در استان را از اهداف اتحادیه لبنیات خواند و اظهار داشت: ضرورت مصرف شیر برای سلامتی کودکان و کل جامعه و در نهایت سالمندان بسیار حیاتی است و کوتاهی و بی تفاوتی نسبت به این موضوع می تواند نسلی بیمار را برای کشور درپی داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار