رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ابتلا به ویروس اچ.آی.وی در بین زنان در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در حال افزایش است.
کد خبر: ۳۳۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶ 05 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، دکتر زهرا نهبندانی روز دوشنبه به مناسبت 'هفته اطلاع رسانی بیماری ایدز' افزود: 34 درصد افراد مبتلا به ویروس اچ.آی.وی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی زن و 66 آنها درصد مرد هستند.
وی ادامه داد: این در حالی است که تا پیش از سال 1394 زنان 16 درصد از مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی را در خراسان رضوی تشکیل می دادند.
رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اینک 600 نفر مبتلا به ویروس عامل بیماری ایدز در مناطق زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شده و تحت مراقبت هستند.
وی افزود: حد انتظار ابتلا به ویروس اچ.آی.وی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی طبق برآورد مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود سه هزار نفر پیش بینی شده است.
دکتر نهبندانی اعتیاد تزریقی را عامل 67 درصد موارد ابتلا به ویروس عامل بیماری ایدز در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان و بیان کرد: 18 موارد نیز درصد از طریق روابط جنسی، دو درصد از طریق مادر به کودک، یک درصد خون و فراورده های خونی و 12 درصد نامشخص است.
وی ادامه داد: بر اساس ارزیابیها ابتلا به ویروس عامل بیماری ایدز از طریقی جنسی 42 درصد افزایش یافته و اعتیاد تزریقی 38 درصد گزارش شده است.
رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برنامه های امسال هفته پیشگیری از ایدز در خراسان رضوی بر اساس شعار روز جهانی ایدز با عنوان 'مهار همه گیری اچ.آی.وی با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان' است.
وی ترس از انگ و تبعیض را یکی از چالشهای مقابله با ایدز در جامعه عنوان و بیان کرد: این موضوع باعث شده مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی از ابراز بیماری خود در خانواده، اجتماع و محیط کار خودداری کرده و در نتیجه خطر انتقال بیماری به دیگران افزایش یابد.
چهارم دسامبر برابر با 14 آذر 'روز جهانی ایدز' نامگذاری شده است. بر این اساس 13 تا 19 آذر ماه هفته اطلاع رسانی ایدز در کشور می باشد.
 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار