کارگردان فیلم ملکه گفت: جشنواره‌هایی که در خصوص نمایش فیلم‌های کوتاه کار می‌کنند باید به جایی برسند تا جریان فکری، دینی و در حقیقت، نوگرایی را گسترش دهند.
کد خبر: ۳۳۹۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹ 06 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، محمد علی باشه‌آهنگر، کارگردان و نویسنده سینما، با بیان این که عرصه سینمای کوتاه عرصه ایده است، گفت: سینمای کوتاه عرصه فلسفه بافی، داستان‌پردازی و شخصیت پردازی نیست چون مدت زمانی که برای تصویری بودن این ایده در اختیار فیلم ساز است خیلی کمتر از آن است که بتواند داستانی را تعریف و یا فلسفه‌بافی کند.
این کارگردان با تأکید به پرداختن به یک ایده ساده و بارور کردن آن در یک فیلم کوتاه دینی، اظهار کرد: مردم ما در طول روز خیلی غریزی و ساده با دین برخورد و ارتباط داشته و به نوعی در تلاطم روحی و اجتماعی دینی قرار دارند. حال اگر بخواهیم داستان‌ها و ایده‌ها را پیچیده کنیم، تماشاگر خیلی با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

جای کار زیادی مانده
این کارگردان افزود: عرصه سینمای کوتاه مقدمه‌ای برای سینمای بلند است و باید فیلم‌های کوتاه، فضایی برای دیده شدن داشته باشند تا ایده‌های برتر آن‌ها پرورانده شده و در غالب فیلم سینمایی بلند و جذاب استخراج شود.
وی با اشاره به رقابت ناعادلانه در عرصه سینما در نمایش فیلم‌های مختلف، گفت: ما برای عرضه فیلم‌ها چه از نظر سخت افزاری مانند سالن‌های نمایش و چه از نظر عدالت در اجازه اکران با همه جهان فاصله داریم.
باشه آهنگر افزود: این که ایده دینی بتواند با وجود شرایط نامتعادل حاکم بر سینمای ایران جایی برای عرضه پیدا کند کار سختی است که بخشی بر عهده هنرمند است و بخشی دیگر نیز بر عهده کسانی است که دست‌اندرکار هستند.
 
مهجور ماندن فیلم کوتاه
وی با اشاره به مهجوریت عرضه فیلم کوتاه در کشور، ابراز کرد: در کشور ما فیلمسازان، فیلم‌های کوتاه بسیاری را کار می‌کنند اما جایی برای عرضه این فیلم‌ها وجود ندارد؛ این مسئله انگیزه را از بین خواهد برد طوری که وقتی فردی می‌خواهد دیده شود و آثارش را به مخاطبین عرضه کند به این سو می‌رود که دیگر فیلم کوتاه نسازد. در این میان برگزاری جشنواره‌هایی مثل «رویش» فرصت بسیار مغتنمی است برای فیلم‌سازانی که در این عرصه تلاش می‌کنند.
باشه آهنگر افزود: فیلم‌سازان فیلم کوتاه با چنین جشنواره‌هایی فرصت عرضه فیلم‌های خود را پیدا می‌کنند اما این که تا چه اندازه این ایده‌ها به درستی بارور شود؛ جای تأمل دارد.
 
فضای مجازی مکانی برای عرضه
این نویسنده و کارگردان سینما، به بهره‌گیری همه مردم از آثار فاخر فیلم‌های کوتاه تأکید و گفت: البته مردم عادی به دلیل این که ارتباط تنگاتنگی با فیلم و سینمای کوتاه ندارند گاهی باید به نمایش گسترده فیلم‌های کوتاه برای مردم، با تردید نگاه کرد. مسئله این است که اگر در بین فیلم‌های کوتاه، ایده‌های دینی نو و باروری وجود داشته باشد، آیا برای نمایش آن‌ها برای مردم جایی وجود دارد یا نه؟
وی شبکه‌های نمایش خانگی و فضای مجازی را برای عرضه مردمی فیلم کوتاه پیشنهاد داد و اظهار کرد: باید جایی را برای نمایش این آثار در نظر گرفت از جمله شبکه‌های نمایش خانگی و فضای مجازی که مردم با آن‌ها ارتباط تنگاتنگی دارند؛ می‌تواند کانالی برای ارتباط با مردم باشد.
وی در ادامه با اشاره به سیرتحول سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب گفت: ابتدای ورود سینما به ایران بسیاری از افراد مذهبی نسبت به آن بدبین بودند و پیش از انقلاب خانواده‌های مذهبی فرزندان خود را از رفتن به سینما منع می‌کردند یا در خانه خود تلویزیون نداشتند. اما وقوع انقلاب اسلامی و جمله معروف امام خمینی(ره) که «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم» موجب شد تا سینما در یک دگردیسی فرهنگی، غسل تعمید شود و از این ابزار در بستر ارزش‌های فرهنگی خود بهره بگیرد. به تدریج این نگاه عمیق‌تر شد و با تولد ژانر سینمای دفاع مقدس و سینمای معناگرا، سینما کارکردهای آموزشی و فرهنگ‌سازی خود را در حوزه دین گسترش داد و مباحت تئوریک و نظری در این‌باره مورد توجه جدی قرار گرفت. اما در حوزه دین چه در سینمای بلند و چه در فیلم کوتاه همان‌طور که اشاره کردم هنوز فاصله زیادی با آنچه که ظرفیت‌های دینی‌مان برایمان فراهم کرده‌اند؛ داریم.
باشه‌آهنگر در پایان به نقاط ضعف و قوت جشنواره‌های نمایش فیلم‌های کوتاه اشاره کرد و گفت: ایجاد فرصت برای نمایش فیلم‌های کوتاه از بزرگترین مزیت‌های این جشنواره‌ها  از جمله جشنواره فیلم کوتاه رویش است.
وی جشنواره «رویش» را با توجه به رویکرد دینی آن فرصتی مغتنم دانست تا دغدغه دینی جوانان به تصویر کشیده شود.
این داور اسبق جشنواره «رویش» در خصوص ملاک داوری، گفت: در داوری هم به ایده‌ها و هم به تکنیک فیلم‌ها توجه می‌شود اما به ایده‌های برتر امتیاز بالاتری اختصاص داده می‌شود.
شایان ذکر است دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، 27 الی 30 دی ماه در پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس، برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا دهم آذر مهلت ثبت نام دارند. دسترسی به فرم فراخوان در وب سایت جشنواره به نشانی: www.ruyeshfestival.ir امکان پذیر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار